Aktualizacja: 14 lipca 2021
Organizacja konkursu na Instagramie czy generalnie w social mediach przez wielu nie jest uważana za najłatwiejsze zadanie. Po pierwsze potrzebny jest jasny cel, jaki marka chce osiągnąć. Po drugie pomysł na zadanie, które będzie na tyle atrakcyjne, że znajdą się osoby chętne do wykonania go. Po trzecie konieczne jest sprawdzenie, czy założenia konkursu są zgodne z zasadami platformy, którą planujemy wykorzystać. Nie zapominajmy także o nagrodzie – jeśli nie będzie wystarczająco atrakcyjna, nie zachęci do wykonania zadania konkursowego. Dobrze przeprowadzony konkurs na Instagramie czy na Facebooku potrafi jednak rozwinąć markę w sposób, który często nie jest możliwy do osiągnięcia innymi metodami.
Zapraszamy na case study z akcji konkursowej, którą przeprowadziliśmy dla marki Eco&Fit na Instagramie. Uprzedzamy – spełnia wszystkie powyższe założenia i ma w sobie dodatkową szczyptę kreatywności!
Wymyślenie zadania, które zaangażuje użytkowników, to podstawa dobrze zaplanowanego konkursu. Do tego konieczne jest dokładne poznanie grupy docelowej marki – wieku, płci, zainteresowań i sposobu komunikacji jej członków. Jako jedno z zainteresowań można przyjąć oczywiście branżę związaną z naszą firmą. Te elementy dają możliwość zaprojektowania zadania konkursowego, którego wykonanie nie będzie tylko niemiłą koniecznością wymaganą, aby otrzymać nagrodę. Pozwoli ono za to uwolnić kreatywność, zaciekawić, a dzięki temu w efekcie przybliżyć uczestnika do firmy, często sprawiając, że nawet jeśli nie wygra on nagrody, poznał bardzo dobrze markę i jej ofertę, zaangażował się, więc samodzielnie kupi produkt, który tak bardzo chciał mieć.
Wybór kreatywnego zadania umożliwia jeszcze mocniejsze wykorzystanie tego efektu – osoba, która musi wykonać inną czynność niż tylko udostępnienie posta i dołączenie do obserwujących profil, poświęca czas także na zastanowienie się nad wykonaniem zadania. Dopiero potem przychodzi pora na jego zrealizowanie. W wielu przypadkach im dłuższy czas poświęcony na przygotowanie odpowiedzi konkursowej, tym większe pragnienie posiadania nagrody, która nie jest uśmiechem od losu przy przypadkowym wyborze zwycięzcy. Lepiej wykonane zadanie zbliża do wygranej. Taka baza konkursu daje realną szansę zarówno na pozytywny wpływ na wizerunek marki, jak i poprawę wyników sprzedaży. Wszystko zależy od skali konkursu, która w przypadku prezentowanego case study nie bazowała na przypadku.
Jak zrobić konkurs na Instagramie? Przygotowania do rozpoczęcia akcji konkursowej dla marki Eco&Fit możemy podzielić na kilka etapów. Oto one.
Zanim przystąpiliśmy do tworzenia planu konkursu, mocno skupiliśmy się na analizie produktu i grupy docelowej oraz fanów marki, bazując na działaniach social media marketing dla marki Eco&Fit. na prowadzonych do tej pory działaniach marketingowych dla firmy. Koktajl białkowy Eco&Fit to produkt z wyższej półki jakościowej i w efekcie cenowej, przez co jego zakup zazwyczaj jest poprzedzony dłuższym procesem decyzyjnym niż w przypadku standardowych odżywek białkowych. Nie jest to więc produkt dostępny na wyciągnięcie ręki dla każdego, co czyni go idealną nagrodą konkursową dla fanów marki i jednocześnie zupełnie nowych osób. Aby jednak nie narzucać nagrody, zdecydowaliśmy, że będzie ona miała formę bonu o wartości 100 zł – kwota jest wystarczająca na zakup koktajlu, którego cena wynosi 87 zł i jednocześnie zachęca do dobrania dodatkowego produktu, aby wykorzystać bon w całości podczas jednych zakupów.
Zwróciliśmy także uwagę na liczbę obserwujących markę na Instagramie – w momencie planowania konkursu nie przekraczała ona 1000 osób. Było to niezwykle ważne, gdyż chociaż użytkowniczki są mocno zaangażowane w komunikację, konkurs bez dodatkowego wsparcia promocyjnego mógłby nie przynieść wymiernych efektów. W tym momencie podjęliśmy decyzję o połączeniu konkursu z akcją dla influencerek na platformie IndaHash. Wybraliśmy trzy główne cele do osiągnięcia przez obie akcje: dotarcie do nowych użytkowników, zwiększenie sprzedaży oraz pozyskanie zdjęć z topowym produktem marki.
Przekonanie odbiorców do zapoznania się z koktajlem białkowym Eco&Fit i jego zakupu mogło przynieść długofalowe efekty – wiele osób przed zakupem powstrzymywała cena, jednak po spróbowaniu shake’a, wracały one po kolejne opakowanie, nie myśląc o powrocie do tanich odżywek proteinowych.
Jak wspominaliśmy wyżej, wybór zadania konkursowego jest niezwykle ważny. Biorąc pod uwagę grupę docelową marki, zdecydowaliśmy się, że warunkiem wzięcia udziału w akcji będzie dodanie na swój profil na Instagramie zdjęcia, w którym uczestnik pokaże, jak dba o formę. Dodatkowymi elementami zgłoszenia było oznaczenie marki oraz użycie #myecoandfit. Dodawanie # miało na celu jego rozpromowanie i rozbudowanie.
Zadanie wpisywało się w zainteresowania odbiorców marki, dla których ważne jest dbanie o siebie poprzez zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną, a dodatkowo było kreatywne, więc wymagało zaangażowania. Co ważne, konkurs został zaprojektowany jako akcja z cotygodniowymi nagrodami, co dodatkowo wzmacniało rywalizację o najlepsze zdjęcie.
Po stworzeniu założeń konkursu i określeniu celów do osiągnięcia, nadszedł czas na konkretne prace przybliżające nas do startu akcji. Zatem, jak zorganizować konkurs na Instagramie?
Pierwszym niezwykle ważnym elementem było stworzenie podstrony na stronie internetowej marki informującej o konkursie. Została ona podlinkowana także w menu głównym, aby o konkursie mogły dowiedzieć się również osoby nieobserwujące firmy na Instagramie. Połączenie dwóch mediów było celowe, nie chcieliśmy zamykać konkursu jedynie na Instagramie, pomimo tego że zadania konkursowe były do wykonania właśnie w tej aplikacji.
Strona konkursowa miała formę landing page dopasowanego do strategii wizualnej marki. Jej głównym zadaniem było wyjaśnienie zasad konkursu i zachęcenie do wzięcia udziału poprzez pokazanie, jakie to łatwe.
Ważnym elementem każdej akcji konkursowej jest oczywiście regulamin. Został on przygotowany i umieszczony w widocznym miejscu na podstronie z informacjami o akcji.
Zgodnie z założeniami akcji, przystąpiliśmy do założenia kampanii na platformie IndaHash. Wybraliśmy influencerki, do których marka Eco&Fit wysłała koktajl w wybranej przez nie wersji. Ich zadaniem było opublikowanie zdjęcia z opakowaniem otrzymanego produktu oraz zachęcenie swoich obserwatorek do wzięcia udziału w konkursie. Co ważne, z chwilą publikacji firma nabywała prawa do zdjęć na 10 lat z możliwością wykorzystania ich w kampaniach reklamowych.
Rozpoczęcie konkursu zostało zaplanowane na moment, w którym pierwsze influencerki zaczęły otrzymywać swoje koktajle. Poza stroną konkursową także Instagram marki musiał zostać odpowiednio przygotowany do akcji. Po wyłonieniu dwóch pierwszych zwyciężczyń dodaliśmy stories informujące o konkursie i jego zasadach, które następnie zapisaliśmy w wyróżnionych relacjach.
Konkurs był promowany także na fanpage’u marki na Facebooku.
Ponieważ marka co tydzień wyłaniała nowego zwycięzcę konkursu, była to doskonała możliwość do przypominania fanom Eco&Fit o dalszej możliwości wzięcia udziału w akcji.
Drugą możliwością przypominania o konkursie na Instagramie były stale napływające zdjęcia i relacje od influencerek z akcji IndaHash. Dziewczyny wybrane do akcji zostały do niej bardzo dobrze dopasowane – poza zdjęciem wykazywały się inicjatywą i często publikowały także stories z otwierania paczki od marki. Pozwoliło to uzyskać dodatkowe materiały do repostowania w celu promowania akcji konkursowej i zwiększania zaangażowania odbiorców.
Konkursy przeprowadzane w mediach społecznościowych mogą przynieść znakomite efekty. Na przykładzie klienta Eco&Fit bardzo dobrze widać jednak, że konkurs nie zawsze ogranicza się tylko do pomysłu i publikacji regulaminu akcji. Odpowiednio zaplanowane kreatywne dodatkowe elementy wspierające w wielu przypadkach będą niezbędne. Pomogą one osiągnąć wyniki, które często mogą przerosnąć początkowe oczekiwania.
Według badań aż 86% polskich sprzedawców e-commerce korzysta przynajmniej z jednego portalu społecznościowego. Czy jednak w pełni wykorzystują jego potencjał? W tym przypadku statystyki są nieco słabsze. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są wady i zalety poszczególnych portali społecznościowych w kontekście sklepów internetowych. Z których ważnych funkcji na Facebooku przeznaczonych dla e-commerce nie korzystają polscy sprzedawcy. Jakie najczęstsze błędy popełniają marki korzystające z Facebooka lub Twittera.
Instagram stał się bardzo popularną platformą, dzięki której wiele firm prowadzi działania promujące markę. Obecnie dodawanie wyłącznie zdjęć z opisami może już być niewystarczające, aby zainteresować potencjalnego klienta i sprawić, by zechciał obserwować markę. Jeśli chcemy dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, powinniśmy rozwijać nasz profil na Instagramie. Jedną z najbardziej popularnych funkcji jaką posiada Instagram, jest zdecydowanie możliwość tworzenia Instastories. Co to takiego?
Wyobrażasz sobie prowadzenie social media bez dodatkowych narzędzi, takich jak chociażby Canva czy Creator Studio, dzięki którym można planować posty z wyprzedzeniem? Ja przyznam szczerze, że nie. Takie aplikacje pozwalają przecież zaoszczędzić czas, dokładnie rozplanować terminarz, a także dają sporo luzu. Aby zachować ciągłość publikacji, nie trzeba martwić się dodawaniem postów w weekend czy będąc na urlopie. Dużą swobodę w zarządzaniu profilami dałaby również możliwość planowania relacji na Instagramie oraz Facebooku. W tym artykule pokażę Ci, czy planowanie stories w mediach społecznościowych możliwe!
Chociaż brzmi jak współczesna bajka, ta historia wydarzyła się naprawdę, a jej bohaterem jest Mariusz Bernat – założyciel firmy Eco&Fit. Mariusz postawił na profesjonalizm także w kwestii dalszego rozwoju swojej marki, decydując się na współpracę z INTLE. Pewnie pomyślisz, że są przecież produkty, które same się sprzedają? No cóż, zazwyczaj tylko tak nam się wydaje.
Co mówią o nas klienci