Instastories – czym są i jak je stworzyć?

Aktualizacja: 12 lutego 2021

|Social Media - Facebook, Instagram, Pinterest|Instastories – czym są i jak je stworzyć?
Instastories – czym są i jak je stworzyć?

Jedną z najbardziej popularnych funkcji jaką posiada Instagram, jest zdecydowanie możliwość tworzenia Instastories. Co to takiego? Dla tych, którzy nie słyszeli nigdy tej nazwy, postaram się krótko wyjaśnić czym są Instagram Stories i jak je tworzyć.

Instastories – co to takiego?

W 2016 roku na Instagramie pojawiła się nowa funkcja, tzw. stories. Bardzo szybko zyskała ogromną popularność i aprobatę wśród użytkowników. Ale właściwie co to takiego? Instagram Stories są to zdjęcia lub krótkie filmiki, dodawane jako opowieść z dnia. Widoczne są dla wszystkich obserwatorów przez 24 godziny. Po upływie tego czasu nikt nie może ponownie odtworzyć udostępnianego przez nas materiału. Ciekawe, prawda? Jednak jeśli chcemy, aby nasze relacje mogły być wyświetlane przez użytkowników po upływie doby, możemy je zapisać w archiwum, dzięki czemu dodane przez nas stories nie znikną. 

Obecnie bardzo wiele osób korzysta z tej funkcji każdego dnia, nie tylko dodając własne zdjęcia oraz filmy do Instastories, ale także oglądając relacje innych osób

Instagram Stories krok po kroku

Jeśli już wiemy, czym są Instastories, najwyższy czas dowiedzieć się jak utworzyć relacje oraz jakie funkcje możemy wykorzystać w opowiadanej przez nas historii z dnia.

Krok 1 – przejście do pola, w którym dodajemy zdjęcia

Okno dodawania Instagram Stories, można otworzyć na dwa sposoby. Jest to bardzo proste. Pierwszą metodą dodania zdjęcia do Instastories jest naciśnięcie zdjęcia głównego na naszym profilu, przy którym widnieje plusik. Innym sposobem jest wykonanie podobnej czynności, jednak już nie z poziomu naszego profilu, a po przejściu na główną tablicę. Wystarczy wejść w aplikację Instagram i w pole umożliwiające nam oglądanie postów dodawanych przez osoby, które obserwujemy. Znajdując się w tym miejscu, należy przesunąć ekran palcem w prawo. Po wykonaniu tej czynności zostaniemy przekierowani do pola, w którym możemy dodać zdjęcie.

Krok 2 – dodawanie zdjęcia

Będąc w polu dodawania zdjęcia, możemy bezpośrednio za pomocą Instagrama wykonać zdjęcie, które zostanie dodane do relacji. Co jeśli wykonaliśmy wcześniej zdjęcie, które chcemy zamieścić w stories? Oczywiście jest to wykonalne. Kiedy znajdujemy się w polu umożliwiającym wykonanie fotografii,

Finding the best rated refrigerator to buy is going to be up to you. Your budget is going to be the deciding factor for you. You are going to have to decide what features you need in your fridge. You need to consider how many people are going to be using built in beverage refrigerator and what type of beverages you drink. Once you know the different features that you want in your fridge, then you can begin to search for the best rated beverage refrigerators that are available. It is always a good idea to shop around before making a purchase.

na dole ekranu zostają nam ukazane pewne funkcje. Klikając w mały kwadracik z lewej strony, zostajemy przekierowani do galerii, z której możemy wybrać wcześniej wykonane zdjęcie.

Krok 3 – dodawanie efektów

Relacją nie musi być zwykłe zdjęcie. Możemy dodawać rozmaite efekty i funkcje na wybraną przez nas fotografię, które pozwolą urozmaicić nasze Instastories. Po wybraniu zdjęcia i przejechaniu palcem po ekranie w prawo bądź w lewo dostrzeżemy przeróżne filtry, pozwalające odmienić nasze zdjęcie. Możemy również dodawać rozmaite napisy, ankiety, hashtagi. Ale o tym jakie funkcje zawiera Instagram Stories i w jakim celu je stosować, opowiem w dalszej części artykułu.

Krok 4 – publikacja relacji

Po wybraniu odpowiedniego filtra, umieszczeniu rozmaitych efektów i ciekawych napisów, następuje czas na dodanie posta do naszej relacji. Jak to zrobić? W lewym dolnym rogu, widoczny jest przycisk, na którym widnieje logo naszego profilu, a poniżej znajduje się podpis „Twoja relacja”. Aby dodać zdjęcie do Instastories, wystarczy nacisnąć kółeczko z naszym zdjęciem profilowym i voilà, nasza pierwsza relacja zostaje dodana do profilu.

Poznajmy funkcje Instastories

  • Ankiety

Rewelacyjnym sposobem, aby zachęcić odbiorców do poznania marki, jest zaangażowanie ich do kliknięcia, wyrażenia opinii, itp. Jak można wykorzystać tę wiedzę w Instastories? To bardzo proste. Wystarczy dodać do naszej relacji ankietę. Jest to bardzo szybki sposób na wyrażenie opinii przez odbiorców na dany temat. Ponadto umieszczając ankietę na zdjęciu dodanym do relacji, możemy sprawić, że użytkownik zainteresuje się udostępnioną przez nas fotografią, a nawet naszym profilem.

źródło grafik: @4swiss; @northenspells
  • Suwak preferencji

Opcja ta pozwala na poznanie preferencji użytkowników. Wystarczy umieścić na zdjęciu suwak z dowolną emotikoną i zadać krótkie pytanie, np. „Jak bardzo podoba Wam się taki wystrój?”, „Co sądzicie o białych meblach?”, „Chcielibyście mieć taki taras?”. Użytkownik może przeciągnąć palcem po suwaku i wyrazić opinię odnoszącą się do naszego pytania

źródło grafiki: @4swiss
  • Wzmianki o marce

Wzmianki o marce mogą być bardzo pomocne, jeśli chcemy pozyskać nowych obserwatorów. Mało kto wejdzie na nasz profil, poprzez kliknięcie małego avatara w lewym górnym rogu. Natomiast jeśli ułatwimy użytkownikom przedostanie się na nasz profil, poprzez zamieszczenie wzmianki na zdjęciu, z pewnością znajdzie się więcej chętnych do odwiedzenia naszego profilu.

źródło grafiki: @airbnb
  • Hashtagi

Hashtagi są elementem bardzo mocno kojarzonym z Instagramem. Pojawiła się również możliwość śledzenia hashtagów. Relacje, które zawierają hashtag, mogą pojawić się nie tylko u osób, które są naszymi obserwatorami, ale również u innych osób interesujących się tematyką związaną z naszym profilem, które nigdy wcześniej nie odwiedzały Instagrama naszej marki.

źródło grafik: @honest; @dior
  • Lokalizacja

Dodawanie lokalizacji w relacjach może pomóc nam w dotarciu do użytkowników, którzy znajdują się w tym samym mieście co my lub w jego pobliżu. Jeśli chcemy dotrzeć do grupy docelowej użytkowników z naszej okolicy, umieszczanie lokalizacji w Instastories to bardzo dobre rozwiązanie. Jednak nie jest to jedyny powód, dla którego powinniśmy wziąć pod uwagę dodawanie lokalizacji w relacjach. Warto zamieszczać tę informację, również dlatego, żeby inni zainteresowani naszymi produktami lub współpracą z nami wiedzieli, gdzie mogą nas znaleźć.

źródło grafik: @zalando; @4swiss
  • Gify

Gify zyskały popularność w chwili, gdy zostały wprowadzone jako ulepszenie Instastories. Najczęściej stosuje się je w celu urozmaicenia relacji z dnia oraz zaciekawienia odbiorcy do takiego stopnia, aby zechciał przypatrzyć się zdjęciu przez dłuższą chwilę. Animowane elementy sprawiają, że Instagram Stories staje się ciekawsze, ale także mogą stanowić trafne dopełnienie treści przekazywanej przez zdjęcie.

  • Informowanie o nowych wpisach

Instagram Stories wprowadziło animacje, które za pomocą swojej treści mają na celu informowanie użytkowników o pojawieniu się nowego posta. Wystarczy dodać zdjęcie np. tablicy z ostatnimi postami i ukryć nowe zdjęcie pod ruchomym gifem, na którym widnieje napis „new post”. Z pewnością użytkownicy, którzy zobaczą w relacji z dnia, że ukazał się nowy wpis, ale nie będą go widzieli w całości, z ciekawości odwiedzą nasz profil.

źródło grafiki: @wnetrzadlaciebie
  • Archiwum stories

Jeśli uznasz, że zdjęcie dodane do Instagram Stories warto udostępnić użytkownikom do oglądania dłużej niż przez 24 godziny, ale nie chcesz burzyć wyglądu swojej tablicy, która jest przemyślana i wygląda ciekawie, możesz utworzyć coś w rodzaju albumu z relacji. Jest to tzw. archiwum stories. Na tablicy głównej naszego profilu, nad zdjęciami, znajdują się okręgi z plusem, do których możemy dodawać zdjęcia oraz filmy z relacji, jeśli chcemy, aby były widoczne dłużej niż dobę. Istnieje również możliwość tematycznego grupowania relacji. Jeśli chcemy aby archiwum stories było uporządkowane, warto skorzystać z tej opcji.

źródło grafiki: @castoramapolska
  • Swipe up

Na instagramie istnieje możliwość kierowania linku, który umieścisz w relacji, do wybranej przez Ciebie witryny internetowej, np. sklepu czy bloga. Jest jednak jeden warunek. Aby skorzystać z tej opcji, Twój profil musi być obserwowany przez minimum 10 tys. użytkowników. W przeciwnym wypadku nie uzyskasz dostępu do przekierowywania obserwatorów do zewnętrznej strony. 

źródło grafik: @nike; @honest
  • Udostępnianie relacji, w której zostaliśmy oznaczeni

Kiedyś, gdy nasz profil został oznaczony w jakiejś relacji, jeśli chcieliśmy pokazać to w swoim stories konieczne było wykonanie zrzutu ekranu, gdyż dopiero wtedy mogliśmy udostępnić taki wpis na swoim profilu. Jednak twórcy zauważyli działania użytkowników związane z tą czynnością i w odpowiedni na takie zachowania postanowili uprościć ten proces. Teraz jeśli ktoś oznaczy nasz profil w swoim stories, otrzymamy wiadomość w oknie rozmowy, informującą o wykonaniu takiej czynności. Po otworzeniu “wysłanej” na nasz czat relacji ukaże nam się polecenie “Dodaj do swojej Relacji”, pozwalające na dokonanie repostu owego zdjęcia bądź filmu. 

źródło grafiki: @kyliejenner

Podsumowanie

Dlaczego warto tworzyć relacje na Instagramie? 

  1. Przede wszystkim stories są widoczne tylko przez określony czas, a mianowicie przez 24h, dlatego użytkownicy, których interesują udostępniane przez Ciebie treści, będą regularnie odwiedzali Twoje stories, aby nie przegapić żadnej relacji, którą dodajesz.
  2. Warto tworzyć stories, ponieważ możesz dodawać tam zdjęcia, których nie opublikujesz w postaci postów, gdyż nie będą pasowały wizualnie do stylu Twojej tablicy. 
  3. Instastories zazwyczaj mają lekki, zabawny charakter, traktowane są z przymrużeniem oka. Z tego powodu są idealnym miejscem, w którym możesz pokazać, że nad Twoją marką również pracują ludzie, posiadający pasję i poczucie humoru. 
  4. Dzięki udostępnianym relacjom możesz pozyskać nowych obserwujących oraz wejść w interakcję z użytkownikami, którzy już wcześniej śledzili Twój profil.

Więcej informacji dotyczących pomysłów na prowadzenie Instastories opiszę w kolejnym artykule. A tymczasem zachęcam do zapisania się do newslettera Akademii INTLE.

Izabela Niechwiej
Izabela Niechwiej

Absolwentka Architektury Informacji i miłośniczka mediów społecznościowych.

Pisanie tekstów o różnorodnej tematyce sprawia jej przyjemność i pozwala rozszerzać posiadaną wiedzę. Na co dzień, pracuje w INTLE, gdzie zajmuje się tworzeniem unikatowych i interesujących treści na blogi o rozmaitej tematyce oraz profile w mediach społecznościowych.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony ...

czytaj dalej

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Jeśli prowadzisz na Facebooku fanpage'a sklepu internetowego i nie posiadasz zainstalowanego piksela, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy, która mogłaby trafić na Twoje konto. Dlaczego? Pozwól, że wytłumaczę Ci, czym w ogóle jest piksel Facebooka. Następnie opowiem Ci, do czego służy, a na końcu pomogę go zainstalować, abyś zarabiał więcej. To co, zaczynamy?

czytaj dalej

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!

czytaj dalej

Remarketing na Facebooku – czym jest i jak robić go dobrze?

Remarketing na Facebooku – czym jest i jak robić go dobrze?

Remarketing Facebook to dziś jedna z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Sprawdzi się jednak także w kampaniach z innymi celami, przynosząc Twojej marce wiele korzyści. Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać dzięki remarketingowi? Jak wykorzystać jego możliwości do rozwoju swojej firmy? A także jak wygląda tworzenie kampanii remarketingowej krok po kroku? Czytaj dalej, a remarketing na Facebooku nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic!

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman