Czy Twoja firma potrzebuje księgi identyfikacji wizualnej? | INTLE

Czy Twoja firma potrzebuje księgi identyfikacji wizualnej?

01 czerwca 2018 Projektowanie sklepów - UX, Design, Treści, Logo

Rate this post

W kolejnym artykule o identyfikacji wizualnej nie chcemy Cię przekonywać, że potrzebujesz takiego dokumentu. Przeczytaj wszystkie nasze argumenty i sam zdecyduj jak ważny jest dla Ciebie wizerunek firmy, a co za tym idzie jej sukces.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

– Co to jest księga identyfikacji wizualnej.
– Jakie elementy zawiera ten dokument.
– Dlaczego warto w nią zainwestować.

Podstawowe informacje

Badania dowodzą, że na naszą opinię wpływają w dużej mierze doznania wzrokowe. Mówi się, że „jemy oczami”, często też „zapamiętujemy oczami”. Dlatego tak ważnym elementem całej kompleksowej identyfikacji jest system wizualny. Kiedy już wykonamy pierwszy jego element, czyli logo, czas na przygotowanie zasad korzystania z tego znaku. Zbiera się je w księdze identyfikacji wizualnej (ang. Corporate Identity Guide).

Zapamiętaj!

Księga identyfikacji wizualnej w skrócie:

  • zawiera szczegółowe opisy logo (szerzej omawiamy ten aspekt w ostatniej części artykułu dotyczącej księgi znaku),
  • opisuje kolory firmowe (kolory podstawowe i dopełniające),
  • definiuje typografię (kroje czcionek),
  • zawiera wzory druków firmowych (wizytówek, papieru firmowego, teczki ofertowej, segregatora etc.), koncepcje reklam i innych materiałów promocyjnych,
  • podaje przykłady zastosowań (np. logo na gadżetach firmowych),
  • należy ją dostarczać projektantom za każdym razem, kiedy przygotowują dla Ciebie materiały promocyjne.

Księga identyfikacji wizualnej jako aktywa firmy

Specjaliści od brandingu zauważają, że wielu małych przedsiębiorców nie inwestuje w księgę identyfikacji wizualnej ze względu na jej koszt. Aby przekonać właścicieli firm do takiego wydatku, eksperci proponują, by spojrzeli na nią jak na inwestycję, która się zwróci (podobnie jak inwestycja w sprzęt lub specjalistów). Oto najczęściej wymieniane korzyści:

Wyróżnienie. Dobrze przygotowana identyfikacja sprawi, że nie będziemy zwykłym e-sklepem, ale e-sklepem, który użytkownicy zapamiętają i będą do niego wracać.
Zaufanie do marki. Estetyczna i spójna (dzięki księdze identyfikacji wizualnej) komunikacja sprawia, że klienci postrzegają nas jako solidnego partnera, któremu można zaufać, a co za tym idzie, zamówić u niego interesujący nas produkt.
Oszczędność czasu i pieniędzy. Dzięki księdze identyfikacji wizualnej w szybki sposób przygotujemy materiały promocyjne i będziemy mogli zlecić je różnym projektantom, bez obaw o to, że nie zachowają spójności.
Budowanie przewagi konkurencyjnej. Tak, to możliwe! Jeśli w Twojej branży wszystkie e-sklepy są podobne i mało designerskie, czas byś wyróżnił się i zostawił konkurencję z tyłu.

Księga identyfikacji wizualnej, a księga znaku

Często agencje brandingowe mają w swojej ofercie wykonanie zarówno księgi identyfikacji wizualnej, jak też księgi znaku. Czym jest ten drugi element? Księga znaku systematyzuje zasady dotyczące użycia logo, tak, by było ono prawidłowo stosowane we wszystkich materiałach promocyjnych firmy.

Co powinna zawierać księga znaku?

  1. Genezę powstania logo (jest to ważne np. w przypadku rejestrowania logo w Urzędzie Patentowym).
  2. Podstawową wersję znaku (pokazanie jak wygląda logo podstawowe, logo na jasnym i ciemnym tle, w poziomie oraz w pionie).
  3. Alternatywne wersje znaku.
  4. Konstrukcję znaku.
  5. Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku (określenie przestrzeni wokół logo, na której nie mogą znaleźć się inne obiekty).
  6. Kolorystykę znaku.
  7. Typografię znaku.
  8. Skalowanie i minimalne rozmiary znaku (minimalne rozmiary do druku i dla monitorów).
  9. Stosowanie znaku na różnych tłach (określenie w jakich sytuacjach warto sięgać po uproszczoną wersję logo).
  10. Niedopuszczalne modyfikacje znaku (przykłady najczęściej popełnianych błędów np. logo na niewłaściwym tle, zmiana proporcji znaku, umieszczanie elementów na polu ochronnym etc.).

Reasumując, księga znaku jest w pewnym sensie elementem księgi identyfikacji wizualnej, ale często występuje samodzielnie. To naturalna konsekwencja pracy nad logo. Coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się, że tego typu dokument ułatwia pracę nad materiałami promocyjnymi w firmie.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Kategorie: Projektowanie sklepów - UX, Design, Treści, Logo

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Rate this post

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie

5 wskazówek, które pomogą Ci chronić nazwę i logo Twojej firmy

24 sie 2018

Aby prawnie zastrzec nazwę Twojej firmy lub domeny internetowej oraz znak graficzny, musisz zarejestrować te elementy jako znak towarowy. Dzięki naszym 5 wskazówkom procedura zastrzegania znaku towarowego nie będzie dla Ciebie tajemnicą. Z artykułu dowiesz się m.in.: Gdzie możesz zarejestrować swój znak towarowy? Jak wygląda i ile kosztuje taka procedura?

Czym jest strategia marketingowa

16 paź 2019

Strategia marketingowa dla wielu kojarzy się z wielostronicowym dokumentem, nad którym siedział sztab specjalistów. Już sama myśl o niej wywołuje strach w oczach, a gdzie tu mówić o jej stworzeniu. Strach ten jest zupełnie niepotrzebny i w tym artykule pokażę Ci dlaczego. Dowiesz się jak krok po kroku przygotować strategię marketingową dla Twojego e-sklepu.

Scenariusze marketing automation – planowanie i wdrażanie

27 mar 2020

Tworzenie scenariuszy polega na ciągłym zadawaniu sobie pytania: jeśli stanie się taka sytuacja, to co powinno zadziać się dalej? Jednak aby móc odpowiedzieć na te pytania należy ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć. Twoim celem może być zmniejszenie porzuceń koszyka, zwiększenie powracalności klientów, zmniejszenie współczynnika odrzuceń strony czy też zwiększenie wartości pojedynczej transakcji. Na początek wybierz jeden cel i na nim się skup, nie próbuj osiągać zbyt wielu rzeczy na raz, gdyż w takiej sytuacji rozproszysz swoją uwagę.

Psychologia kolorów a budowanie tożsamości marki

07 sty 2019

Z artykułu dowiesz jak tworzyć bardziej efektywne witryny i kampanie reklamowe. Wszystko dzięki analizie wyników badań na temat psychologii kolorów.