Cross-selling, up-selling i inne sposoby na zwiększenie sprzedaży

Aktualizacja: 01 lutego 2021

|Analityka i Strategia Marketingowa|Cross-selling, up-selling i inne sposoby na zwiększenie sprzedaży
Cross-selling, up-selling i inne sposoby na zwiększenie sprzedaży

Prowadzenie sklepu internetowego nie może ograniczać się wyłącznie do umieszczania w nim produktów. Należy go rozwijać dodając, analizując i udoskonalające różne metody zwiększenia wyników sprzedażowych. Oto kilka z nich.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest cross-selling i up-selling.
  • Jak wykorzystać te mechanizmy w sklepie internetowym.
  • Jakie są inne sposoby dynamizujące sprzedaż.

Wielu przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe myśląc o zwiększeniu sprzedaży, myśli przede wszystkim o pozyskaniu większej liczby potencjalnych użytkowników wirtualnego sklepu. Tymczasem pomija się mechanizmy, które mogą pomóc zoptymalizować i zwiększyć sprzedaż, także wśród stałych klientów.

Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na poprawę wyników sprzedażowych. Jeśli już posiadasz gotowy sklep, część z nich będzie wymagała pomocy programisty. Jeśli jesteś na etapie tworzenia autorskiego sklepu lub poszukiwania odpowiedniego szablonu miej na uwadze poniższe przykłady. Dzięki temu już na starcie Twój sklep będzie działał profesjonalnie i przyniesie większe zyski.

Cross-selling

Ile razy robiąc zakupy w tradycyjnym sklepie, zdarzyło Ci się wrzucić do koszyka kilka dodatkowych nieplanowanych rzeczy? Przeglądając sklepowe półki, zawsze w oko wpadnie nam coś dodatkowego, czego nie było na podstawowej liście zakupów. Cross-selling czy inaczej sprzedaż kontekstowa, działa na podobnej zasadzie.

  • To mechanizm, który podpowiada klientowi kupującemu dany produkt, jakie dodatki mogłyby go ewentualnie zainteresować.
  • Przykładowo wchodząc na kartę produktu z butami i dodając produkt do koszyka, pod kartą otrzymasz informację o możliwości zakupu środków czyszczących i ochronnych do obuwia.
  • Wprowadź opcję, która do sugerowanych produktów dodatkowych będzie dodawać rabat. Wtedy klienci jeszcze chętniej sięgną po prezentowane dodatki.
  • Jeśli w boksie cross-selling umieścisz produkty uzupełniające, możesz zatytułować go nagłówkiem „Klienci kupili też”, który jeszcze bardziej zachęci do zakupów.

Up-selling

Aby w pełni zrozumieć ten mechanizm, przenieśmy się znów na moment do tradycyjnego sklepu. Wyobraź sobie, że kupujesz nowy telewizor. W rzędzie podobnie wyglądających modeli znalazłeś ten, którego szukasz, ale zaraz spod ziemi wyrasta sprzedawca, który oferuje ci lepszą opcję o wyższym standardzie. Tak właśnie działa up-selling.

  • Podobnie jak w przypadku cross-selling podpowiedzi lepszych modeli danego produktu pojawiają się pod kartą produktu w sklepie internetowym.
  • Rozwiązanie to jest bardzo popularne – wielu klientów nie wie nawet, że wybraną rzecz może kupić w jeszcze lepszej wersji.
  • Jeśli porada okaże się trafna, możesz być pewny, że zdobędziesz stałego klienta. Nic tak bowiem nie cieszy jak udany zakup.

Nie pozwól by Twój klient porzucił koszyk

O sukcesie sprzedażowym możemy mówić wtedy, gdy transakcja zostanie sfinalizowana. Spora część zostaje jednak zakończona na etapie koszyka. Często bywa tak, że choć klient spędził w sklepie sporo czasu i wybrał kilka produktów, ostatecznie nie dochodzi do płatności. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka:

  • Sklep umożliwia zakup wyłącznie zarejestrowanym użytkownikom. Powinieneś w swoim sklepie utworzyć także opcję zakupu dla osób niezarejestrowanych. Możesz podać minusy takiego rozwiązania (np. brak możliwości śledzenia statusu zamówienia), ale absolutnie go nie pomijaj.
  • Zbyt długi i skomplikowany formularz zamówienia. Dla użytkownika, który chce dokonać szybkich zakupów nie ma nic gorszego niż widok rozbudowanego formularza zamówienia złożonego z kilku podstron. Stawiaj na minimalizm i zwięzłość.
  • Jednym z najczęstszych powodów porzucenia zamówienia są wszelkie ukryte koszty, o których użytkownik dowiaduje się dopiero podczas finalizowania zakupu. Przykładowo jeśli przy produkcie zamieścisz informację „Dostawa 5 zł”, a na karcie wyboru dostawy okaże się, że jest to po prostu opcja najtańsza (przesyłka ekonomiczna którą rzadko kto wybiera), a kurier kosztuje 15 zł, wtedy możesz być pewien, że klient wybierze konkurencję.

Wielu klientów zwraca również uwagę na opinie o sklepie – warunkach dostawy, obsłudze klienta, reklamacjach. Dbaj o odpowiednie certyfikaty, udzielane przez serwisy gromadzące opinie o sklepach jak opineo.pl czy ceneo.pl. Pomagają one także nawiązać dialog z klientami, zwłaszcza tymi niezadowolonymi z zamówienia. Dzięki temu sprawnie wyjaśnisz wszelkie nieporozumienia i zadbasz o dobre imię swojego sklepu.

Wyszukiwarka

To dla klienta okno na Twoją ofertę. Źle zoptymalizowana wyszukiwarka zamiast ujawnić, ukryje nasze produkty. Wyszukiwarka w sklepie internetowym powinna:

  • Podpowiadać ciąg dalszy wpisywanego hasła. Dzięki temu szybciej odnajdziemy poszukiwany towar i unikniemy literówek.
  • Umożliwiać sortowanie wyników wyszukiwania wg nazwy, ceny, ocen użytkowników.
  • Wyszukiwać wpisywane hasła nie tylko w nazwach, ale i opisach oraz parametrach technicznych.
Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman