Aktualizacja: 15 września 2021
Unikalny content w social mediach i na stronie internetowej powinien być podstawą strategii każdej marki, której zależy na budowaniu swojego wizerunku i jednocześnie dawaniu wartości odbiorcom. Poza treściami, których ogromnego znaczenia nie da się podważyć, niezwykle istotne są także towarzyszące im grafiki. To właśnie strona wizualna postów w mediach społecznościowych oraz materiałów na blogu czy stronie może pokazać Twoją firmę i produkty od zupełnie innej strony. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, skąd brać zdjęcia na bloga, Facebooka i Instagrama, a także do innych kanałów, dzięki którym Twoja marka będzie się wyróżniać!
Zdjęcia na bloga, Facebooka czy Instagrama, budują Twoją markę – czy tego chcesz, czy nie. Dlatego zanim opublikujesz kolejny post lub wpis, sprawdź, dlaczego warto postawić na unikalny content!
Sytuacja, w której te same zdjęcia pojawiają się zarówno w postach na Twoim profilu firmowym czy blogu, jak i u konkurencji, nie należy do najprzyjemniejszych. Klienci z pewnością znają także inne marki z Twojej branży, dzięki czemu szybko mogą zauważyć ten szczegół, zwłaszcza jeśli na powielanych zdjęciach pojawiają się charakterystyczne osoby, które łatwo zapamiętać. Może się to zdarzyć przypadkowo, np. w efekcie korzystania z tej samej darmowej bazy zdjęć.
Unikalny content zdjęciowy, przygotowany specjalnie dla Twojej marki, sprawi, że zaprezentujesz swoje produkty w zupełnie nowy sposób. A co więcej – pokażesz je dokładnie tak, jak tego chcesz! Będzie odznaczał się dużo wyższą jakością (nie tylko wizualną) niż wykorzystywanie materiałów dostępnych dla wszystkich, co przełoży się na ogólny wizerunek Twojej marki.
Różnicowanie źródeł, z których pochodzi publikowany content wizualny, jest bardzo dobrym zabiegiem. Dzięki temu utrzymasz uwagę swoich odbiorców i będziesz mógł ich stale zaskakiwać nowymi pomysłami. Trzeba pamiętać, że social media to… szybkie media – wielu użytkowników nie zagłębia się w opublikowane treści, a często tylko „skanuje” je wzrokiem. Dlatego właśnie odpowiednia grafika może okazać się być albo nie być danego posta! To właśnie elementy wizualne są lepiej i szybciej zapamiętywane niż tekst. A jeśli dobierzesz do grafiki odpowiednie zdjęcie, masz większą szansę na sukces, czyli zatrzymanie odbiorcy i skupienie uwagi na całym komunikacie, nie tylko na obrazie.
Podobnie wygląda to w przypadku strony internetowej – dasz się zapamiętać, a klienci z pewnością do Ciebie wrócą na stronę www lub sięgną po Twój produkt podczas kolejnych zakupów!
Zupełnie inną korzyścią, którą może dać Ci pozyskanie contentu poprzez akcje w mediach społecznościowych (więcej o tym sposobie piszę w dalszej części artykułu), jest promocja Twojej marki. To rozwiązanie 2 w 1 – zyskujesz nie tylko materiały graficzne, ale także pewność, że Twojej firmie będzie się mówić! To ogromna zaleta, jeśli skupiasz się na rozwoju swoich profili społecznościowych.
Wybierając do komunikacji w social mediach unikalne zdjęcia, masz większą szansę na idealne dopasowanie ich do celów realizowanych przez posty. Jeśli dokładnie planujesz swój content, z pewnością określasz, jaką akcję powinien wykonać odbiorca przy każdej publikacji. Może to być przykładowo cel typowo sprzedażowy, gdzie idealnym wyborem są zdjęcia prezentujące autentyczne emocje. Taki dodatek w postaci angażującego zdjęcia doda postowi charakteru i w efekcie zwiększy jego szanse na sukces.
Wiesz już, jakie korzyści może przynieść Ci skupienie się w komunikacji na unikalnym contencie graficznym. Poznaj konkretne sposoby na pozyskanie zdjęć, które wykorzystasz w publikacjach na Facebooku i Instagramie, a także na stronie internetowej!
Jak wygląda współpraca z influencerami? Zacznijmy od różnych typów takiej współpracy. Może odbywać się w ramach barteru, co oznacza, że twórca publikuje content w zamian za produkt otrzymany za darmo lub z dużym rabatem. Inną możliwością jest publikacja płatna, która opiera się na wypłacie wynagrodzenia influencerowi po opublikowaniu posta. Ta opcja zazwyczaj dotyczy twórców o dużej liczbie obserwatorów i bardzo dobrych statystykach. Sytuacja, w której musisz zapłacić za post, może na początku wydawać Ci się niekorzystna. W wielu przypadkach jednak analiza kosztów pokaże, że tego typu płatne współprace będą wypadać bardzo korzystnie w porównaniu z zakładanymi efektami – poza zdjęciem otrzymasz także promocję marki lub konkretnego produktu.
Przy zawieraniu umowy z influencerem bardzo dużą zaletą jest elastyczność. Oznacza to, że możesz dokładnie określić zasady współpracy, tak aby jej efekty były dla Twojej marki jak najbardziej opłacalne, np. poprzez uzyskanie od twórcy dodatkowych zdjęć czy nawet stworzenie przez niego całej sesji produktu.
Decydując się taką współpracę, już podczas dobierania influencerów możesz mniej więcej poznać ich styl i określić, czy pasuje do Twojej marki, co pozwoli Ci wybrać idealne osoby. To jednak nie wszystkie zalety współpracy z content creatorami. Ogromną korzyścią jest to, że zyskujesz autentyczne, prawdziwe zdjęcia produktu, prezentujące go w użyciu, w naturalnym otoczeniu. A współpracując z różnymi influencerami, zyskasz zróżnicowane zdjęcia. Pamiętaj także, że twórcy internetowi mogą stać się twarzami Twojej marki, co może spowodować, że Twoi klienci (także ci potencjalni!) będą mogli się z nimi utożsamiać.
Tego typu współpraca niesie za sobą w niski stopień ryzyka, jeśli będziesz pamiętał o zabezpieczeniu jej odpowiednią umową. To w niej określisz dokładne wytyczne odnośnie terminów publikacji czy wynagrodzenia, ale także samej publikacji. Udostępnianie zdjęć na Facebooku bez zgody twórcy nie jest najlepszym pomysłem, dlatego pamiętaj, aby uzyskać prawa do wykorzystywania zdjęć w swojej komunikacji, a najlepiej także w celach komercyjnych, dzięki czemu otrzymane zdjęcia mogą stać się elementem Twoich kampanii reklamowych.
Sesja zdjęciowa produktów to rozwiązanie, które może zupełnie zmienić ich obraz w oczach odbiorców i zdecydowanie wpłynąć na lepszy odbiór postów, w których będą wykorzystane tak pozyskane zdjęcia, a także np. kart produktowych na stronie www. Tego typu zdjęcia na Facebooka czy Instagram mogą przynieść pozytywne efekty w kwestii zasięgu publikacji i aktywności użytkowników. Decydując się na indywidualną sesję, możesz przedstawić swój asortyment w dokładnie taki sposób, w jaki chcesz. Pozwoli Ci to osiągnąć zamierzony efekt, wykorzystując element kreatywności.
Efektem sesji zdjęciowej mogą być zarówno ujęcia packshotowe, prezentujące produkt na jednolitym tle w bardzo dokładny sposób, wraz ze zbliżeniami, jak i lifestylowe. Te drugie są świetnym urozmaiceniem prostych zdjęć produktowych. Pokazanie produktów w użyciu, np. ubrań nie na modelce, którą widujemy w katalogach, a „zwyczajnej” dziewczynie, prezentuje je w zupełnie innym świetle i może sprawić, że dotrzesz do szerszej grupy odbiorców, którzy normalnie nie zwróciliby uwagi na Twoją ofertę. Wybierając sprawdzonego fotografa, zyskasz wysokiej jakości zdjęcia, które możesz wykorzystywać w różnych kanałach komunikacji.
Jeśli zależy Ci na różnorodności w publikowanych materiałach, konkurs jest świetnym pomysłem na pozyskanie contentu zdjęciowego. Zdjęcia pochodzące od różnych osób, często klientów marki, pozwolą Ci uwiarygodnić Twoje publikacje w social mediach i na stronie internetowej. Co więcej, wymyślenie ciekawych zasad w połączeniu z odpowiednią nagrodą zazwyczaj przynosi efekt w postaci wysokiej jakości zdjęć, dzięki zaangażowaniu osób biorących udział.
Jakie jeszcze korzyści może dać Ci przeprowadzenie konkursu? Jeśli zdecydujesz się na akcję przeznaczoną dla fanów marki, dotrzesz do osób, które już ją znają. Dzięki temu możesz liczyć na większe zaangażowanie – w końcu będą mogły wygrać nagrody w postaci produktów, które lubią!
O czym koniecznie musisz pamiętać w przypadku konkursu, który organizowany jest w social mediach? Oczywiście o regulaminie! Jeśli organizujesz konkurs nie tylko w celu rozpromowania marki, ale także pozyskania zdjęć, pamiętaj o odpowiednim zapisie w regulaminie. Dzięki temu będziesz mógł dowolnie wykorzystywać uzyskane materiały – zarówno w komunikacji, jak i w działaniach reklamowych.
Sklepy internetowe oraz agencje reklamowe mogą odetchnąć z ulgą – wartościowymi materiałami do tworzenia publikacji w social mediach i nowych treści na stronę www mogą okazać się także zdjęcia pozyskane bezpośrednio od producenta. Zazwyczaj takie ujęcia są wysokiej jakości, co pozwala na ich wykorzystanie na wiele sposobów, np. w postaci zbliżeń, prezentujących poszczególne elementy produktu w dużym powiększeniu, co z pewnością docenią odbiorcy.
Zdjęcia packshotowe w social mediach wcale nie muszą być jednak nudne! Wystarczy, że podejdziesz do nich kreatywnie, np. tworząc serię grafik spójnych z linią graficzną Twojej marki. W ten sposób staną się unikalne i nadasz im zupełnie inny charakter, który z pewnością spodoba się Twoim odbiorcom dużo bardziej niż zdjęcia wrzucane na Facebooka czy Instagrama bez żadnej obróbki.
Nie bez powodu zdjęcia stockowe znalazły się na ostatnim miejscu. Mowa tu przede wszystkim o materiałach dostępnych w ogólnodostępnych darmowych bazach zdjęć. Decydując się na nie, możesz być pewien, że korzysta z nich wiele innych marek, a być może nawet Twoja konkurencja!
Jeśli to Twoja jedyna opcja, postaraj się wybierać płatne serwisy, np. Adobe Stock czy Envato Elements. Znajdziesz tam zdjęcia lepszej jakości, często bardziej kreatywne i naturalne. Dobrą praktyką może okazać się wybieranie materiałów niszowych fotografów, a nie tych najpopularniejszych, dzięki czemu Twoje publikacje będą miały większą szansę na unikalność. Pamiętaj też o popularnych mockupach, z których po chwili obróbki w programie graficznym stworzysz oryginalne materiały.
Nie ma jednego idealnego sposobu na pozyskanie zdjęć do postów w social mediach czy na stronę www. Wiele zależy od Twojej strategii komunikacji, a także zasobów finansowych. Warto jednak rozważyć różne opcje, bo w długoterminowej perspektywie odpowiednio dopasowane materiały graficzne wykorzystane w postach, reklamach czy na blogu mogą mieć ogromny wpływ na sprzedaż. Zawsze pamiętaj o stronie prawnej akcji promocyjnych czy współprac, aby wykorzystywać zdjęcia zgodnie z prawem.
Social media marketing to bardzo skuteczna forma promocji swojej marki w sieci. Aby jednak wszelkie Twoje działania w mediach społecznościowych były skuteczne, musisz zadbać o odpowiednią komunikację z klientami. To właśnie od tego zależy w głównej mierze Twój sukces. Nie da się ukryć, że jedną z największych mocy ma obecnie Facebook. Niestety coraz to nowsze aktualizacje sprawiają, że algorytmy tej strony działają mocno na niekorzyść firm oraz przedsiębiorstw. Aby wybić się z tłumu i pozyskać nowych odbiorców, musisz zadbać o odpowiednią strategię social media marketingową oraz wyróżnienie się na tle miliona innych podobnych kont. Z pomocą mogą przyjść Ci w tym przypadku oczywiście publikowane na Facebooku posty.
Do osób korzystających z social media regularnie każdego dnia docierają setki komunikatów od wielu marek. Coraz częściej czują one zmęczenie, przytłoczenie i przebodźcowanie przez nieustający natłok informacji. To zjawisko jest trudne zarówno dla użytkownika social mediów, jak i marki, która tworząc posty, chce, aby były one zapamiętane przez odbiorców i przynosiły planowane efekty sprzedażowe czy wizerunkowe. Jak więc podejść do komunikacji na Facebooku i Instagramie, aby wyróżnić się wśród konkurencji i nie tylko dotrzeć z komunikatem do użytkownika, ale także zatrzymać jego uwagę i stworzyć pozytywne skojarzenia z marką?
Organizacja konkursu w social mediach przez wielu nie jest uważana za najłatwiejsze zadanie. Po pierwsze potrzebny jest jasny cel, jaki marka chce osiągnąć. Po drugie pomysł na zadanie, które będzie na tyle atrakcyjne, że znajdą się osoby chętne do wykonania go. Po trzecie konieczne jest sprawdzenie, czy założenia konkursu są zgodne z zasadami platformy, którą planujemy wykorzystać. Nie zapominajmy także o nagrodzie - jeśli nie będzie wystarczająco atrakcyjna, nie zachęci do wykonania zadania konkursowego. Dobrze przeprowadzony konkurs potrafi jednak rozwinąć markę w sposób, który często nie jest możliwy do osiągnięcia innymi metodami.
Wykorzystywanie zdjęć z Internetu, czyli cudzej własności intelektualnej bez odpowiedniego zezwolenia w tym przedmiocie podlega bardzo surowym restrykcjom przewidzianym przez obowiązujące przepisy prawa. Dotyczy to także publikacji cudzych zdjęć na prowadzonej przez dany podmiot stronie internetowej. Jakie obowiązują zasady w zakresie prawa autorskiego do zdjęć w Internecie, w jaki sposób regulują to zagadnienie normy prawne oraz jakie są konsekwencje naruszania praw autorskich, opowiada niniejszy artykuł.
Co mówią o nas klienci