6 cennych informacji o namingu, które pomogą Ci stworzyć lepszą nazwę

Aktualizacja: 01 lutego 2021

|Analityka i Strategia Marketingowa|6 cennych informacji o namingu, które pomogą Ci stworzyć lepszą nazwę
6 cennych informacji o namingu, które pomogą Ci stworzyć lepszą nazwę

Największy producent bram garażowych w Polsce swoją przygodę z biznesem zaczynał dosłownie… w garażu. Wymyślając nazwę firmy, zdał się na intuicję i postawił po prostu na swoje nazwisko – „Wiśniowski”. Logo, które naszkicował naprędce, z czasem zrewitalizowano, ale nazwa marki została. To dowód na to, że i Ty możesz tworzyć nazwy marki i produktów, które zagwarantują Ci biznesowy sukces. Sprawdź jak!

Z artykułu dowiesz się m.in.:

– Co to jest naming.
– Jak stworzyć dobrą nazwę.
– Jakie są najciekawsze przykłady dobrych nazw marek i produktów.

1. Nadanie nazwy sprawia, że rzecz staje się unikalna

Pisał o tym Paweł Tkaczyk w artykule „Nazwa, która sprzedaje”. Przytoczył przykład bakterii w jogurtach Danone, które mogłyby przecież nazywać się jakkolwiek, a noszą dumną nazwę L-casei defensis, która dookreśla ich charakter. Bo to nie są zwykłe bakterie! Naming to więc nic innego, jak tworzenie nazw firm, produktów, sklepów internetowych, usług tak, by były one chwytliwe i skutecznie utrwalały się w pamięci klientów.

Zapamiętaj!
Dobra nazwa jest elementem składowym udanego biznesu.
Dobra nazwa może zmniejszyć koszty promocji marki czy produktu.

2. Nazwa jest ważniejsza niż aktywa firmy!

John Compton, prezes Quaker Oats Company, która od 2001 roku wchodzi w skład PepsiCo, zwykł mawiać, że gdyby w jego firmie nastąpił rozłam, on ze wszystkich aktywów wybrałby po prostu nazwę. Twierdził, że wyszedłby na tym lepiej niż osoby, które zabrałyby np. fabryki.

3. „Mniej znaczy więcej”

To maksyma najsłynniejszego architekta modernizmu. Postulował on, by w projektowaniu dążyć do maksymalnej prostoty. Ta sama zasada dotyczy projektowania skutecznej nazwy firmy, produktu czy usługi! Największe marki na świecie mają nazwy, których średnia długość wynosi około 7 liter. Warto podkreślić, że prostota to bardzo ważna cecha nazwy, ale nie można jej opierać tylko na małej ilości liter. Musi być też związana z łatwością powtórzenia. Co więcej, prosta nazwa od razu zapada w pamięć.

Zapamiętaj!
Jak sprawdzić czy wymyślona przez nas nazwa nie jest zbyt skomplikowana? Po prostu powiedz ją znajomym i sprawdź czy dobrze zrozumieli i potrafią poprawnie powtórzyć.

4. Tworząc nazwę, myśl o przyszłości

Choć bardzo trudno przewidzieć, czy nasza nazwa sprawdzi się za kilkanaście lat, możemy uniknąć kilku poważnych błędów i dążyć do tego, żeby była ponadczasowa. Nie korzystajmy ze slangu i zastanówmy się czy nasza nazwa zrozumiana byłaby np. 10 lat temu.

Zapamiętaj!

Kwestia ponadczasowości nie jest tak istotna w przypadku tworzenia nazw sklepów internetowych. Dobrym przykładem jest sklep Poyerbani.pl zajmujący się sprzedażą nietypowej herbaty yerba mate i związanymi z nią akcesoriami. To sklep dla wszystkich, którzy mają bzika na punkcie yerby. Mimo, że ta nazwa może być za kilka lat przestarzała, tu i teraz spisuje się świetnie. Spełnia też zasadę prostoty i łatwo ją zapamiętać. Autor tego artykułu przez przypadek dowiedział się o niej miesiąc temu, nigdzie nie zapisał i potrafił odtworzyć bez problemu na potrzeby tego tekstu. O to właśnie chodzi!

5. Szukaj odpowiedniego słowa

Kiedy już określisz idealnego klienta, szukaj wyrazów pasujących do niego. Zbuduj jak największą bazę słów i ich połączeń. Inspiracji możesz szukać dosłownie wszędzie: w sporcie, w świecie natury, w mitologii, a nawet w historii sztuki. W końcu wymyślanie nazwy to swego rodzaju zabawa w poezję, w której najtrudniejsze jest, jak przyznał sam Cyprian Kamil Norwid, „Odpowiednie dać rzeczy – słowo”.

Zainspiruj się!

Nazwa marki SONY pochodzi od łacińskiego słowa sonus oznaczającego dźwięk. Postawiono na nią właśnie ze względu łatwość jej wymawiania w różnych językach.
We wstępie wspominaliśmy o firmie, której nazwa powstała od nazwiska właściciela – to bardzo popularna praktyka. Warto też zastanowić się nad nazwaniem marki popularnym nazwiskiem lub przydomkiem. Czy wiedzieliście, że BLUETOOTH to przydomek króla, który zjednoczył Danię kilkanaście wieków temu?

6. Sprawdzaj i testuj

Wybrałeś kilka propozycji nazw, które najlepiej pasują do Twojego biznesu? Sprawdź, co oznaczają w innych językach. Może się zdarzyć, że przez przypadek stworzyłeś wulgaryzm. Wiedzą coś o tym twórcy marki Osram oraz nazwy samochodu Mitsubishi Pajero, która szybko została zmieniona na Montero.

Zapamiętaj!

Szukając nazwy dla sklepu internetowego, warto sprawdzić czy pozwala nam na jej wdrożenie wolna domena. Nie martw się, gdy okaże się, że Twoja nazwa jest już zajęta – to bodziec do tego, żeby znaleźć coś lepszego. Tak było m.in. w przypadku firmy EBAY, która początkowo miała nazywać się Echo Bay. Dobrze, że adres internetowy był zajęty!

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman