Aktualizacja: 01 lutego 2021
Według badań aż 86% polskich sprzedawców e-commerce korzysta przynajmniej z jednego portalu społecznościowego. Czy jednak w pełni wykorzystują jego potencjał? W tym przypadku statystyki są nieco słabsze.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przegląd rozpoczynamy od Facebooka. To najpopularniejszy portal społecznościowy, z którego bardzo chętnie korzystają sklepy internetowe. W przypadku Facebooka nie będziemy pisać więc o wadach i zaletach, ale o najczęściej popełnianych błędach. Przeczytaj, zweryfikuj swoje działania i popraw je, by jeszcze skuteczniej komunikować się z klientami Twojego sklepu.
Najczęstsze błędy firm działających na Facebooku
W kolejnych artykułach z naszego cyklu dowiesz się jak uniknąć powyższych błędów.
Choć możemy znaleźć niektóre sklepy internetowe na Google+, to wielu ekspertów przewidują rychły koniec tego portalu społecznościowego. Jednak zastanawiając się nad założeniem konta na tej platformie, warto wziąć po uwagę następujące aspekty.
Plusy
+ W Google+ obecna jest prawie każda ważna marka technologiczna oraz serwis. Jeśli więc posiadasz sklep o zbliżonej tematyce, warto prowadzić komunikację w tym portalu.
+ Posiadanie konta w Google+ wpływa pozytywnie na wyniki wyszukiwania.
Minusy
– Google+ posiada dużą bazę użytkowników, ale większość z nich jest nieaktywna i nie korzysta z tej platformy.
– Brak przejrzystych zasad działania.
– Częste zmiany i próby modernizacji platformy.
To właśnie na Twitterze najszybciej pojawiają się newsy z różnych dziedzin. Nic więc dziwnego, że ten serwis społecznościowy pokochali w Polsce dziennikarze (szczególnie sportowi) i politycy. Warto jednak wiedzieć, że również marki mogą wykorzystać jego potencjał.
Plusy
+ Szybkość przekazu – informacje, które pojawiają się na Twitterze wyprzedzają komunikaty podawane przez najważniejsze stacje informacyjne.
+ Szybka obsługa klienta – serwis ten umożliwia bezpośrednią rozmowę i szybkie reagowanie na potencjalne problemy Klientów, np. Nike posiada konto przeznaczone tylko do obsługi klienta.
+ Możliwość komunikacji z innymi firmami i budowanie większej świadomości marki.
Ważne! Przykłady marek, które dobrze radzą sobie na Twitterze:
Allegro – @Allegro_Group
Adobe Polska – @AdobePolska
Lotnisko Chopina – @ChopinAirport – doceniane przede wszystkim za consumer care na Twitterze.
Warto przeanalizować ich komunikację i zainspirować się.
Minusy
– Aby aktywnie działać na Twitterze trzeba mieć zasoby (np. przeszkolonego administratora/administratorów, którzy nie tylko zrealizują komunikację, ale też na bieżąco będą odpowiadać na pytania klientów). Jest to często bariera dla małych podmiotów.
– Konieczność zmieszczenia treści w 140 znaków.
Zapamiętaj! Złą praktyką jest łączenie Twittera z Facebookiem i dublowanie wpisów. Każdy portal społecznościowy ma swoją specyfikę i należy dostosować komunikację do jego użytkowników.
Dla sklepów internetowych istotna jest wizualna prezentacja zdjęć produktów. Tutaj z pomocą przychodzi Instagram. W Polsce co miesiąc korzysta z niego ponad 2 miliony użytkowników (tylko 29% poniżej 18 roku życia) – to duży potencjał z punktu widzenia marketerów. Ta platforma społecznościowa umożliwia prezentację zdjęć i krótkich nagrań wideo. Warto wiedzieć, ze w Polsce, wśród platform komercyjnych na Instagramie, dominuje moda (marki odzieżowe) i uroda (salony kosmetyczne).
Plusy
+ Eksperci twierdzą, że użytkownicy chętniej wchodzę w interakcję z markami, które udostępniają treści wizualne.
+ Dynamiczny rozwój formatów reklamowych na tej platformie.
+ Łatwość osiągnięcia zasięgu organicznego.
Minusy
– Brak możliwości umieszczania aktywnych linków w treści postów, co pozwoliłoby na zwiększenie konwersji z działań organicznych.
– Publikacja treści możliwa jest tylko z telefonu komórkowego.
Co mówią o nas klienci