10 elementów nowoczesnego i użytecznego sklepu internetowego

Aktualizacja: 01 lutego 2021

|Projektowanie sklepów - UX, Design, Treści, Logo|10 elementów nowoczesnego i użytecznego sklepu internetowego
10 elementów nowoczesnego i użytecznego sklepu internetowego

Czym jest użyteczność? Użyteczny serwis internetowy to taki, który pozwala użytkownikom bez trudu odnaleźć się w strukturze strony i intuicyjnie wykonać akcję, na której im zależy. W przypadku sklepów użyteczność to kluczowy element zwiększający sprzedaż.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest użyteczność w serwisach www?
Jak zbudować użyteczny sklep internetowy?
Jak testować i udoskonalać funkcje Twojego sklepu.

Oto 10 wskazówek, dzięki którym Twój sklep stanie się bardziej przyjazny dla klienta.

1. Nastawienie na użytkownika

Zanim wybierzesz nazwę i domenę, zadbasz o identyfikację wizualną oraz odpowiedni wygląd sklepu, poświęć czas na rozpisanie możliwie jak największej liczby elementów, które są ważne dla Twojego klienta. Błędem większości e-sklepów jest konstruowanie ich pod oczekiwania właściciela. Tymczasem to klient powinien być w centrum. Zastanów się:

  • czego oczekuje Twój klient od sklepu internetowego, co jest dla niego ważne,
  • jak wygląda jego droga zakupowa – od wyboru produktu do zapłaty,
  • jakie usługi dodatkowe mogą zachęcić go do zakupów.

2. Nazwa, domena i identyfikacja wizualna

Jeśli ustalisz już charakter swojego sklepu, pora stworzyć nazwę – najlepiej taką, która zaciekawi klienta, zapadnie w pamięć i przede wszystkim zachęci do odwiedzenia serwisu. Wybierając ją, pamiętaj, że najprawdopodobniej będzie ona także służyć jako nazwa domeny internetowej Twojego sklepu.

W przyszłości bez problemu zmienisz kolorystykę czy układ strony, ale nazwa firmy i domena będą związane z e-sklepem końca.

Ważne!
Tworząc identyfikację wizualną, postaw na prostą i wyrazistą formę. Niech kształt i kolorystyka logo będą punktem wyjściowym do stworzenia szaty graficznej sklepu – oba te elementy muszą być ze sobą spójne. Jeśli użytkownik wejdzie na witrynę, na której logo i wygląd strony głównej nie będą tworzyły spójnej całości, zmniejszysz prawdopodobieństwo na zyskanie jego zaufania.

3. Oprogramowanie sklepu

O sukcesie Twojego sklepu decydują nie tylko elementy widoczne na pierwszy rzut oka, jak przejrzysta i funkcjonalna strona główna, ale także ukryte pod nią mechanizmy. Budując sklep w sieci, musisz wybrać „silnik”, na którym Twój sklep będzie działał.

Możesz postawić na jeden z gotowych szablonów dostępnych w serwisach oferujących sklepy www, jak goshop.pl, e-sklepy.pl czy shoper.pl lub też wybrać całkowicie autorski CMS, na którym zbudujesz sklep od postaw. Oba te rozwiązania mają swoje plusy i minusy:

Szablon
+ gotowy sklep z bogatymi sprawdzonymi funkcjonalnościami,
+ błyskawiczne wdrożenie, w kilka minut od zakupu,
– ograniczone możliwości rozbudowy,
– problem z wyróżnieniem się.

Sklep autorski
+ możliwość wdrożenia dowolnych funkcjonalności i szaty graficznej,
+ możliwość swobodnej rozbudowy sklepu,
– wysoka cena
– długie terminy realizacji i optymalizacji.

4. Użyteczna strona główna

Strona główna nie może być przeładowana (pamiętaj o zasadzie czytelności i intuicyjności!), ale równocześnie muszą się na niej znaleźć informacje, które przykują uwagę klienta: nowości, promocje, komentarze użytkowników.

Podglądaj i analizuj strony konkurencji.
Porównaj, w których miejscach umieszczone są przyciski CTA  (call to action – wezwanie do działania), takie jak „Kup”, „Dodaj do koszyka” itp.

5. Testuj i rozwijaj

Projektując stronę internetową, zadbaj o to, by można ją było łatwo edytować i poprawiać. Rozwój sklepu internetowego to niekończący się proces. Dzięki najróżniejszym technikom, jak testy A/B czy testy eye-tracking, znacząco zwiększysz sprzedaż.

Testy A/B – ich głównym zadaniem jest zwiększenie konwersji, czyli ilości pożądanych działań wykonanych na Twojej stronie przez użytkownika. W ramach testu sprawdzane są dwa warianty danego rozwiązania, np. kolor przycisku „Kup”. Badania pozwalają stwierdzić, który z nich jest częściej wybierany.

Badania eye-tracking – polegają na śledzeniu ruchu gałek ocznych przy pomocy specjalnego urządzenia. Pozwala to stwierdzić, na których elementach serwisu www użytkownicy najbardziej skupiają uwagę, a które są pomijane. Dzięki temu kluczowe informacje rozmieścisz w punktach, które cieszą się największym zainteresowaniem.

6. Atrakcyjna prezentacja

Układ sklepu musi zachęcać do przeglądania produktów i ich zakupu. Wszystko ma tutaj znaczenie: ilość tekstu, rozmiar grafiki, ilość przycisków CTA. Zadbaj o to, by klient otrzymał jak najwięcej przydatnych informacji:

  • cenę produktu i kosztów dostawy,
  • kilka zdjęć dobrej jakości przedstawiających produkt,
  • niezbędne informacje o produkcie,
  • komentarze i oceny użytkowników.

7. Strategia cenowa

Konkurencja w sieci, poza wąskim gronem sklepów specjalistycznych, jest ogromna. Ma to znaczenie szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy większość potencjalnych klientów korzysta z porównywarek cenowych.

Wprowadź mądrą strategię cenową, którą wyróżnisz się na tle innych sklepów. Unikaj jednak przesadnego zaniżania cen produktów i „odbijania” sobie tego na wyższych kosztach transportu. Klienci podchodzą do tego typu zabiegów nieufnie.

8. Przyjazny zakup

Im więcej kroków od wyboru produktu do zapłaty, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje i wybierze inny sklep, w którym zakupy robi się szybko. Zadbaj o to by klient:

  • mógł złożyć zamówienie bez zakładania konta,
  • jak najwcześniej dostał informację o kosztach transportu i czasie dostawy,
  • mógł sprawnie dodać więcej sztuk wybranego produktu lub/i wrócić do sklepu, by dodać inne produkty.

9. Opinie użytkowników

Nic tak dobrze nie zwiększa sprzedaży, jak pozytywne opinie klientów na temat produktów i sklepu. Budując serwis, warto przewidzieć w nim miejsce na komentarze użytkowników – zarówno pod produktami, jak i na stronie głównej.

Zadbaj, by recenzje były odpowiednio wyróżnione i łatwo dostępne. Poza komentarzami warto wprowadzić także systemy ocen – takie rozwiązania mogą okazać się kluczowe w momencie, gdy klient się waha.

10. Up selling i cross selling

Te dwa narzędzia nie tylko pozytywnie wpływają na sprzedaż w e-sklepie, ale też zwiększają przywiązanie klienta do marki.

Up selling, czyli sprzedaż dodatkowa, polega na prezentowaniu klientowi produktów o wyższym standardzie niż aktualnie wybrany towar. Klient zazwyczaj nie wie o istnieniu lepszej alternatywy. Dzięki podpowiedzi może się na nią zdecydować.

Cross selling, czyli sprzedaż krzyżowa, to nic innego jak sprzedaż produktów uzupełniających. Przykładowo, kupując rower, użytkownik otrzyma podpowiedź o możliwości zakupu dodatkowego osprzętu.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman