24 maja 2014
Wirtualny świat ewoluuje w tempie, za którym trudno nadążyć. W efekcie bardzo szybko zmieniają się także zachowania i oczekiwania użytkowników sieci. Strona firmowa musi brać aktywny udział w tej sieciowej rewolucji. W przeciwnym razie czeka ją jedno – brak zainteresowania ze strony klientów i osunięcie się w biznesowy niebyt.
Jakie zasady rządzą zatem tworzeniem stron internetowych? I co warto wziąć pod uwagę, by nasza strona przystawała do zachodzących w sieci zmian i była odpowiedzią na oczekiwania użytkowników. Oto najważniejsze współczesne trendy projektowania www.
Zadanie strony jest proste – pozyskanie klienta lub czytelnika. W takiej sytuacji na dalszy plan muszą zejść eksperymenty wizualne, zaskakujące efekty, oryginalne nazewnictwo. Wszystkie wprowadzane zmiany nastawione są tylko i wyłącznie na jedno: stworzenie prostej w obsłudze, przyjaznej użytkownikowi i funkcjonalnej strony, na której szybko znajdzie on wszystkie niezbędne informacje i dokona zakupu, wykonując zaledwie kilka kliknięć. Priorytetem staje się zatem prostota, a dokładnie:
Korzystanie z internetu i możliwości, jakie oferuje, już dawno przestało ograniczać się do komputera stacjonarnego czy laptopa. Coraz więcej osób przegląda strony na tabletach i smartfonach, a to wpływa na nawigację, architekturę tekstu czy sposób ułożenia grafiki. Jak sobie z tym poradzić? Odpowiedzią są strony responsywne (Responsive Web Design), które dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia, na jakim są wyświetlane
Chociaż tradycyjna forma strony, oparta na hierarchii: strona główna i podstrony, wciąż jeszcze dominuje, w sieci pojawia się coraz więcej serwisów scrollowanych. Na czym polega różnica? Na zamieszczeniu wszystkich treści na jednej stronie, a nie kilku czy kilkunastu. By dotrzeć do poszukiwanej informacji, użytkownik może przewinąć stronę lub kliknąć na odpowiedni guzik w menu.
Żyjemy w erze obrazków. Zamiast czytać, oglądamy filmy, zamiast zagłębiać się w długie opisy – wysyłamy rozmówcom emotki. Strony internetowe muszą tym zmianom wychodzić naprzeciw. Wprowadzanie ikon, które dobrze się już zadomowiły w wirtualnym świecie, znacznie przyspiesza i ułatwia odbiór. Przykładami może być ikona koszyka odpowiadająca treści „w tym miejscu możesz dokonać zakupu” czy też dłoni jako synonimu współpracy, biznesowego partnerstwa.
Social media już dawno przestały być miejscem towarzyskich spotkań z dawnymi i obecnymi znajomymi. Marki wykorzystują je do promocji, sprzedaży i angażowania klientów. Facebook jest nie tylko przedłużeniem witryny firmowej, ale jej codzienną aktualizacją, newsletterem, miejscem dyskusji klientów. Ogromny potencjał social media sprawił, że relacja pomiędzy stroną www a Facebookiem przestała być jednostronna (od Facebooka do strony internetowej). Serwisy coraz częściej posiadają integrację z Facebookiem, Twitterem czy Pinterestem, dzięki czemu możliwe jest polubienie fanapage’a czy przejrzenia facebookowych opinii o marce bez opuszczania strony.
Jeszcze do niedawna stopka na stronie była niemal niezauważalna. Stanowiła po prostu powtórzenie menu górnego i podnosiła użyteczność serwisu. W ostatnim czasie sytuacja ta uległa jednak zmianie. Stopki zajmują coraz większą przestrzeń i stają się miejscem, w którym można znaleźć nie tylko kontakt, ale też najważniejsze informacje o firmie, tagi czy przydatne linki.
Co mówią o nas klienci