Aktualizacja: 28 października 2021
Reklama na Facebooku to dla właścicieli sklepów internetowych najskuteczniejszy i najprostszy sposób dotarcia do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Co jednak musisz o niej wiedzieć? Przygotowaliśmy poradnik, z którego dowiesz się o możliwych celach optymalizacji kampanii reklamowej. Poznasz wskazówki dotyczące określania grup odbiorców, a także nauczysz się tworzyć treści do różnych formatów reklamowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Choć właścicieli e-sklepów do Facebook Ads przyciągają przede wszystkim szerokie możliwości wyboru grupy docelowej, to warto pamiętać, że nie tylko ten parametr pozwala osiągnąć sukces. Równie ważne jest wyznaczenie mierzalnych celów i wybranie takiego typu reklam, które są w stanie je osiągnąć. Przy określaniu celów warto korzystać z narzędzia Menadżera reklam, który jest dostępny z poziomu Twojego konta osobistego.
Jeśli chcesz uruchomić kampanię, która ma celu zaangażowanie użytkowników lub zwiększeniu zasięgu Twoich treści postaw na promowanie postów. Ten cel realizowany jest raczej tylko do postów ze zdjęciem.
W celu zwiększenia społeczności fanów Twojego profilu postaw na promowanie strony. Z poziomu kreacji reklamy istnieje możliwość przekierowania albo bezpośrednio do fanpage, albo do wybranej zakładki np. z ofertą.
To właściwy cel jeśli chcesz przekierować użytkowników Facebooka do witryny zewnętrzne np. do Twojego sklepu internetowego. Pamiętaj! Efektem tego typu reklamy jest Website Click (nie Click).
Konwersja to wszelkie działania użytkowników w naszym sklepie internetowym czyli: transakcje zakupu, rejestracja, dodanie produktu do koszyka etc. Aby móc to osiągnąć musimy na naszej stronie zainstalować piksel konwersji (uzyskamy go w karcie Monitorowanie konwersji w Menadżerze reklam). Monitorowanie konwersji pozwoli nam określić stopę zwrotu z inwestycji w reklamę Facebook Ads. Ten cel możemy osiągnąć poprzez post z linkiem odsyłającym do konkretnego produktu w naszym sklepie internetowym.
Jeśli chcemy, by użytkownicy zainstalowali naszą aplikację mobilną lub desktopową.
Jeśli chcemy, by użytkownicy zainstalowali aplikację lub wracali do naszej aplikacji. Tego typu cel jest ważny przy aplikacjach, które mają charakter programu lojalnościowego.
W przypadku e-sklepów promocja odbioru osobistego dla użytkowników z okolic.
Jeśli chcesz uzyskać jak największa liczbę uczestników wydarzenia. Musisz jednak pamiętać, że kliknięcie wzięcia udziału w wydarzeniu nie jest potwierdzeniem realnego uczestnictwa w danym evencie.
Jeśli przygotowałeś specjalną ofertę dla Twoich Klientów. Pamiętaj, by stworzyć jak najprostszy sposób skorzystania z oferty, by osiągnąć wysoką konwersję.
Jeśli chcesz promować Twój film i osiągnąć jak największą liczbę wyświetleń. Film musisz załadować natywnie – z poziomu playera serwisu.
To nowy cel reklamowy, umożliwiający utworzenie formularza, który będzie widoczny dla użytkowników po kliknięciu reklamy. Przekierowując użytkowników do formularza, zaoferujesz im możliwość szybkiej rejestracji, której celem będzie otrzymywanie informacji biznesowych, takich jak newslettery, oferty, cenniki.
Na koniec dodajmy, że w ramach tych celów możesz korzystać z różnych formatów reklamowych, takich jak m.in.: ukryte posty (nie opublikowane na fanpage, pojawiające się w aktualnościach wybranej grupy docelowej), Page Post Link Ad, Multi Product Ad, Video Ad, Page Like Ad. O tym dowiesz się w dalszej części artykułu.
Wiesz już jakie cele możesz osiągnąć poprzez Facebook Ads, czas na poznanie modelu rozliczania się w tym serwisie. Opiera się on na systemie aukcyjnym, co oznacza, że nasza reklama na Facebooku konkuruje z innymi o dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Cena zależeć więc będzie od liczby reklamodawców, którzy będą kierować swoją reklamę do tego samego targetu. Z poziomu Menadżera Reklam możemy wybrać dwa modele rozliczania się za reklamę:
Określając cenę w tych modelach, deklarujemy kwotę maksymalną. W większości przypadków jest tak, że ta cena za pojedyncze kliknięcie lub 1000 wyświetleń jest niższa od tej przez nas zasugerowanej. Musimy pamiętać, że koszt za kliknięcie może się bardzo różnić w zależności od wybranego celu, grupy docelowej, specyfiki branży.
Na koniec warto zapamiętać, że na cenę reklamy wpływa nie tylko konkurencja reklamodawców, ale też kreacja reklamy. Zadbajmy o to, by była atrakcyjna, czytelna i adekwatna do promowanych przez nas treści. Jeśli przypadnie do gustu naszej grupie docelowej, będzie wyświetlana częściej i w konsekwencji jej koszty będą niższe.
Żadne inne reklamy nie dają takich możliwości doboru grupy docelowej jak Facebook Ads. Dzięki m.in. pikselowi Facebooka możemy wrócić do odbiorcy, który odwiedzał nasz sklep i oglądał konkretny produkt, z jeszcze bardziej spersonalizowanym komunikatem.
Tworząc kampanię reklamową w Menadżerze reklam, najpierw wybierasz jej cel, a następnie grupę odbiorców. Na początek masz do wyboru standardowe opcje targetowania według następujących kryteriów:
Nową funkcją, na którą czekało wielu przedsiębiorców e-commerce, jest szczegółowe targetowanie według następujących kryteriów:
Dzięki tak precyzyjnemu określeniu grupy docelowej, będziesz mógł jeszcze efektywniej wykorzystywać budżet reklamowy.
Ostatnią opcją przy standardowym targetowaniu jest zawężanie grupy odbiorców poprzez dodanie typu połączenia z Twoim fanpage np. znajomi osób, które polubiły Twoją stronę, osoby, które odpowiedziały na Twoje wydarzenie.
Szczegółowe dane demograficzne pozwalają dotrzeć ze spersonalizowanym komunikatem do ściśle określonych grup docelowych np.
Custom Audiences czyli Niestandardowe grup odbiorców można tworzyć z poziomu Menadżera reklam lub Power Editora. W naszym przypadku skupimy się na tym pierwszym narzędziu. Korzystając z Custom Audiences, mamy do wyboru między innymi opcję Lista klientów – dającą możliwość dopasowania adresów e-mail czy numerów telefonów, które posiadamy, do użytkowników Facebooka i wyświetlanie im określonych reklam. Kolejna opcja to Ruch w witrynie internetowej – pozwala na tworzenie listy osób, które odwiedziły Twój sklep internetowy lub wyświetlają określone strony internetowe. Jest to możliwe, dzięki zainstalowaniu na Twojej witrynie specjalnego kodu piksela Facebooka.
NOWOŚĆ! Warto wiedzieć, że dotychczas Facebook Ads umożliwiał zainstalowanie dwóch rodzajów pikseli: piksel remarketingowy oraz bardzo popularny piksel monitorowania konwersji. Obecnie dostępny jest tylko piksel Facebooka (łączący właściwości dwóch poprzednich pikseli). Dzięki niemu możemy raportować konwersje, budować grupy odbiorców i generować statystki związane ze sposobami korzystania z naszej strony internetowej.
Inspiracja
Ekspert od Facebook Ads Dawid Bagiński przytacza na swoim blogu następujący przykład korzyści wynikających ze stosowania piksela Facebooka w witrynie sklepu internetowego:
Dzięki osadzeniu piksela Facebooka w witrynie udało się zaobserwować, że użytkownicy telefonów komórkowych nie dokonywali w sklepie żadnych zakupów w przeciwieństwie do internautów korzystających z desktopów. Po wnikliwej analizie okazało się, że użytkownicy nie wiedzieli, w jaki sposób uiścić opłatę za zakupy, gdyż z poziomu mobile nie było przekierowania do koszyka, z którego można byłoby zapłacić za produkt. Po naprawieniu tej niedogodności okazało się, że liczba kupujących z komputera zrównała się z liczbą klientów dokonujących zakupy z poziomu telefonu komórkowego.
Lookalike Audiences czyli grupy podobnych odbiorców pomagają właścicielom e-sklepów odnaleźć na Facebooku osoby, które są podobne do dotychczasowych klientów np. pod względem płci, wieku, lokalizacji, zainteresowania. Listę podobnych odbiorców można stworzyć na podstawie:
Dzięki temu możesz dotrzeć do jeszcze większej grupy osób, która potencjalnie będzie zainteresowana Twoimi produktami. Opcja grupy podobnych odbiorców dostępna jest w Menadżerze reklam (Grupy odbiorców – Utwórz grupę podobnych odbiorców).
Poprzez Custom Audiences możemy dotrzeć z reklamą sklepu do osób, które już wcześniej odwiedzały naszą witrynę – jest to tzw. Remarketing. Dzięki zainstalowaniu specjalnego kodu na witrynie (poprzez Piksela Facebooka) możemy monitorować zachowania Klientów.
Dzięki reklamom opartym na remarketingu:
Wiesz już jakie cele możesz zrealizować poprzez reklamę na Facebooku. Poznałeś również sposoby targetowania oraz tworzenia grup docelowych. Teraz czas na praktyczne wskazówki dotyczące formatów reklamowych oraz tworzenia do nich tekstów i grafik.
Reklamę na Facebooku możesz zakupić w kilku miejscach:
Każde z tych narzędzi oferuje inne możliwości zaawansowania reklamy. Np. z poziomu fanpage możesz tylko promować post lub stronę, natomiast korzystając z Menadżera reklam, masz dostęp do bardziej zaawansowanych formatów reklamowych, o których napiszemy w dalszej części artykułu.
Z pewnością jako użytkownik Facebooka zauważyłeś, że reklamy w tym portalu społecznościowym wyświetlają się w trzech miejscach. Poniżej przedstawiamy gdzie dokładnie się one znajdują i wymieniamy korzyści wynikające z tego typu umiejscowienia reklamy.
Zaczniemy od nowości, bo z pewnością takie formaty reklamowe jak posty z linkiem czy ze zdjęciem są Ci doskonale znane.
Ważne! Format reklamowy wybieramy pod wyznaczony cel. To on powinien pomóc nam osiągnąć zamierzone efekty.
Kreacja to nic innego jak grafika oraz tekst (copy) Twojej reklamy. Jeśli jest zachęcająca, możesz znacząco zmniejszyć koszty dotarcia do wybranej grupy docelowej. Tworząc ją, weź pod uwagę następujące wskazówki:
Stworzyłeś kreację, skonfigurowałeś swoją reklamę i liczysz, że teraz odsapniesz? To niemożliwe! Aby móc cieszyć się z efektów, musisz optymalizować swoje kampanie Facebook Ads czyli dostosowywać je do potrzeb i nawyków Twoich użytkowników. Optymalizacja reklam na Facebooku powinna polegać na tym, aby:
Zakończyła się Twoja kampania Facebook Ads? Czas na przygotowanie raportu, który powinien zawierać następujące elementy:
Aby korzystanie z fanpage’a nie stało się dla Ciebie przykrym obowiązkiem, a osoby z Twojej grupy docelowej z chęcią do niego powracały, konieczne jest zoptymalizowanie konta sklepu. O tym, co możemy ustawić na koncie prowadzonego przez nas Facebooka, dowiesz się, czytając poniższe akapity. Podpowiem również jak najlepiej ustawić różne funkcje, aby korzystanie ze sklepu internetowego stało się przyjemnością.
Stworzenie reklamy to nie koniec procesu tworzenia całej kampanii. Kluczowa jest optymalizacja, czyli ciągłe dążenie do osiągania coraz lepszych wyników naszych reklam. Zawsze jest miejsce na pole do poprawy. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że na drodze optymalizacji znajdziemy optymalne rozwiązania, które będą działały. Dlatego część budżetu należy zawsze przeznaczać na sprawdzone już rozwiązania, a część na testy. Jak zatem optymalizować, a przede wszystkim robić to dobrze?
Jeśli tworzenie postów do mediów społecznościowych jest dla Ciebie proste niczym bułka z masłem, prawdopodobnie robisz coś źle. Mogłoby się wydawać, że im szybciej, tym lepiej, bo przecież z każdym kolejnym postem stajesz się coraz lepszym specjalistą. To oczywiście fakt - doświadczenie jest ważnym elementem, który może poprawić jakość tworzonych komunikatów i grafik. Nie oznacza to jednak, że projektowanie contentu do mediów społecznościowych powinno kiedykolwiek stać się rutynowym zadaniem, do którego podchodzisz bez głębszego zastanowienia. Zwróciłeś uwagę, że użyłam słowa “projektowanie”? Nie odnosi się ono tylko do grafik, a warto zwrócić na nie uwagę także podczas tworzenia dobrego copy. Jak pisać posty na Facebooku czy Instagramie? Czytaj dalej, aby poznać wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć wysokiej jakości posty do social mediów.
Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads są zdecydowanie najpopularniejszymi systemami reklamowymi w internecie. Dzięki nim możemy wyemitować reklamę we wszystkich najważniejszych miejscach w internecie i zrobić to na różne sposoby. Podczas reklamować się w sieci stajemy również przeważnie przed dylematem, który system reklamowy wybrać jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W tym tekście opisujemy dokładnie oba systemy reklamowe, prezentujemy co mają do zaoferowania, a także podpowiadamy jak działają i na który z nich warto zdecydować się w konkretnej sytuacji. Zatem, przyjrzyjmy się konfrontacji - Google Ads vs Facebook Ads!
Co mówią o nas klienci