15 marca 2016
Porównując dwa najpopularniejsze silniki sklepowe w Polsce musimy zacząć od wyjaśnienia definicji systemu SaaS, w którym one działają.
Z języka angielskiego oznacza to „oprogramowanie jako usługa” – czyli jeden z modeli chmury obliczeniowej, którym aplikacja jest przechowywana i wykonywana na komputerach dostawcy usługi i jest udostępniana użytkownikom przez Internet. Eliminuje to potrzebę instalacji i uruchamiania programu na komputerze klienta. Model SaaS przerzuca obowiązki instalacji, zarządzania, aktualizacji, pomocy technicznej z klienta na dostawcę usługi. W efekcie użytkownik oddaje kontrolę nad oprogramowaniem dostawcy i obowiązek zapewnienia ciągłości jego działania.
Istotą biznesową oprogramowania w modelu SaaS, jest to, że użytkownik kupuje działające rozwiązanie o określonej funkcjonalności bez konieczności wchodzenia w zagadnienia związane z infrastrukturą informatyczną oraz zapleczem technicznym. W wielu przypadkach SaaS umożliwia dostęp do najnowszych technologii informatycznych bez długotrwałych wdrożeń i dużych inwestycji.
Porównując oba systemy postaramy się najpierw przedstawić je bliżej, je wady oraz zalety a potem w tabelce uchwycone zostaną podobieństwa lub różnicy wybranych elementów składowych systemu.
Shoper jest jednym z najpopularniejszych systemów sklepu internetowego w naszym kraju z kilku względów. Bardzo dobra reklama oraz marketing pozwoliły rozprzestrzenić się wiadomości o jego istnieniu do wielu użytkowników internetu. Shoper od początku posiada liczne integracje z najbardziej popularnymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości online co daje mu sporą przewagę w Polsce nad zagraniczną konkurencją.
Shoper nie udostępnia możliwości ściągnięcia i zainstalowania swojego rozwiązania na własnym serwerze. Zasada ta nie dotyczy licencji dedykowanych głównie do większych agencji interaktywnych. Wszytko odbywa się po stronie producenta oprogramowania. Standardowo możemy wykupić i podpiąć własną domenę jednak utrzymaniem sklepu i tak zajmuje się Shoper.
Shoper za swoje usługi pobiera opłatę miesięczną. Jaką wysoką? To zależy od wielkości naszego sklepu, limitu transferu i innych dodatkowych opcji jak np. integracje z systemem magazynowym czy programem Subiekt GT.
Najtańszą opcją jest obecnie “Pakiet Złoty” i kosztuje 864zł rocznie (w obecnej promocji 426zł rocznie). W zamian otrzymujemy możliwość dodania do 10000 produktów w sklepie, roczny transfer w wysokości 300 GB, adres e-mail w domenie sklepu lecz bez integracji z serwisem Allegro czy sklepem na Facebooku. Najpopularniejszy (wg producenta) „Pakiet Platynowy” kosztuje już 1296zł rocznie i oferuje limit 20000 produktów, transfer bez limitów oraz integrację z allegro.
Pełny pakiet to koszt 1632 zł rocznie, ale spełni on wymagania nawet największych sklepów internetowych (limit do 50000 produktów). W swojej ofercie Shoper oferuje również sklepy dedykowane z indywidualnie ustalanymi cennikami.
W standardzie Shoper oferuje kilka szablonów graficznych do wyboru. Jeżeli nie przypadną nam one do gustu to mamy możliwość zamówienia indywidualnego wyglądu, którego koszt ok 1500 do 3000 zł.
Do dyspozycji otrzymujemy również aplikację mobilną do zarządzania sklepem.
Shoper to chyba jeden z lepiej wyglądających sklepów internetowych. Również pozycjonowanie sklepu Shoper jest niezwykle przyjazne. W internecie krążą jednak informacje na temat słabej obsługi klienta, amatorskim podejściu do aktualizacji sklepu czy banalnymi rzeczami jak ustawienie ceny netto i brutto, których nie można było wpisać osobno.
System sklepu Sote nie został tak wypromowany jak Shoper ale i tak zyskał bardzo dużą rzeszę wiernych klientów.
Sote oferuje bardzo prosty w obsłudze panel użytkownika. Nie trzeba godzinami zagłębiać się w instrukcję użytkownika. Zaraz po zalogowaniu, przed naszymi oczami pojawi się prosty w obsłudze panel, w którym dodawanie produktów i zarządzenie nimi jest niezwykle proste.
Oprogramowanie to daje również spore możliwości jeśli chodzi o grafikę. Niestety za darmo możemy skorzystać jedynie z wgranych szablonów, jednakże stoją one na dość wysokim poziomie i idealnie wpisują się w obecne trendy w e-commerce. Jeśli chcemy projekt indywidualny to jego koszt często jest bardzo niski waha się już od 300 do 3000 złotych.
Sote oferuje szeroki wachlarz dodatków do sklepu. Niektóre z nich, tak jak np. Google Analytics są wbudowane i darmowe. Za inne, jak np. integracje z Facebookiem, Allegro i porównywarkami cen, niestety trzeba zapłacić. Sote niestety nie integruje się z hurtowniami.
Firma Sote chwali się również z posiadania zainstalowanego systemu FastCache, dzięki któremu otwarcie strony odbywa się nawet 100 razy szybciej. Przy obecnych kryteriach oceny jakości strony przez Google jest to bardzo istotny aspekt.
Główną zaletą Sote jest jego wszechstronność oraz prostota w użytkowaniu. Otrzymujesz profesjonalny projekt wraz z usługą jego instalacji. Nie trzeba zatrudnić grafika lub firmy do projektowania stron internetowych. Dużą zaletą jest również oszczędność czasu gdyż zwykle uruchomienie sklepu internetowego zajmuje od 1 do 5 tygodni.
Kolejnym plusem jest mnogość firm projektujące szablony pod Sote. Szablony często zawierają dodatkowe funkcje, których nie ma w standardowym oprogramowaniu sklepu internetowego SOTEShop.
Niestety prowadzenie sklepu z silnikiem Sote nie należy do najtańszych. W cenie 179zł za miesiąc (2148zł rocznie) nie mamy wprawdzie limitu produktów lecz jest dość niski jak na obecne warunki limit transferu wynoszący 100 GB. Aby zaoszczędzić możemy wykupić od razu licencję roczną za 1999zł. Dostępne jest również rozwiązanie indywidualne w cenie 10000zł….
Porównanie wybranych parametrów sklepów:
SKLEP INTERNETOWY: | SOTE | SHOPER |
Sklep testowy | tak – 14 dni | tak – 14 dni |
Cena | 179zł netto miesięcznie // 1999zł – 2148zł rocznie | 72zł netto – 136zł netto miesięcznie // 864zł – 1632zł rocznie |
Typ | wynajem / licencja / dedykowany | abonament / licencja / dedykowany |
Koszt instalacji | brak | brak |
Hosting | brak | tak |
Limit produktów | nie | tak |
Limit transferu | tak | tak |
Bezpłatne aktualizacje | tak | tak |
Wsparcie techniczne | tak | tak |
WYGLĄD I GRAFIKA | WYGLĄD I GRAFIKA | WYGLĄD I GRAFIKA |
Darmowe szablony | tak | tak |
Indywidualna grafika | Od 300zł netto | Od 1000zł netto |
Grafika RWD | tak | tak |
Edycja CSS | tak | tak |
INTEGRACJE | INTEGRACJE | INTEGRACJE |
Allegro | tak | tak |
Hurtownie | nie | tak |
Porównywarki cen | tak | tak |
tak | tak | |
PŁATNOŚCI I WYSYŁKA | PŁATNOŚCI I WYSYŁKA | PŁATNOŚCI I WYSYŁKA |
Szybkie płatności online | tak | tak |
Obsługa kart kredytowych | tak | tak |
Kurierzy | tak | tak |
Poczta Polska | nie | tak |
Paczkomaty | tak | tak |
Moduł fakturowy | nie | dodatkowo płatne |
Dodatkowo w przeprowadzonym w 2014 roku teście na najbardziej zoptymalizowane pod katem SEO sklepy kolejność była następujaca:
Najlepiej 3 zoptymalizowane platformy pod względem seo to:
miejsce 1: Shoper,
miejsce 2: Sote,
miejsce 3: IdoSell.
W 2012 roku serwis opineo.pl zbadał 7 sklepów w systemie SaaS. Ranking platform e-sklepów opracowano na podstawie głosów resellerów. Pytano m.in. o zadowolenie z usług, bezpieczeństwo, koszty.
W ankiecie Opineo wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców. Oceniali poszczególne platformy przyznając punkty w skali od 0 („poniżej krytyki”) do 5 („rewelacyjna”). Oto ranking najlepiej ocenianych platform wraz z punktacją:
1. Shoper – 3,98 pkt
2. IdoSell – 3,92
3. home.pl – 3,82
4. i-Sklep – 3,81
5. RedCart.pl – 3,78
6. Sote – 3,78
7. cStore – 3,73
Jak widać najwyższe noty uzyskał Shoper. Sprzedawcy byli najbardziej zadowoleni z usług właśnie tej platformy.
Resellerzy przyznawali punkty platformom e-sklepów także w różnych kategoriach. Np. szybkość i sprawność pomocy technicznej jest najlepsza – zdaniem respondentów – w home.pl (3,95 pkt). Pod względem stabilności serwerów na topie jest i-Sklep (4,37), który również został uznany za najbezpieczniejszy (4,12) i wyróżniający się najwyższym poziomem obsługi (4,00).
Respondenci oceniali także platformy pod względem wysokości opłat. Zdaniem największej grupy resellerów ceny adekwatne do poziomu usług mają przede wszystkim Shoper (75 proc. głosów), IdoSell (71 proc.) i RedCart.pl (71 proc.). Najwięcej głosów jako zbyt droga platforma zyskał i-Sklep (37 proc.).
Zdaniem ankietowanych na zapytania i zgłoszenia e-sklepów najszybciej reaguje RedCart.pl (średnio po 1 dniu, 6 godz. i 14 min.). Najwięcej cierpliwości muszą mieć użytkownicy i-Sklepu (2 dni, 6 godz., 0 min.)
Do powyższego rankingu należy jednak podchodzić w dużym dystansem. Przeprowadzono go w 2012 roku a 4 lata w e-commerce to przepaść. W wyborze odpowiedniego sklepu należy się więc kierować najlepiej sowimi preferencjami oraz potrzebami.
Co mówią o nas klienci