Założyliśmy sklep w systemie SOTE. To dopiero początek. Aby móc skutecznie sprzedawać w internecie musimy nasz sklep zindywidualizować oraz zapełnić produktami.
Sklep SOTE otrzymujemy z wgranymi już przykładowymi danymi oraz wstępnie skonfigurowanym szablonem. Aby nadać sklepowi naszych indywidualnych, firmowych cech, musimy zmienić lub wypełnić „kilka” rzeczy.
Zaczynamy od zmiany logo.
Z menu Konfiguracja wybieramy Edycja grafiki i klikamy.
Zostaniemy przeniesieni do listy tematów gdzie musimy wybrać aktywny temat z listy propozycji.
Domyślnie wybrany będzie temat, który wybraliśmy podczas zamawiania sklepu.
Klikamy po lewej stronie w nazwę tematu.
Zostajemy przeniesieni do opcji edycji graficznych wybranego tematu.
Klikamy w zakładkę Konfiguracja grafiki. W zakładce konfiguracja grafiki, na samej górze mamy opcje do załadowania własnego logo. Klikamy w przycisk „wybierz plik” i z naszego dysku wybieramy logo naszego sklepu.
W dolnym prawym rogu klikamy „zapisz” i możemy sprawdzić jak nasze nowe logo prezentuje się na stronie sklepu.
Czas napisać strony informacyjne. Standardem jest już, że sklep posiada strony O nas, Regulamin, Dostawa, Płatność, Polityka prywatności oraz Kontakt.
Z menu Marketing wybieramy Informacje.
Po kliknięciu przekieruje nas do strony gdzie możemy dodawać oraz edytować istniejące strony informacyjne.
Aby dodać nową stronę informacyjną klikamy w przycisk „dodaj” w dolnym prawym rogu.
Ukarze nam się edytor gdzie wypełniamy Tytuł strony, Treść strony oraz wybieramy rodzaj strony informacyjnej.
Po utworzeniu strony musimy link do niej gdzieś umiejscowić . Klikamy w nazwę nowoutworzonej strony i przechodzimy do jej edycji.
Klikamy w zakładkę Dołącz do grupy linków i wybieramy grupę w której chcemy umieścić naszą stronę.
Klikamy „zaznaczone” i wybieramy „dodaj do grupy” – klikamy OK.
Jeżeli nie mamy jeszcze utworzonej żadnej grupy linków to wracamy z powrotem do strony Informacje w sekcji Marketing. Klikamy w zakładkę Grupy linków
Klikamy przycisk „dodaj” w prawym dolnym rogu.
Wpisujemy nazwę grupy linków oraz określamy czy ma się wyświetlać tylko w nagłówku, tylko w stopce czy w obu miejscach.
Kolejne strony informacyjne i grupy linków gdzie będą się wyświetlać tworzymy w sposób analogiczny do opisanego powyżej.
Kolejną rzeczą jest ustalenie oraz stworzenie kategorii w jakich będziemy sprzedawać nasze produkty. Nazewnictwo oraz drzewko hierarchii naszych kategorii to kwestia bardzo indywidualna i zależy w dużym stopniu od wybranej przez nas branży. Dlatego skupimy się tylko na sposobie tworzenia kategorii w sklepie SOTE bez zbędnego zagłębiania się w metodykę ich powstawania.
W menu Oferta klikamy na Kategorie.
Zostaliśmy przeniesieni do menagera kategorii.
Wpisujemy Nazwę drzewa i klikamy „dodaj” po prawej stronie.
Następnie niżej wybieramy utworzone drzewo i klikamy dodaj, wpisujemy kategorie dla naszego drzewa.
Po utworzeniu kategorii możemy dla każdej z nich utworzyć w analogiczny sposób podkategorie.
Gdy już mamy gotowe drzewo kategorii czas przypisać produkty dla poszczególnych kategorii (o ile mamy już stworzone jakieś karty produktów – patrz tworzenie karty produktu)
Klikamy w nazwę kategorii/podkategorii i wciskamy przycisk „edytuj” na górze.
Na pierwszej stronie możemy przypisać grafiki oraz opis dla danej kategorii.
Ale na razie klikamy w zakładkę przypisz produkty.
Tutaj z listy produktów wybieramy i zaznaczamy te, które chcemy przyporządkować dla danej kategorii. Wybór następuję poprzez zaznaczenie „checkbox’a” i kliknięciu w przycisk na dole „zaznaczone” – „dodaj do kategorii”. W ten sposób dodaliśmy wybrane produkty do edytowanej kategorii.
W analogiczny sposób postępujemy z pozostałymi kategoriami oraz podkategoriami na naszym sklepie.
Dodając produkty do sklepu na pewno zauważyliście opcję Producenci. Dane producentów można dodawać w dowolnej chwili ale najlepiej zrobić to jak najwcześniej, zanim dodamy znaczną ilość produktów do naszego sklepu.
W menu Oferta wybieramy Producenci
Ukarze nam się lista producentów.
Na stronie Producenci klikamy w przycisk „dodaj” po prawej stronie.
Na karcie dodawania nowego producenta uzupełniamy pola Nazwa, Opis oraz wybieramy logo danego producenta. Klikamy „zapisz” na dole i już mamy utworzoną kartę producenta.
Możemy utworzyć grupy produktów. Grupy produktów tworzy się do celów marketingowych aby komunikować w ten sposób różnego rodzaju promocje lub informacje, które produkty są nowe w sklepie lub polecane.
W menu Marketing wybieramy Grupy produktów.
Po pojawieniu się strony
klikamy „dodaj” po prawej stronie.
Wpisujemy Nazwę, określamy Typ oraz ilość prezentowanych produktów. Możemy dodać etykietę oraz własne obrazki.
Klikamy przycisk „zapisz” i po powrocie do listy grup produktów poprzez edycje nowoutworzonej grupy, możemy przypisać do niej produkty (w analogiczny sposób jak przypisywaliśmy produkty do kategorii).
Możemy również dodać banery na naszą stronę główną. Taka forma reklamy skutecznie przykuwa uwagę odbiorców dlatego warto umieszczać tam przekazy o wyjątkowych promocjach lub tym co nas wyróżnia spośród innych sklepów.
Banery możemy dodać klikając w menu Marketing w link banery.
Zostaniemy przeniesieni do listy banerów.
Baner tworzymy klikając „dodaj” po prawej stronie.
Po przejściu do strony konfiguracyjnej banneru, wystarczy tylko zaznaczyć czy ma się on pojawiać tylko w wersji desktop, w wersji responsywnej lub obu. Dodajemy zdjęcia – banery dla obu form prezentowania strony i baner reklamowy mamy właściwie gotowy. Możemy jeszcze opcjonalnie dodać opis alternatywny do banera oraz link prowadzący do strony po kliknięciu w baner.
Mając tak skonfigurowany sklep możemy przystąpić do dodawania produktów.
Jak dodawać produkty – osobny artykuł.
Po dodaniu produktów do sklepu przyszedł czas na ich konfigurację oraz sposoby prezentacji na sklepie.
W menu Konfiguracja wybieramy konfiguracja produktów.
Tutaj wśród wielu opcji najważniejsze to:
Zaznaczone wyżej opcje radzimy pozostawić domyślnie wypełnione na początek. Jedynie gdy nasza sprzedaż odbiega w jakiś sposób od standardowych (np. sprzedaż tylko dla firm – wtedy klikamy prezentację ceny netto) powinniśmy zagłębić się w te funkcje.
Kolejna zakładka w konfiguracja produktów to Rozmiary, która służy do dodawania rozmiarów dla naszych produktów. Klikamy w nią i przenosi nas do, na razie, pustej strony.
Jeżeli nie sprzedajemy nic posiadającego rozmiary lub tworzymy osobno produkt dla każdego z rozmiarów, możemy pominąć ta część. W przeciwnym wypadku klikamy przycisk „dodaj”.
Wypełniamy opcje takie jak Nazwa (obowiązkowo), Szerokość, Wysokość oraz Głębokość (opcjonalnie) i klikamy „zapisz” po prawej.
Tak oto utworzyliśmy nowy rozmiar dla naszych produktów.
Kolejną możliwością jest konfiguracja sposobu wyświetlania produktów. Te bardzo zaawansowane opcje znajdziemy w menu Konfiguracja – Prezentacja produktów.
Na początek radzimy jednak pozostawić wartości domyślne.
Na sam koniec pozostaje nam ustawiać skrzynkę pocztową z jakiej będziemy komunikować się z klientami i z jakiej będą wychodziły maile ze sklepu do klientów.
Aby skonfigurować pocztę dla naszego sklepu w menu konfiguracja wybieramy link Obsługa poczty.
Zaczynamy od dodania serwera/ów pocztowych. W tym celu wchodzimy w zakładkę Serwery pocztowe
i klikamy „dodaj” po prawej stronie.
Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy „zapisz” i wracamy do listy serwerów.
Domyślnie w sklepie SOTE załadowana jest lista najpopularniejszych serwerów pocztowych oraz dedykowany sote.
Po skonfigurowaniu serwera pocztowego czas aby dodać skrzynkę pocztową. Wracamy do zakładki konta pocztowe
i klikamy „dodaj” po prawej stronie.
Wybieramy Serwer pocztowy z jakiego chcemy korzystać. Wpisujemy Adres konta, Nazwę konta, Nazwę użytkownika, Hasło do konta. Zaznaczamy czy dana skrzynka ma być Domyślna i czy ma obsługiwać Newsletter.
Klikamy „zapisz” i gotowe.
Pozostaje nam już tylko ustawić teksty w mailach wychodzących do klientów i ewentualnie wgrać atrakcyjny graficznie szablon do tych wiadomości. Aby tego dokonać przechodzimy do zakładki Teksty w mailach.
Tutaj mamy do wyboru kilkanaście predefiniowanych szablonów wiadomości wychodzących do klienta w zależności od statusu. Ponieważ szablony są puste należy wypełnić je indywidualna treścią.
Aby tego dokonać klikamy przycisk „edit” obok wybranego tekstu.
Tutaj możemy wpisać adekwatny do statusu tekst w edytorze tekstowym lub html. Po zakończonej edycji klikamy przycisk „zapisz” w dolnym prawym rogu.
W zakładce Szablon możemy ustawić logo naszego sklepu, które będzie pojawiało się każdorazowo w wiadomościach wychodzących z naszego sklepu. Kolejne opcje to ustawienie indywidualnych kolorów dla:
Tak skonfigurowanym sklepem możemy zacząć podbój internetu. Jednak to nie wszystko co oferuje nam system SOTE. Mnogość funkcji oraz integracji pozwala na jeszcze większe pole do rozwoju naszego sklepu o dodatkowe moduły i funkcje.