Jakie obowiązki na sklepy internetowe nakłada nowa ustawa o prawach konsumenta?

03 lutego 2016

|Projektowanie sklepów - UX, Design, Treści, Logo|Jakie obowiązki na sklepy internetowe nakłada nowa ustawa o prawach konsumenta?
Jakie obowiązki na sklepy internetowe nakłada nowa ustawa o prawach konsumenta?

Ustawa o prawach konsumenta, wprowadzona w życie w grudniu 2014 roku, miała na celu ujednolicenie zasad dotyczących zakupów w sieci w całej Unii Europejskiej. Dla konsumentów oznacza ona zwiększenie zakresu ochrony przy zakupach dokonywanych na odległość, na właścicieli sklepów nakłada dodatkowe obowiązki związane z informowaniem klientów.

O czym musisz powiedzieć klientowi?

Nowa ustawa nakłada na przedsiębiorców obowiązek udzielania konsumentowi pełnej i rzetelnej informacji na temat jego praw. Dotyczy to m.in. możliwości odstąpienia od umowy. Do tej pory klient e-sklepu na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny miał 10 dni. Teraz będzie miał ich aż 14. Jeżeli jednak sprzedawca nie poinformuje klienta o możliwości odstąpienia od umowy, czas konsumenta na rezygnację z umowy wydłuży się do 12 miesięcy. To jednak nie wszystko. Sklep ma również obowiązek poinformowania klientach o konsekwencjach wynikających z odstąpienia od umowy, np. pokrycia kosztów odesłania towaru. Jeśli tego nie zrobi, ciężar opłat spadnie na sklep.

Konsument przed dokonaniem zakupu powinien znać również ostateczną cenę, jaką zapłaci za przesyłkę, a zatem nie tylko koszt zamówionego produktu, ale też jego dostawy czy ubezpieczenia.

Co więcej, sprzedawca musi dostarczyć konsumentowi wszelkich informacji, które ułatwią mukontakt w przypadku odstąpienia od umowy, zwrotu czy reklamacji. Dane kontaktowe do sklepu powinny być przekazane klientowi na nośniku trwałym, np. w mailu.

Zapomnij o opcji opt-out

Właściciele sklepów internetowych w nowym roku muszą również wprowadzić zmiany w formularzach zakupu czy umowach. Do tej pory wszystkie pola domyślne najczęściej były automatycznie zaznaczane. W efekcie klient często musiał płacić za usługi dodatkowe, na które niekoniecznie się zgadzał. Nowa ustawa ukróca ten proceder – klient musi mieć prawo do świadomego decydowania o wszystkich dodatkowych funkcjonalnościach i tylko on może wyrazić na nie zgodę.

Uważaj na płatności za infolinię

Przedsiębiorca, który swoim klientom chce udostępniać infolinię, nie może czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści. Koszt połączenia ze sklepem musi być zgodny z taryfą operatora sieci, z jakiej korzysta klient.

Uprzedzaj o braku możliwości zwrotu

Jeżeli sklep zajmuje się sprzedażą plików elektronicznych, jego obowiązkiem jest poinformowanie klienta o tym, że w momencie zakupu towaru traci on prawo do jego zwrotu. Jeżeli tego nie zrobi, klient będzie mógł odstąpić od umowy i zrezygnować z plików w terminie do 14 dni. Nawet wówczas, jeśli w międzyczasie z nich skorzystał.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman