3 kroki do kupna dobrej domeny dla Twojego sklepu internetowego

07 maja 2017

|Projektowanie sklepów - UX, Design, Treści, Logo|3 kroki do kupna dobrej domeny dla Twojego sklepu internetowego
3 kroki do kupna dobrej domeny dla Twojego sklepu internetowego

Kupno właściwej domeny to jedna z najważniejszych decyzji na biznesowej drodze przedsiębiorców e-commerce. Podpowiadamy krok po kroku, co zrobić, żeby był to dobry wybór.

Z artykułu dowiesz się m.in.

– Czym kierować się przy wyborze domeny internetowej dla Twojego sklepu.
– Jak wygląda rynek domen w Polsce.
– Ile kosztuje domena internetowa.
– Czym różni się domena od hostingu.

Krok 1 – Nazwa sklepu = nazwa domeny

Przy wyborze nazwy dla domeny Twojego sklepu internetowego, kieruj się wytycznymi, o których pisaliśmy w artykule „Zasady tworzenia dobrej nazwy dla sklepu internetowego”. Warto bowiem postawić na wariant, w którym nazwa sklepu i nazwa domeny będą tożsame. Dzięki temu prowadzone działania marketingowe zyskają na spójności.

Oto kilka wskazówek, o których warto pamiętać przy tworzeniu nazwy.

  1. Bądź zwięzły. Czy wiesz, że 100 największych marek świata ma nazwy składające się z około 7 liter? Krótkie znaczy łatwiejsze do zapamiętania, przekazania i wpisania w wyszukiwarkę internetową.
  2. Nazwy pospolite czy nazwy własne? Niewątpliwie łatwiej będzie wypromować nazwy pospolite, typu leki.pl. Z drugiej jednak strony klient, który będzie zadowolony z Twojej oferty i postanowi wrócić do Twojego sklepu, przy powtórnym wyszukiwaniu może nieopatrznie trafić na stronę e-leki.pl lub e-leki.com.pl. Zbadaj konkurencję i zastanów się, który typ nazwy bardziej będzie pasować do Twojego biznesu.
  3. Nie komplikuj! Unikaj myślników, obco brzmiących słów, liczb oraz stawiania obok siebie podobnych liter. Jeśli krótka nazwa domeny jest zajęta, postaw na proste zdanie wpadające w ucho np. ranozebrano.pl (nazwa sklepu dostarczającego świeżą, sezonową, lokalną żywność).

Ważne! Dobra nazwa domeny powinna mieć mniej niż 15 znaków.

Krok 2 – Końcówka też jest ważna

Stworzyłeś już nazwę Twojego sklepu, czas na wybór końcówki domeny. W przypadku sklepów internetowych, istotne będą poniższe warianty:

.pl – czyli najczęściej wybierana końcówka w naszym kraju. Jeśli Twój biznes kierowany jest tylko do użytkowników w Polsce, to bardzo dobry wybór.
.com – to najpopularniejsze na świecie rozszerzenie. Wybierz go, jeśli Twoja firma działa także poza granicami kraju.
.eu – alternatywa dla końcówki .com, dla firm i sklepów, które planują eksport towarów do krajów Unii Europejskiej.

Ważne! Unikaj takich nazw jak net.pl, biz.pl , waw.pl – są zbyt skomplikowane i mogą być odebrane jako mniej profesjonalne. Jeśli myślisz o rozwijaniu oferty na rynki zagraniczne, zarejestruj nazwę w kilku wariantach np. .pl, .com, com.pl, .eu.

Krok 3 – Kupujemy domenę

Wybrałeś nazwę domeny, czas na sprawdzenie czy jest ona dostępna. Z łatwością zweryfikujesz to na stronach internetowych rejestratorów domen, takich jak az.pl, home.pl czy nazwa.pl. Jeśli nazwa jest zajęta, system automatycznie podpowie Ci podobne warianty np. z innymi końcówkami.

Na co zwrócić uwagę, wybierając rejestratora:

  • Patrz nie tylko na cenę rejestracji domeny, ale także na koszt odnowienia jej w kolejnych latach. Może się okazać, że za domenę zarejestrowaną za 0 zł, będziesz przepłacać w przyszłości.
  • Sprawdź czy dostawca domen jest wiarygodny. Możesz to zweryfikować na forach internetowych, w grupach facebookowych lub wśród znajomych korzystających z tego typu usług.
  • Przeczytaj regulamin i zwróć uwagę na to, jak długo trwa umowa. W przypadku 24 miesięcy (a nie standardowych 12) tylko dzierżawisz nazwę, a jej właścicielem pozostaje firma rejestrująca.
  • Sprawdź czy podane ceny to wartości netto czy brutto.

Przykłady cen rejestracji i odnowienia domen z końcówką .pl u wybranych rejestratorów. Stan na 14.05.2016 r.

Nazwa serwisu Cena zakupu brutto Cena odnowienia brutto
AZ.PL O zł 109,57 zł
Home.pl O zł 121,77 zł
Nazwa.pl 12,18 zł 123 zł
Hekko.pl 14,76 zł 54,12 zł

Ważne!

Wielu użytkowników nie odróżnia pojęcia hostingu od domeny. Warto zapamiętać, że domena to element adresu DNS, natomiast hosting to zasoby serwera, dzięki którym nasz sklep internetowy może funkcjonować. Na rynku polskim z reguły rejestratorzy domen są też dostawcami usług hostingowych.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman