Zasady tworzenia dobrej nazwy dla sklepu internetowego

Branding22.02.2017

Sukces Twojego sklepu internetowego zależy od wielu czynników – przemyślanego planu marketingowego, użytecznego serwisu www i wielu godzin ciężkiej pracy. Podstawą jest jednak dobra nazwa – krótka, łatwa do zapamiętania, która przyciągnie klientów i wyróżni sklep na tle konkurencji. To wybór na lata! Podpowiadamy jak mądrze go zaplanować.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zbudowana jest wzorowa nazwa sklepu internetowego.
  • Jak wymyślić atrakcyjną nazwę dla własnego sklepu.
  • Jakich błędów unikać przy jej tworzeniu.

Podpatruj, analizuj i ucz się od najlepszych

Główną drogą kierującą nowych klientów do naszego sklepu będzie wyszukiwarka internetowa. Mamy tylko kilka sekund, by skupić na naszym sklepie uwagę użytkownika przeglądającego wyniki wyszukiwania. Dlatego wybrana przez nas nazwa musi być jednocześnie oryginalna, a także profesjonalna i godna zaufania. Przyjrzyjmy się nazwom witryn sprzedażowych, które osiągają świetne wyniki.

Zainspiruj się!

Poniżej przedstawiamy wybrane sklepy z trzech najpopularniejszych kategorii, które znalazły się w Rankingu Sklepów Internetowych 2015 portalu money.pl. Zastanów się, co łączy i wyróżnia nazwy wymienionych sklepów? Jak zostały skonstruowane? Która z nich przemawia do Ciebie najbardziej?

Zdrowie

Moda

Sklepy Specjalistyczne

1. miejsce cefarm24.pl 1. miejsce answear.com 1. miejsce militaria.pl
2. miejsce i-apteka.pl 2. miejsce zalando.pl 2. miejsce sklep-presto.pl
3. miejsce tanie-leczenie.pl 3. miejsce eobuwie.com.pl 3. miejsce zooplus.pl
4. miejsce wapteka.pl 4. miejsce topsecret.pl 4. miejsce oponeo.pl
5. miejsce aleleki.pl 5. miejsce czasnabuty.pl 5. miejsce iparts.pl

Wnioski

  • Krótsze znaczy lepsze. Średnia długość nazw 100 największych marek świata to około 7 liter. Trend ten jest także widoczny wśród sklepów działających na polskim rynku. Krótki wyraz jest łatwiejszy do zapamiętania, przekazania i wpisania, co liczy się zwłaszcza przy korzystaniu z urządzeń mobilnych.
  • Zdradź czym się zajmujesz. Firmy z dużym budżetem na promocję mogą pozwolić sobie na użycie nazw niewiele mówiących jak Zalando czy Top Secret. Jednak w większości przypadków sklepy zdradzają w swojej nazwie obszar działalności (I-apteka, Aleleki, Eobuwie czy Oponeo). Budzą tym samym większe zainteresowanie.
  • Nazwa jako adres www. Tworząc nazwę dla sklepu, zastanów się też nad domeną internetową. Najbardziej profesjonalnie na rynku polskim wyglądają domeny z końcówką .pl lub .com. Adresy typu net.pl, biz.pl są zbyt skomplikowane i budzą mniejsze zaufanie. Wybierz nazwę, która wymawiana z domeną .pl będzie dobrze brzmiała.

Wyeliminuj błędy na starcie

Poznałeś już pewne zasady, według których powinieneś stworzyć nazwę sklepu. Teraz czeka Cię najbardziej ekscytujący i zarazem najtrudniejszy moment – kreatywna burza mózgów i poszukiwanie nazwy, która będzie Ci towarzyszyła przez długie lata. Przyjmijmy zatem, że masz już przed sobą długą listę lepszych i gorszych propozycji, które są krótkie, nawiązują do obszaru działalności sklepu i budzą zaufanie. Jak dokonać ostatecznej selekcji?

Zwróć uwagę na detale:

  • Każda głoska ma znaczenie. Włoski psycholingwistyk Fernando Dogana, ekspert teorii nazewnictwa, twierdził, że słysząc nieznane nam słowo po raz pierwszy, choć nie rozumiemy jego znaczenia, to mamy o nim pewne wyobrażenie. Wszystko za sprawą ładunku emocjonalnego ukrytego w poszczególnych głoskach. Przykładowo:
    a) e – dynamizm, szybkość, lekkość
    b) s, miękkie c, słabe f – motyw kobiecy
    c) x – tajemniczość, niezwykłość, egzotyka
    d) q, v – jakość, zwycięstwo
    Dlatego ważne jest, abyś przy wyborze nazwy wiedział, czego oczekują od Twojego sklepu potencjalni klienci i czy ostatecznie wybrane słowo skutecznie do nich przemówi.
  • Myśl praktycznie. Jeśli wybierzesz nazwę abstrakcyjną postaw na słowo, które brzmi identycznie w mowie, jak i w piśmie. Ułatwi to promocję serwisu – użytkownik nie będzie musiał uczyć się nazwy, będzie ona dla niego naturalna. Unikaj także wtrącania w nazwę myślników oraz trudnych polskich znaków.
  • Testuj, testuj i jeszcze raz testuj. Zanim podejmiesz ostateczny wybór, wypróbuj działanie nazwy sklepu na osobach z Twojego otoczenia, reprezentujących różne grupy wiekowe, różne zainteresowania i poziom zaawansowania w użytkowaniu sklepów internetowych. Z każdą uwagą i kolejną poprawką nazwa Twojego sklepu stanie się lepsza.

Na koniec pozostaje dodać: wyjdź poza schemat. Wymarzona nazwa dla Twojego sklepu internetowego, która nie będzie schodzić z ust klientów przez lata, powinna zaskoczyć Ciebie samego. „Myśl inaczej” – to motto firmy Apple, której nazwa ma więcej wspólnego z firmami sadowniczymi niż komputerowymi, a jednak dziś nikt nie wyobraża sobie branży cyfrowej bez charakterystycznych jabłuszek. Jak Steve Jobs wpadł na tę nazwę? Teorii na ten temat jest co najmniej kilka. Nas najbardziej przekonuje ta, według której Jobs miał powiedzieć: „To coś takiego na co patrzysz i myślisz <<chcę tego natychmiast>>. Jak… jabłko.”.