Wdrożenie piksela Facebooka siłą do skutecznej monetyzacji social media | akademia intle 

Akademia INTLE

Optymalizacja

Wdrożenie piksela Facebooka siłą do skutecznej monetyzacji social media

Optymalizacja

06 sierpnia 2019

Jeśli prowadzisz na Facebooku fanpage'a sklepu internetowego i nie posiadasz zainstalowanego piksela, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy, która mogłaby trafić na Twoje konto. Dlaczego? Pozwól, że wytłumaczę, czym w ogóle jest piksel Facebooka. Następnie opowiem Ci, do czego służy, a na końcu pomogę go zainstalować, abyś zarabiał więcej.

Czym jest piksel Facebooka i jak działa?

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł na temat założenia i konfiguracji Facebook Business Managera, wiesz, że pod koniec tekstu złożyłem obietnicę wspólnego odkrywania kolejnych narzędzi udostępnionych przez zespół Marka Zuckerberga. Zacznijmy więc od jednego z najskuteczniejszych narzędzi analitycznych – piksela Facebooka.

Piksel to tak naprawdę fragment kodu, który należy zaimplementować do kodu źródłowego strony swojej firmy, sklepu czy bloga. Jeśli korzystasz z konta reklamowego, aby promować wpisy, wydarzenia lub wyświetlać reklamy – piksel Facebooka jest Twoim “must have”! Jeśli natomiast póki co opierasz się wyłącznie na ruchu organicznym, także powinieneś zainstalować kod piksela. Dlaczego? Im wcześniej to zrobisz, tym więcej będziesz posiadał danych i możliwości ich wykorzystania, gdy już postanowisz włączyć do swojej strategii biznesu Facebook Ads.

Znasz powiedzenie “W Internecie nic nie ginie”? Nie wzięło się ono znikąd. Odwiedzając strony internetowe i fanpejdże, lajkując posty, komentując w grupach, biorąc udział w wydarzeniach, zostawiając reakcje pod filmami itd. wszędzie pozostawiamy za sobą ślad w sieci. Dzięki temu tworzymy osobiste, elektroniczne DNA, które klasyfikuje nas w różnych obszarach zainteresowań na podstawie naszych zachowań. Np. odwiedzając strony o tematyce sportowej i oglądając filmy typu “Zobacz najlepsze akcje z wczorajszego meczu!”, zostaniemy sklasyfikowani jako osoby interesujące się sportem, a w zawężeniu np. piłką nożną. 

Zadaniem piksela Facebooka jest gromadzenie wszystkich informacji tego typu na temat użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę. Dzięki temu będziesz mógł w przyszłości dotrzeć do osób, na których najbardziej Ci zależy.

Czy wiesz, że…

…nie musisz korzystać z płatnych reklam na Facebooku, aby zainstalować piksel Facebooka? Koniecznie jednak musisz posiadać własną witrynę internetową.

Jakie korzyści da mi piksel Facebooka?

Informacja o Twoim kliencie to wiedza, którą w bardzo prosty sposób możesz przekuć w realny zysk. Znając upodobania osób odwiedzających Twoją stronę, możesz tworzyć bardziej dopasowane oferty, dzięki czemu zainteresowani chętniej klikną w reklamę lub kupią Twój produkt. A to nie wszystkie możliwości, które oferuje piksel.

  1. Śledzenie konwersji – najpierw należy wyjaśnić słowo “konwersja”. Otóż jest to konkretne działanie, które wykonuje użytkownik na Twojej stronie. Może to być dodanie produktu do koszyka, zakup, przesłanie danych kontaktowych, pobranie darmowego pliku pdf, zainstalowanie aplikacji mobilnej itd. Działania te Facebook określa jako “zdarzenia”. Dzielą się one na standardowe, czyli takie, które system FB uprzednio zdefiniował i można z nich korzystać jak z szablonów (pełną listę standardowych zdarzeń znajdziesz pod tym linkiem), oraz niestandardowe, których reguły ustalamy samodzielnie (np. możemy zliczać wyłącznie sprzedaż książek o tematyce marketingowej do 50 zł). Piksel liczy osoby, które po kliknięciu w daną reklamę wykonały pożądaną akcję (zdarzenie). Dzięki temu uzyskasz dane na temat skuteczności kampanii z celem konwersji, a więc dowiesz się, ile dokładnie kosztuje Cię np. pozyskanie jednego klienta!
  2. Optymalizacja reklam – dzięki zainstalowanemu pikselowi Facebook automatycznie poprawi jakość Twoich reklam. Jak to możliwe? Algorytm Facebooka samodzielnie się uczy na podstawie tego, jakie osoby dokonują konwersji. Korzystając z tych danych Facebook samodzielnie określi ludzi o zbliżonych profilach do tych, którzy np. już dokonali zakupu na Twojej stronie. Dla Ciebie oznacza to większą konwersję uzyskaną niższym kosztem: przestaniesz bowiem przepalać budżet na osoby, które nie są w ogóle zainteresowane Twoim produktem lub usługami.
  3. Remarketing – to bardzo obszerny temat, któremu można poświęcić osobny artykuł. Już teraz zdradzę, że mój kolejny tekst będzie dotyczył wykorzystania pełni potencjału remarketingu w celu zwiększenia sprzedaży na swojej stronie. Na ten moment napiszę tylko, że piksel Facebooka umożliwia Ci dotarcie do osób, które już odwiedziły Twoją stronę i wykonały pożądaną akcję. Może być nią dokonanie zakupu; jeśli więc sprzedajesz produkty, które nabywa się cyklicznie (np. kosmetyki), korzystając z remarketingu możesz dotrzeć do osób, które jakiś czas temu zakupiły konkretny produkt i stworzyć dla nich odpowiednią reklamę. W ten sposób nie zapomną ponownie dokonać zakupu kremu do twarzy lub balsamu do ciała, zanim skończy się im poprzedni.

Inny przykład wykorzystania remarketingu to zaplanowanie oferty dla osób, które np. dodały dany produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały transakcji. Wówczas możesz wyświetlić im reklamę o przykładowej treści: “Cieszymy się, że spodobał Ci się nasz produkt! Co powiesz na darmową przesyłkę? Kliknij w link i skorzystaj z oferty!”. Przykłady można mnożyć.

 

Teraz już wiesz, dlaczego we wstępie napisałem, że jeśli nie posiadasz zaimplementowanego piksela Facebooka, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy. W dzisiejszych czasach informacja jest towarem, a informacja na temat Twoich klientów to towar bezcenny. Dlatego też pokażę Ci teraz, jak wygenerować swój unikalny kod oraz w jaki sposób – bez wiedzy programistycznej – zainstalować go na swojej stronie.

 

Czy wiesz, że…

…do zdarzeń dochodzi nie tylko za sprawą reklam na Facebooku (płatnych), ale także zasięgu organicznego (bezpłatnego)? Możesz stworzyć post z linkiem do strony lub przyciskiem (np. “kup teraz”), a piksel także odnotuje takie zdarzenie!

Jak stworzyć swój piksel?

Skoro już wiesz, w jaki sposób działa piksel Facebooka, czas go stworzyć i zaimplementować w kodzie źródłowym Twojej strony, aby już teraz zaczął gromadzić informacje na temat użytkowników podejmujących działania na Twojej stronie.

Czy wiesz, że…

…na jednym koncie firmowym możesz utworzyć do 100 pikseli?

Jak zainstalować piksel Facebooka?

Masz już swój indywidualny piksel, pora więc dodać go do kodu źródłowego Twojej strony. Spokojnie, nie musisz znać się na programowaniu, aby to zrobić.

Jak sprawdzić, czy mój piksel działa poprawnie?

Gdy już piksel został umieszczony w kodzie Twojej witryny, należy przekonać się, czy wszystko działa prawidłowo. W tym celu możesz wysłać ruch testowy na swoją stronę. Możesz to zrobić zaraz po zakończeniu wszystkich kroków instalacji piksela.

Nie przejmuj się, jeśli po skorzystaniu z tej opcji dalej będziesz widział komunikat o braku odnotowania działań. Facebook zlicza zdarzenia wychwycone przez piksel po 20 minutach, więc na ten moment możesz spokojnie zakończyć działania w konfiguratorze piksela, klikając “X” w prawym górnym rogu. Jak zatem sprawdzić, czy instalacja przebiegła pomyślnie?

W Menedżerze zdarzeń kliknij w nazwę piksela, którego właśnie zainstalowałeś. Z Menu po lewej stronie wybierz “Diagnostyka”. Powinieneś zobaczyć podobny komunikat:

Wszelkie błędy dotyczące Twojego piksela znajdziesz właśnie w tym miejscu. Facebook podpowie Ci, jak rozwiązać problem, gdyby jakiś się pojawił.


Dodatkowo możesz zainstalować specjalną wtyczkę do przeglądarki Chrome, która rozpozna, czy na danej stronie działa piksel. Interesujący jest fakt, że owo rozszerzenie nie ogranicza się wyłącznie do Twojej strony i Twoich pikseli. Oznacza to, że możesz sprawdzić, czy Twoja konkurencja także korzysta z kodu Facebooka. W tym celu wpisz w wyszukiwarce (koniecznie musi być to Chrome!) “chrome web store” i wyszukaj “Facebook Pixel Helper”. Następnie zainstaluj i aktywuj wtyczkę. Wszystko nie zajmie Ci nawet pół minuty. Teraz wystarczy, że wejdziesz na interesującą Cię stronę i klikniesz w miniaturkę rozszerzenia przypiętą na górze strony. Znajdziesz tam nie tylko informację na temat tego, czy piksel jest zainstalowany, ale również dowiesz się, co go aktywuje.

Czy wiesz, że…

…FB Pixel zlicza nie tylko aktywność wywołaną przez reklamy na Facebooku? Oznacza to, że piksel wyłapie aktywność użytkownika, który wszedł na Twoją stronę z innego źródła niż Facebook.

Konfiguracja i monitoring zdarzeń

Zainstalowałeś już swój pierwszy piksel Facebooka i sprawdziłeś, czy działa poprawnie. Po upływie około pół godziny w Menedżerze zdarzeń powinieneś widzieć już pierwsze dane (oczywiście, jeśli ktoś wejdzie na Twoją stronę internetową). 

Kod, który umieściłeś w swojej witrynie, jest kodem podstawowym, który zlicza wyświetlenia strony (page view). Jeśli chcesz śledzić pomiar innych działań (np. zakupu), musisz skonfigurować zdarzenia. Możesz to zrobić ręcznie (doklejając na odpowiedniej stronie do podstawowego piksela dodatkowy, krótki kod), lub skorzystać z intuicyjnego narzędzia do konfiguracji zdarzeń, dzięki któremu ustawisz interesujące Cię parametry bez potrzeby pisania kodu.

Aby skonfigurować zdarzenie, wejdź w zakładkę “Piksele” w Menedżerze zdarzeń i kliknij w nazwę zainstalowanego wcześniej piksela. Z prawej strony wybierz “Skonfiguruj”, a następnie “Skonfiguruj nowe zdarzenie”.

Staniesz przed wyborem ręcznej instalacji kodu (przy wyborze tej opcji Facebook wyświetli Ci dokładną instrukcję) lub użycia narzędzia do ustawiania zdarzeń z poziomu witryny www.

Event Setup Tool to stosunkowo nowe narzędzie, wprowadzane przez Facebooka stopniowo. Jeśli go nie widzisz, jesteś skazany na ręczne kodowanie; jeśli jednak masz tę możliwość, zalecam skorzystać z narzędzia do konfiguracji zdarzeń.

Po wybraniu tej opcji zostaniesz poproszony o wpisanie adresu strony, na której chcesz monitorować zdarzenia. System automatycznie przeniesie Cię na daną witrynę i pozwoli dowolnie mapować przyciski, które wykryje. Możesz je przypisać do standardowych zdarzeń, które wcześniej przygotował Facebook (np. kontakt, dodanie do koszyka, zakup, ukończenie rejestracji itd.). Jeśli interesuje Cię przejście na konkretną podstronę, do której nie ma określonego przycisku (np. strona z promocją dla wybranych klientów), możesz określić zdarzenia dla konkretnego adresu URL.

Gdy zakończysz konfigurację zdarzeń, kliknij przycisk “Finish Setup”, potwierdź i wróć do Menedżera zdarzeń. Teraz możesz sprawdzić, czy poprawnie skonfigurowałeś swoje zdarzenia. Jednak zanim to zrobisz, pamiętaj, aby wyłączyć na witrynie AdBlocka, który może skutecznie przeszkadzać w poprawnym działaniu piksela. W Menedżerze zdarzeń po lewej stronie zobaczysz przycisk “Testowanie zdarzeń”. Jesli skorzystasz z tej funkcji, piksel wychwyci wyłącznie Twoje działania na stronie. Dzięki temu możesz do woli sprawdzać, czy prawidłowo skonfigurowałeś zdarzenia. Jeśli chcesz edytować, usunąć lub dodać nowe zdarzenia, kliknij w “Ustawienia” po lewej stronie i zjedź na dół, do konfiguracji zdarzeń, gdzie znajdziesz przycisk do stosownego menu.

Czy wiesz, że…

…możesz korzystać z narzędzia do konfiguracji zdarzeń tylko jeśli nie prowadzisz działalności z grupy: banki inwestycyjne i firmy maklerskie, ubezpieczenia, usługi finansowe, sprzedaż detaliczna, kasy pożyczkowe i banki komercyjne, kredyty, finanse, kredyty hipoteczne, farmaceutyka i ochrona zdrowia. Firmy w tych branżach muszą konfigurować zdarzenia ręcznie!

 

Jeśli dotrwałeś do tego momentu, to serdecznie Ci gratuluję! Oznacza to, że właśnie przestałeś gubić pieniądze i już wkrótce sam się o tym przekonasz. Piksel to potężne narzędzie do analizowania działań podejmowanych na Twojej stronie, a to jedynie część możliwości oferowanych przez Menedżer zdarzeń. W kolejnym tekście przeprowadzę Cię przez meandry remarketingu, który wykorzystując dane zebrane przez piksel Facebooka pozwoli Ci dotrzeć do najbardziej wartościowych dla Ciebie klientów – bez względu na branżę, w której działasz.

Do przeczytania!

Avatar

Autorem tekstu jest:

Kategorie: Optymalizacja

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Kliknij tutaj

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
21 Cze 2019

Tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku

Poniżej znajdziesz nie wszystkie, ale najbardziej wg mnie przydatne grupy wraz z krótkim komentarzem i instrukcją ich stworzenia. Jak stworzyć niestandardową grupę odbiorców? Możesz to zrobić z poziomu tworzenia reklamy  w Twoim managerze w sekcji “Zestaw reklam” → “Odbiorcy”. Jednakże częściej wybieraną opcją jest sekcja “Zasoby” → “Grupy odbiorców”   w Twoim managerze reklam. Tam również […]

23 maja 2019

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Jak duża powinna być grupa docelowa? Dysponując określonym budżetem oraz określając wcześniej cel naszej kampanii musimy podjąć jedną z ważniejszych decyzji – jak duża powinna być grupa odbiorców naszej reklamy. Przez cały proces jej tworzenia w panelu reklamowym Facebooka po prawej stronie wyświetla nam się informacja o liczności grupy docelowej (“Wielkość grupy odbiorców”) w zależności […]

04 Sie 2019

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Jeśli jesteś człowiekiem zorganizowanym, zawsze trzymającym rękę na pulsie, to FB Manager przypadnie Ci do gustu. Będziesz mógł dowolnie przypisywać różnym osobom konkretne role, z którymi wiążą się określone zadania oraz możliwości dostępu do stron i kont reklamowych. Z czasem Twój zespół, agencje, z którymi współpracujesz lub reklamodawcy mogą się zmienić. Dzięki Menedżerowi Firmy bez problemu nadasz uprawnienia nowym współpracownikom.

23 min.
25 Kwi 2019

Analiza danych ecommerce w Google Analytics

Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu. Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak: wyższy współczynnik konwersji, mniej zwrotów, skuteczniejsze działania marketingowe (niższy koszt pozyskania klienta), wyższa średnia wartość koszyka.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM