Jakie obowiązki na sklepy internetowe nakłada nowa ustawa o prawach konsumenta?

Ustawa o prawach konsumenta, wprowadzona w życie w grudniu 2014 roku, miała na celu ujednolicenie zasad dotyczących zakupów w sieci w całej Unii Europejskiej. Dla konsumentów oznacza ona zwiększenie zakresu ochrony przy zakupach dokonywanych na odległość, na właścicieli sklepów nakłada dodatkowe obowiązki związane z informowaniem klientów.

O czym musisz powiedzieć klientowi?

Nowa ustawa nakłada na przedsiębiorców obowiązek udzielania konsumentowi pełnej i rzetelnej informacji na temat jego praw. Dotyczy to m.in. możliwości odstąpienia od umowy. Do tej pory klient e-sklepu na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny miał 10 dni. Teraz będzie miał ich aż 14. Jeżeli jednak sprzedawca nie poinformuje klienta o możliwości odstąpienia od umowy, czas konsumenta na rezygnację z umowy wydłuży się do 12 miesięcy. To jednak nie wszystko. Sklep ma również obowiązek poinformowania klientach o konsekwencjach wynikających z odstąpienia od umowy, np. pokrycia kosztów odesłania towaru. Jeśli tego nie zrobi, ciężar opłat spadnie na sklep.

Konsument przed dokonaniem zakupu powinien znać również ostateczną cenę, jaką zapłaci za przesyłkę, a zatem nie tylko koszt zamówionego produktu, ale też jego dostawy czy ubezpieczenia.

Co więcej, sprzedawca musi dostarczyć konsumentowi wszelkich informacji, które ułatwią mukontakt w przypadku odstąpienia od umowy, zwrotu czy reklamacji. Dane kontaktowe do sklepu powinny być przekazane klientowi na nośniku trwałym, np. w mailu.

Zapomnij o opcji opt-out

Właściciele sklepów internetowych w nowym roku muszą również wprowadzić zmiany w formularzach zakupu czy umowach. Do tej pory wszystkie pola domyślne najczęściej były automatycznie zaznaczane. W efekcie klient często musiał płacić za usługi dodatkowe, na które niekoniecznie się zgadzał. Nowa ustawa ukróca ten proceder – klient musi mieć prawo do świadomego decydowania o wszystkich dodatkowych funkcjonalnościach i tylko on może wyrazić na nie zgodę.

Uważaj na płatności za infolinię

Przedsiębiorca, który swoim klientom chce udostępniać infolinię, nie może czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści. Koszt połączenia ze sklepem musi być zgodny z taryfą operatora sieci, z jakiej korzysta klient.

Uprzedzaj o braku możliwości zwrotu

Jeżeli sklep zajmuje się sprzedażą plików elektronicznych, jego obowiązkiem jest poinformowanie klienta o tym, że w momencie zakupu towaru traci on prawo do jego zwrotu. Jeżeli tego nie zrobi, klient będzie mógł odstąpić od umowy i zrezygnować z plików w terminie do 14 dni. Nawet wówczas, jeśli w międzyczasie z nich skorzystał.

O autorze
Artykuły tego autora
Podobne artykuły

Ecommerce

Pozostałe wpisy

Zobacz wszystkie
Analiza danych ecommerce w Google Analytics W tym artykule przedstawię raporty E-commerce w Google Analytics oraz sposób ich wykorzystania, prowadzący do decyzji biznesowych. Czego dowiesz się z… Czytaj więcej
Jak założyć fanpage dla sklepu internetowego Krok 1 Utwórz stronę Wejdź na swoje osobiste konto na Facebooku, kliknij w strzałkę po prawej stronie, która znajduje się na… Czytaj więcej
Psychologia kolorów a budowanie tożsamości marki Z artykułu dowiesz jak tworzyć bardziej efektywne witryny i kampanie reklamowe. Wszystko dzięki analizie wyników badań na temat psychologii kolorów. Czytaj więcej

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/users/intlestrona/public_html/intle.pl/wp-includes/class-wp-query.php on line 3306
Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM