6 zasad użytecznego sklepu internetowego

Odsetek klientów, którzy porzucają swoje koszyki podczas zakupów w sklepie internetowym wynosi ponad 60%. Zgodnie z badaniami winę za taki stan rzeczy ponoszą przede wszystkim błędy w zakresie użyteczności. Jak ich uniknąć? Co zrobić, by zakupy u nas były dla klientów przyjemne, proste i wygodne?

1. Dopracowana architektura informacji

Dobrze zaplanowana nawigacja to połowa sukcesu. Klient w szybki i prosty sposób powinien móc znaleźć to, czego szuka. Co może w tym wypadku pomóc? Wyodrębnienie działu dla niej i dla niego (w przypadku sklepu odzieżowego), filtry, takie jak szukanie po gatunkach, nowościach, promocjach (w przypadku księgarni), tradycyjna wyszukiwarka (gdy klient dokładnie wie, czego szuka).

2. Schematyczność zamiast oryginalności

W przypadku nawigacji nie warto stawiać na kreatywność. Pod wyszukiwarką umieść zatem przycisk „Szukaj”, a budowę menu rozpocznij od zakładki Produkty (bo przecież to ich szuka w sklepie klient). Nazwy muszą być przejrzyste, czytelne i dobrze znane użytkownikowi. Dzięki nim klient będzie czuł się pewniej i dużo szybciej odnajdzie się na stronie.

3. Responsywność

Liczba klientów, którzy robią zakupy, wykorzystując do tego celu tablet czy smartfon, systematycznie rośnie. Jaki z tego wniosek? Że posiadanie witryny responsywnej, przystosowanej do różnych rozdzielczości, powinno być dziś normą a nie modną funkcjonalnością.

 

4. Wsparcie na etapie zakupu

Droga, jaka wiedzie od koszyka do kasy musi być maksymalnie uproszczona i nie może pozostawiać żadnych wątpliwości. Jeśli klient nie będzie wiedział, co ma dokładnie zrobić w kolejnym kroku, porzuci koszyk.
Kupując produkt, klient musi odpowiedzieć na szereg pytań: czy kiedykolwiek już tu kupowałem (a jeśli tak, to czy pamiętam login i hasło), czy też jestem tu po raz pierwszy (i sklep nie ma moich danych), czy rejestrować się i kupować po zalogowaniu, czy może wypełnić formularz.
Pomoc ze strony sklepu jest w tym wypadku bardzo istotna. Informacja o możliwości zakupu po rejestracji i poprzez formularz powinna być wyraźnie zaznaczona. Dobrym pomysłem jest możliwość zalogowania się poprzez Facebook. Dzięki temu klient nie musi pamiętać dodatkowego hasła.

5. Ważne drobnostki

Czasem o ostatecznej ocenie klienta potrafią zadecydować drobnostki. Podczas projektowania sklepu z pewnością warto o nich pamiętać. Do elementów tych można zaliczyć: odpowiedni kontrast pomiędzy napisami a tłem, zastosowanie klasycznej, maksymalnie czytelnej czcionki czy migający symbol kursora w aktualnie wypełnianym polu.

6. Ułatwienia

Klienci maja różne ograniczenia. Mogą mieć problemy ze wzrokiem czy z rozróżnianiem kolorów. Projektując stronę, warto pomyśleć o ułatwieniach dla osób słabowidzących czy też daltonistów.

O autorze
Artykuły tego autora
Podobne artykuły

Ecommerce

Pozostałe wpisy

Zobacz wszystkie
Analiza danych ecommerce w Google Analytics W tym artykule przedstawię raporty E-commerce w Google Analytics oraz sposób ich wykorzystania, prowadzący do decyzji biznesowych. Czego dowiesz się z… Czytaj więcej
Jak założyć fanpage dla sklepu internetowego Krok 1 Utwórz stronę Wejdź na swoje osobiste konto na Facebooku, kliknij w strzałkę po prawej stronie, która znajduje się na… Czytaj więcej
Psychologia kolorów a budowanie tożsamości marki Z artykułu dowiesz jak tworzyć bardziej efektywne witryny i kampanie reklamowe. Wszystko dzięki analizie wyników badań na temat psychologii kolorów. Czytaj więcej

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/users/intlestrona/public_html/intle.pl/wp-includes/class-wp-query.php on line 3306
Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM