5 powodów, dla których warto zainwestować w storytelling

Nie od dziś wiadomo, że w procesie kupowania nie zawsze chodzi o logikę i przemawiające do rozumu argumenty. A w zasadzie nigdy nie chodzi tylko o nie. Oczywiście są klienci dla których liczą się przede wszystkim liczby, dane, fakty. Ale szerokie grono konsumentów swoje zakupowe decyzje podejmuje w oparciu o impuls, emocje. Nie wybiera tylko zalet konkretnego produktu, ale też wartości, które się za nim kryją. I choćby dlatego warto stworzyć w swojej firmie historię.

Powód 1 Ma charakter wirusowy

Co najczęściej opowiadasz znajomym, gdy się widzicie? Jakimi historiami dzielisz się z rodziną wieczorem przy kolacji? Takimi, które zapadły Ci w pamięć, bo były wesołe, szokujące, wzruszające, inspirujące. Romantyczna historia powstania produktu, biografia właściciela spod znaku „od pucybuta do milionera” to opowieści, dzięki którym Twoja marka może stać się przedmiotem dyskusji i zyskać na popularności. Nie wiesz, jak to zrobić? Weź przykład z krakowskiego producenta słodyczy, firmy Wawel. Jednym z flagowych produktów marki jest batonik Danusia. Jak głosi historia, którą można przeczytać na stronie firmy, czekoladowy batonik z nadzieniem był owocem miłości założyciela marki, Adama Piaseckiego do pięknej pracownicy, Danusi. Oczarowany urodą kobiety mistrz cukiernictwa w dowód swojej bezgranicznej miłości postanowił stworzyć baton o wyjątkowej recepturze. I tak powstała Danusia, najbardziej romantyczny łakoć na świecie.

everyone has a story

Powód 2 Daje klientowi poczucie sensu

Każdy z nas czytał w szkole greckie mity i wie, że ich najważniejszym zadaniem było tłumaczenie zjawisk, porządkowanie świata i dawanie ludziom poczucia bezpieczeństwa. Nie inaczej jest dzisiaj. Współczesny konsument codziennie musi zmierzyć się z ilością informacji, których nie jest w stanie przetworzyć. Jego doświadczenie jest fragmentaryczne, a możliwości wyboru wprost nieograniczone. Co gorsza, nie ma nikogo, kto powiedziałby mu, co wybrać i jak żyć. Jeśli więc jako firma zaoferujesz mu kolejną porcję danych i będziesz tylko kolejną z wielu opcji, nie masz co liczyć na to, że zostaniesz zauważony. I że konsument wybierze właśnie Ciebie. Ale ciekawie przyrządzona opowieść to już zupełnie inna historia. Oparta na sprawdzonym schemacie legenda marki, z dobry bohaterem i złym przeciwnikiem nie stawia klienta przed kolejnym wyborem, ale daje mu jasną odpowiedź i pokazuje drogę, którą warto podążać.

Powód 3 Tworzy społeczność, do której klient chce przynależeć

Marketerzy są zgodni: klientowi nie wystarcza już, aby marka zaspokajała jego potrzeby fizyczne i emocjonalne. Dlaczego? Bo ma coraz większe wyrzuty sumienia, że jedynym jego zajęciem staje się konsumowanie, które z kolei przekłada się na pomniejszanie zasobów ważnych surowców i coraz większe zanieczyszczenie środowiska. Firma, która nie tylko sprzedaje produkty czy usługi, ale też oferuje wartości, z którymi klient może się utożsamić i za którymi może chcieć się opowiedzieć, wygrywa dziś w starciu z konkurencją. Warto więc stworzyć historię małej lokalnej firmy walczącej z międzynarodowymi brandami, bo są ludzie, którzy z patriotycznych pobudek będą wspierać lokalnych przedsiębiorców. Warto podkreślać, że odzież produkuje się z bawełny ekologicznej, bo to daje klientom poczucie, że kupując u nas, dbają równocześnie o środowisko. W ten sposób marka staje się symbolem, a klient, wybierając ją, komunikuje, z jakimi wartościami się utożsamia.

Powód 4 Oferuje emocje, które budują więź pomiędzy marką a klientem

Każda silna marka powinna opierać się na solidnej strategii, zbudowanej w oparciu o racjonalne argumenty. By argumenty te mogły dotrzeć do każdego, trzeba je jednak obudować w historię. Opowieść jest prosta, posługuje się znanymi schematami i trafia do każdego, bez względu na wykształcenie, status społeczny, wiek, płeć. Historia właściciela marki, który wywodził się z bardzo ubogiej rodziny, zaczynał od zera i w którego sukces nikt nie wierzył oprócz jego samego to historia bohatera, któremu klient dopinguje. I która rodzi określone emocje, bo przecież każdy z nas zna dziesiątki takich bajek i każdy z nas w dzieciństwie wcielał się w rolę dzielnego rycerza walczącego ze smokiem.

Powód 5 Zwiększa wartość firmy na rynku

Eryk Mistewicz, autor Marketingu narracyjnego, uważa, że nie ma wartościowej firmy bez zestawu firmowych legend, które opowiada się nowo zatrudnionym osobom i które jako ciekawostkę przekazują sobie klienci. Dlaczego? Bo pracuje się nie tylko dla pieniędzy i kupuje się nie tylko ze względu na cenę i jakość. Pracownicy potrzebują historii, które sprawią, że ich działania będą miały sens, konsumenci potrzebują historii, dzięki którym ich wybory będą nie tylko wyborami zakupowymi.


Marketing

Pozostałe wpisy

Zobacz wszystkie
Jak przedstawić się klientom? Sprawdź najlepsze praktyki! Czytaj więcej
 Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla… Czytaj więcej
Trendy we współczesnym projektowaniu, które powinieneś znać Pratik Dholakiya - jeden z czołowych ekspertów online marketingu - twierdzi, że 2016 będzie rokiem materiałów wizualnych w internecie. To więc… Czytaj więcej
Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM