Klient docelowy. Jak przygotować jego charakterystykę?

Aktualizacja: 01 lutego 2021

|Analityka i Strategia Marketingowa|Klient docelowy. Jak przygotować jego charakterystykę?
Klient docelowy. Jak przygotować jego charakterystykę?

Kim jest Twój klient docelowy? Jakie wartości są dla niego najważniejsze? – to jedne z najważniejszych pytań pojawiających się w briefie. Osoby zgłaszające się po pomoc do agencji interaktywnej niestety bardzo często traktują ten punkt po macoszemu. To błąd, gdyż zaprojektowanie komunikacji marki pod kątem grupy docelowej jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu.

Nie myśl o wszystkich, myśl o jednostce

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – słyszymy w jednej z reklam telewizyjnych. I tak niewątpliwie jest. Komunikat skierowany do wszystkich, nie trafia tak naprawdę do nikogo. Zresztą, w czasach gdy świadomość konsumentów rośnie, a firmy, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, muszą indywidualizować swoje produkty, treść uniwersalny, uwzględniający potrzeby wszystkich jest z góry skierowana na porażkę.

Business And Casual People Holding Customer

Stwórz personę

Nikt z nas nie lubi suchych danych, abstrakcyjnych liczb. Myśląc o kliencie docelowym, warto stworzyć konkretną osobę. Taką, która mogłaby być naszym sąsiadem czy sąsiadką, której nawyki byśmy znali, której historię bylibyśmy w stanie opowiedzieć. Jeśli będziemy wiedzieli, czego oczekują od produktu klienci, jakie wartości są dla nich istotne (zdrowie, bezpieczeństwo, prestiż, cena, jakość) i za co są w stanie zapłacić więcej, znaczniej łatwiej stworzymy komunikat, który trafi w sedno i przekona klientów do naszej oferty.

Uwzględnij najważniejsze informacje

Tworząc personę trzeba pamiętać o kilku podstawowych kryteriach. Pierwsze to kryterium demograficzne. W tym miejscu należy sobie odpowiedzieć na pytania: w jakim wieku jest klient, czy jest mężczyzną czy kobietą, jakie jest jego wykształcenie, status rodzinny (czy jest singlem czy też jest w związku, czy ma dzieci) i czym zajmuje się na co dzień (bezrobotny, student, pracownik). Kolejne kryterium pod uwagę bierze miesięczny dochód. Część osób, budując postać idealnego klienta poprzestaje na tych informacjach. To duży błąd. Jeśli chcemy, by wizerunek klienta był pełny, konieczny jest również rys psychologiczny. Jakie pytania należy sobie zadać w tym miejscu?

  • W jaki sposób i gdzie klient docelowy spędza wolny czas?
  • Na czym najbardziej mu zależy?
  • Na co najchętniej wydaje pieniądze?
  • Co jest w stanie przekonać go do zakupu?

Dlaczego warto tworzyć pełny i dokładny obraz klienta docelowego?

  • Bo wówczas dużo łatwiej wyeksponować te elementy oferty, na których klientowi zależy.
  • Bo wówczas dużo łatwiej poruszyć te emocje i wskazać te wartości, które są dla klienta ważne.
  • Bo wówczas wiadomo, w jakich miejscach należy się pojawić, by „spotkać się” z klientem.
  • Bo wtedy komunikacja dostosowana jest do klienta, zarówno pod względem językowym jak i merytorycznym (inaczej mówimy do specjalisty i laika, osoby wykształconej i niewykształconej, biznesmena i nastolatka).
Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman