Intle

Akademia INTLE

Strategia

Jak sprawdzić, jak działa konkurencja (cz.1) - bezpłatne metody

Strategia

02 sierpnia 2019

Z całą pewnością znane Ci jest przysłowie, że człowiek uczy się na własnych błędach. W biznesie błędy są jednak bardzo kosztowne i o wiele korzystniejsze jest uczenie się na błędach cudzych. Skąd wziąć taką wiedzę? Jak prześwietlić konkurencję i korzystać z jej doświadczenia?
konkurencja strategia benchmarking e-commerce

Wyobraź sobie, że wprowadzasz na rynek nową markę, np. odzież skierowaną do biegaczy. Masz świetny produkt, masz wyobrażenie na temat swojej grupy docelowej (biegacze, a jakże!), masz przygotowany nowoczesny i intuicyjny sklep. Pytanie, jakie musisz sobie teraz zadać, brzmi: jak powiedzieć potencjalnym klientom o tym, że jesteś? 

 

Kilkadziesiąt lat temu wywiesiłbyś szyld przed swoim stacjonarnym sklepem i zamieścił odpowiednie ogłoszenie w prasie. Dziś masz internet, ale ma go również Twoja konkurencja, a jak łatwo się przekonać po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „odzież biegowa” – tej nie brakuje. Co zrobić, by przebić się do ogólnej świadomości? Jakich narzędzi użyć, by nie tylko być w miejscach, w których znajdują się potencjalni klienci, ale też mówić ich głosem, reagować na ich potrzeby, być marką, której potrzebują? 

 

Masz trzy wyjścia (pomijając opcję zatrudnienia profesjonalnej agencji marketingowej):

  • możesz skorzystać z rozwiązań marketingowych, które w Twoim przekonaniu są słuszne i na nich oprzeć promocję marki (musisz jednak mieć świadomość, że w marketingu – podobnie jak w świecie proszków i płynów do mycia naczyń – jak coś jest do wszystkiego, jest do niczego i narzędzia, które świetnie działają w branży motoryzacyjnej, niekoniecznie muszą mieć sens w branży sportowej),
  • możesz eksperymentować i szukać zupełnie nowych rozwiązań, co oznacza, że najprawdopodobniej będziesz marnować czas i środki na działania, które wielu przed Tobą dawno już przetestowało,
  • możesz wreszcie zacząć od analizy konkurencji i sprawdzić: jakie kanały komunikacji z klientami wykorzystuje, na jakie formy promocji przeznacza najwięcej środków, skąd ściągają do niej klienci; brzmi sensownie, prawda?

Dlaczego warto sprawdzać konkurencję?

  1. Robisz pewne inwestycje

Analizując projekty konkurencji, nie wydajesz pieniędzy na działania, które nie spotkały się z odzewem, nie przełożyły się na efekty, zarówno finansowe, jak i stricte wizerunkowe. Inwestujesz w rozwiązania przetestowane przez innych.

Przykład:

Zastanawiasz się, czy warto inwestować w firmowego bloga? Sprawdź, czy Twoja konkurencja go  posiada, jak dużo osób go odwiedza, jakie tematy cieszą się największą popularnością i jak dużo osób dociera ze strefy wiedzy na sklep.

 

  1. Znajdujesz luki

Twoja konkurencja sprzedaje to samo, ma podobne ceny, towar dostarcza w tym samym czasie. Jak się od niej odróżnić? Dzięki monitoringowi sieci dowiesz się, co na temat Twojej konkurencji mówią klienci, czy są to opinie pozytywne czy negatywne i z jakimi odpowiedziami się spotykają. Wiedzę tę możesz wykorzystać do tego, by dopieścić na 100% element, który kuleje u innych firm.

Przykład:

Okazuje się, że Twoja konkurencja deklaruje wysyłkę towaru w ciągu 24 godzin, ale tak naprawdę cały proces trwa znacznie dłużej, a klienci czują się oszukani. W swojej ofercie możesz położyć nacisk na ten element i dać gwarancję, że jeśli towar nie dotrze w wyznaczonym czasie, klient otrzyma specjalny bonus, np. x% zniżki na kolejne zakupy. 

 

  1. Uczysz się 

Liczba problemów, jakie mogą zdarzyć się na linii klient-firma, jest zazwyczaj ograniczona. Śledząc konkurencję, a zwłaszcza jej reakcje na sytuacje kryzysowe, dowiadujesz się, jakie rozwiązania są dobre, a jakich lepiej unikać. 

 

  1. Zyskujesz źródło inspiracji

Firma A zrealizowała ciekawą akcję promocyjną. Firma B prężnie działa na facebookowej grupie. Firma C ze swoich klientów uczyniła ambasadorów. Warto śledzić takie działania, sprawdzać, z jak dużym odzewem ze strony klientów się spotykają. W ten sposób dostrzeżesz nowe kierunki rozwoju, zoptymalizujesz własną strategię komunikacji w social mediach i zyskasz motywację do własnych działań.

 

  1. Zyskujesz szeroką wiedzę na temat Twoich potencjalnych klientów

Monitorując to, co użytkownicy sieci piszą na temat konkurencyjnych firm, zdobywasz cenną wiedzę na temat oczekiwań Twoich potencjalnych klientów. A czy nie chodzi właśnie o to, by móc czytać w ich myślach i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom?

Analiza konkurencji w praktyce 

Od czego warto zacząć analizę konkurencji? Jakim obszarom możesz się przyjrzeć? Oczywiście, działań, które warto poddać analizie, jest sporo: pozycjonowanie, strona internetowa, media społecznościowe, reklamy, działania o charakterze PR-owym. Tylko od Ciebie zależy, które drzwi zdecydujesz się otworzyć. W naszym artykule skupimy się na najważniejszych obszarach i podsuniemy Ci narzędzia, z którymi przydatną wiedzę pozyskasz szybko, bez problemu i bez wydawania dodatkowych środków.

1. Zabaw się w klienta

A. Odwiedź jej sklep, zobacz, jak wygląda, czy jest intuicyjny i nowoczesny, czy produkty są opisane, czy łatwo znaleźć to, czego się szuka, czy ścieżka zakupowa jest zrozumiała i prosta, czy firma oferuje jakieś dodatkowe bonusy, czym się wyróżnia. 

B. Sprawdź, jakimi kanałami firma komunikuje się ze swoimi klientami: czy ma strefę wiedzy, czy działa w mediach społecznościowych (na Fb i Instagramie), czy prowadzi grupę na Facebooku.

C. Zobacz, w jaki sposób firma komunikuje się z klientami, jakie akcje organizuje, jakie tworzy materiały i sprawdź, które z tych działań cieszą się największą popularnością. Dla Ciebie będzie to idealne źródło inspiracji.

Taka wstępna analiza pozwoli Ci:

  • zyskać materiały, dzięki którym unikniesz błędów,
  • znaleźć lukę, którą wykorzystasz do pozyskania klientów,
  • zainspirować się.

2. Sprawdź Facebooka

Zacznijmy od działań na Facebooku. Dlaczego?

Po pierwsze, obecnie z Facebooka w samej Polsce korzysta przeszło 16 mln osób. Oznacza to, że znajdziesz tu całkiem sporo osób z Twojej grupy docelowej. 

Po drugie, strona na Facebooku pozwala kreować wizerunek marki, zwiększyć jej rozpoznawalność na rynku i przebić się do szerszej świadomości.   

Po trzecie, fanpage stanowi też jedną z najciekawszych form dotarcia do osób z grupy docelowej, np. z aktualnymi komunikatami dotyczącymi wydarzeń czy promocji. Pozwala budować społeczność wokół marki (np. poprzez grupy czy wydarzenia), umożliwia stałą komunikację z klientami. 

I kwestia ostatnia: Facebook oferuje również ogromne możliwości reklamowe, dzięki którym szybko zdobędziesz nowych klientów i, co niezwykle ważne, dotrzesz do osób naprawdę zainteresowanych Twoją ofertą.

 

Rada: Pamiętaj, Facebook najlepiej sprawdza się w działaniach B2C. Jeśli więc należysz do branży B2B, ten kanał niekoniecznie musi Cię interesować.

 

Statystyki Facebooka

By lepiej poznać konkurencję, możesz wykorzystać statystyki, które udostępnia Ci Facebook. Dzięki nim z łatwością sprawdzisz, ile fanów posiada konkurencja, ile postów w tygodniu publikuje, z jak dużym odzewem spotykają się tworzone przez nią komunikaty. Ale to nie wszystko.

W zakładce Statystyki (góra strony) znajdziesz zakładkę Podsumowanie (menu z lewej strony). W niej z kolei ogólne statystyki Twojej strony z wybranego okresu, Twoje ostatnie posty i – to Cię będzie interesowało najbardziej – Strony do obserwowania. Korzystając z przycisku Dodaj strony, możesz wskazać fanpage konkurencji, które będziesz obserwować. 

Statystyki powiedzą Ci, jaka jest aktualna liczba fanów na wskazanych stronach, ile postów w danym tygodniu się na nich pojawiło i jak duże było zaangażowanie społeczności. Facebook zrobi też za Ciebie automatyczne porównanie i pokaże, jak na tle konkurencji wypadają Twoje działania.

Teraz poszukaj inspiracji i przyjrzyj się bliżej najpopularniejszym postom konkurencji. Z menu po lewej stronie wybierz opcję Posty, a następnie z górnego menu wybierz zakładkę Najpopularniejsze posty na obserwowanych stronach. Zobaczysz top 5 postów z obserwowanych stron wraz z informacją, do ilu użytkowników dotarły.

3. Raporty Sotrendera

Sotrender, płatne narzędzie do generowania raportów, w swojej wersji bezpłatnej udostępnia proste raporty porównawcze z różnych kanałów (np. Facebook, Instagram, Twitter) i branż (np. handel, moda, podróże).
Jak do nich dotrzeć? Wejdź na stronę https://www.sotrender.com/resources/pl/reports/ i wybierz kanał, który Cię interesuje.

Następnie wybierz miesiąc, który chcesz sprawdzić oraz branżę, w jakiej działasz. Zobaczysz proste wykresy informujące o demografii fanów, liczbie fanów, wskaźnikach zaangażowania, a także obsłudze klienta.

Raport pokaże Ci również, które posty z danej branży cieszyły się największą popularnością wśród fanów.

 

W ten sposób poznasz liderów branży, dowiesz się, na jakie fanpage warto zaglądać i jakimi działaniami warto się inspirować. 

UWAGA: bezpłatny raport nie pokazuje aktualnego i poprzedniego miesiąca, a na swoich listach uwzględnia tylko pierwszych 20 miejsc. By móc zobaczyć pełny raport, trzeba skorzystać z opcji płatnej.

4. SEO

Klienci na Twoją stronę mogą dotrzeć na wiele sposobów: wpisując interesującą ich frazę w wyszukiwarce, widząc reklamę na portalu czy Facebooku, widząc atrakcyjną cenę w porównywarce, czytając ciekawy tekst na Twoim blogu. 

Tak, klient nigdy (prawie nigdy) nie trafi do Ciebie bezpośrednio, wpisując nazwę Twojej firmy w wyszukiwarkę. Właśnie dlatego musisz zawalczyć o jego uwagę.

Sprawa pierwsza to widoczność w wynikach Google. Dlaczego? Jak pokazują badania, niemal 80% użytkowników sieci ogląda wyłącznie wyniki z pierwszej strony, czyli tzw. top 10. Warto zatem być w tej kwestii liderem. 

 

Google Planer

Frazy, na jakie pozycjonuje się Twoja konkurencja, popularność poszczególnych fraz kluczowych, frazy kluczowe podobne do Twoich znajdziesz, korzystając z Planera Słów Kluczowych Google.

W głównym oknie możesz wpisać adres strony konkurencji, by sprawdzić, na jakie frazy się pozycjonuje i z jakimi kosztami się to wiąże. Możesz też wprowadzić wybraną frazę, by dowiedzieć się, jak dużo osób wpisuje ją w wyszukiwarkę w danym miesiącu i jaka stawka dolna oraz górna obowiązuje za tę frazę. Sprawdzisz również, jakich fraz pokrewnych szukają Twoi potencjalni klienci.

 

5. PR

Zastanawiasz się, jak dużą popularnością cieszy się konkurencyjna firma, co i gdzie o niej piszą, jakie akcje z zakresu CSR organizuje i z jakim odzewem się one spotykają? Wykorzystaj narzędzia do monitoringu sieci. 

Alerty Google

W przypadku monitoringu sieci najlepsze, najdokładniejsze wyniki i analizy dają oczywiście narzędzia płatne, takie jak choćby Brand24 (o opcjach płatnych napiszę w kolejnym artykule). Pozwalają one bowiem sprawdzić nie tylko gdzie i co ktoś napisał na temat konkurencji, ale też od razu zyskać obraz emocjonalnego nacechowania owych wzmianek (sentymentu do marki), dowiedzieć się, jakie problemy mają klienci konkurencji i czy konkurencja w jakikolwiek sposób stara się je rozwiązywać. 

Bezpłatnych narzędzi do analizowania obecności marek w sieci jest niewiele, ale z całą pewnością warto z nich korzystać. Najlepszym przykładem Google Alerts. By móc skorzystać z tej opcji, wystarczy założyć konto na Gmailu. 

Co dalej?

Wejdź na stronę: https://www.google.pl/alerts i utwórz alert, czyli wprowadź słowa kluczowe, które chcesz obserwować.

Następnie podaj adres mailowy, na który będziesz otrzymywać powiadomienie za każdym razem, gdy tylko w sieci pojawi się tekst z wpisaną przez Ciebie frazą.

Warto przyglądać się zarówno dobrym praktykom konkurencji, jak i jej wpadkom. Ta wiedza będzie dla Ciebie bowiem stanowiła źródło inspiracji, a także pozwoli uniknąć sytuacji kryzysowych.W kolejnym artykule pokażę Ci płatne narzędzia, z którymi poszerzysz tę wiedzę.

Avatar

Autorem tekstu jest:

Kategorie: Strategia

Tagi: Strategia,

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Kliknij tutaj

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
24 Sie 2018

5 wskazówek, które pomogą Ci chronić nazwę i logo Twojej firmy

Aby prawnie zastrzec nazwę Twojej firmy lub domeny internetowej oraz znak graficzny, musisz zarejestrować te elementy jako znak towarowy. Dzięki naszym 5 wskazówkom procedura zastrzegania znaku towarowego nie będzie dla Ciebie tajemnicą. Z artykułu dowiesz się m.in.: – Gdzie możesz zarejestrować swój znak towarowy? – Jak wygląda i ile kosztuje taka procedura? Wskazówka 1 – […]

29 Lip 2019

Inni mają rację?

Warto przeanalizować wybrane sklepy internetowe pod kątem jednego z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów psychologicznych w marketingu internetowym, a mianowicie Społecznego Dowodu Słuszności ... Dlaczego istotna jest dla nas opinia większości? Po pierwsze, zakładamy, że duże grono osób raczej się nie myli, a więc upatrujemy w zachowaniu grupowym (a tym bardziej masowym) pewnego rodzaju mądrości. Po drugie, ufamy, że inni wiedzą lepiej od nas, skoro decyzję już podjęli. Tym samym lekceważymy kontrargument głoszący, że ...

26 Lip 2019

Jak tworzyć persony, by docierać do Klientów?

Tworzenie person jest kluczową strategią każdej strategii marketingowej. Pozwala na wejście w buty Klienta, poznanie naszego idealnego odbiorcy, a co za tym idzie stworzenie takiego komunikatu reklamowego (usługi, strony www itd.), który będzie skrojony na miarę jego potrzeb i jednoznacznie na nie odpowie.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM