04 grudnia 2014
Zastanawiasz się, dlaczego z niektórych stron, choć są efektowne wizualnie i bogate w informacje, klienci uciekają po kilku sekundach? A inne, mimo prostej szaty graficznej i minimalnej ilości treści, cieszą się wielkim powodzeniem? Odpowiadamy: te pierwsze zapomniały o najważniejszych elementach, które powinny znaleźć się na stronie internetowej. Co to za elementy?
To absolutna podstawa, najważniejszy element strony. Kiedy wchodzimy na witrynę od razu powinniśmy wiedzieć, gdzie jesteśmy i czego możemy oczekiwać. Nazwa firmy wraz z hasłowym opisem działalności (producent elementów stalowych, kwiaciarnia, dystrybutor maszyn rolniczych itd.) w sekundę odpowiedzą na pierwsze i najważniejsze pytanie klienta: w czym ta strona może mi pomóc?
Do zapamiętania: logo i nazwę umieszczamy w najważniejszym miejscu na stronie, czyli w lewym górnym rogu.
Klienci często zaglądają na stronę firmy, którą już dobrze znają. Po co? Bo chcą zamówić tort i potrzebują numeru telefonu do cukierni. Bez informacji kontaktowych strona jest w zasadzie bezużyteczna.
O czym warto pamiętać? Na stronie głównej (w prawym górnym rogu) powinien się znaleźć telefon kontaktowy. Miejsce na szczegóły (mail, telefony do różnych działów, adres) jest w zakładce Kontakt.
Witryna firmowa ma najczęściej charakter wizerunkowy (w końcu za sprzedaż odpowiada e-sklep czy sklep stacjonarny). Na stronie głównej powinien zatem znaleźć się element, który przyciągnie wzrok, ale też – gdy uwaga zostanie skupiona – przekona rozum. Idealnym połączeniem obu tych elementów jest slider z hasłami.
Dobrze zaprojektowana nawigacja, czyli menu i inne przyciski, które pozwalają nam się poruszać po kolejnych podstronach, jest niezwykle ważna. To ona ma bowiem pomóc klientowi w osiągnięciu zamierzonego celu (dokonaniu zakupu, znalezieniu informacji) w najszybszy, najprostszy i najprzyjemniejszy sposób.
O czym w tym wypadku pamiętać?
Po co mi stopka skoro mam już menu górne? Odpowiedź jest bardzo prosta: jeśli w menu umieścimy zbyt wiele przycisków, stanie się ono nieczytelne. A przecież gdy serwis jest rozbudowany, przyciski trzeba gdzieś umieścić. W stopce znajdzie się miejsce i na rozbudowane menu, odnośniki do Facebooka czy Twittera, regulamin, informacje o płatnościach i dostawie (w przypadku sklepu), pełne dane kontaktowe oraz przycisk powrotu do góry strony.
Nawet najlepiej zaprojektowana strona na nic się nie zda, jeśli nie będzie na niej wartościowej treści. W przypadku witryny firmowej powinny to być informacje dotyczące oferty, opis korzyści dla klienta, opis firmy, współpraca krok po kroku czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Strona firmy, która działa w wielu kanałach nie może być elementem wyizolowanym. Jeśli zatem masz fanpage na Facebooku, konto na Google+ czy Instagramie, pamiętaj, by na stronie umieścić odpowiednie odnośniki.
Co mówią o nas klienci