5 powodów, dla których warto zainwestować w storytelling

07 października 2014

|Analityka i Strategia Marketingowa|5 powodów, dla których warto zainwestować w storytelling
5 powodów, dla których warto zainwestować w storytelling

Nie od dziś wiadomo, że w procesie kupowania nie zawsze chodzi o logikę i przemawiające do rozumu argumenty. A w zasadzie nigdy nie chodzi tylko o nie. Oczywiście są klienci dla których liczą się przede wszystkim liczby, dane, fakty. Ale szerokie grono konsumentów swoje zakupowe decyzje podejmuje w oparciu o impuls, emocje. Nie wybiera tylko zalet konkretnego produktu, ale też wartości, które się za nim kryją. I choćby dlatego warto stworzyć w swojej firmie historię.

Powód 1 Ma charakter wirusowy

Co najczęściej opowiadasz znajomym, gdy się widzicie? Jakimi historiami dzielisz się z rodziną wieczorem przy kolacji? Takimi, które zapadły Ci w pamięć, bo były wesołe, szokujące, wzruszające, inspirujące. Romantyczna historia powstania produktu, biografia właściciela spod znaku „od pucybuta do milionera” to opowieści, dzięki którym Twoja marka może stać się przedmiotem dyskusji i zyskać na popularności. Nie wiesz, jak to zrobić? Weź przykład z krakowskiego producenta słodyczy, firmy Wawel. Jednym z flagowych produktów marki jest batonik Danusia. Jak głosi historia, którą można przeczytać na stronie firmy, czekoladowy batonik z nadzieniem był owocem miłości założyciela marki, Adama Piaseckiego do pięknej pracownicy, Danusi. Oczarowany urodą kobiety mistrz cukiernictwa w dowód swojej bezgranicznej miłości postanowił stworzyć baton o wyjątkowej recepturze. I tak powstała Danusia, najbardziej romantyczny łakoć na świecie.

everyone has a story

Powód 2 Daje klientowi poczucie sensu

Każdy z nas czytał w szkole greckie mity i wie, że ich najważniejszym zadaniem było tłumaczenie zjawisk, porządkowanie świata i dawanie ludziom poczucia bezpieczeństwa. Nie inaczej jest dzisiaj. Współczesny konsument codziennie musi zmierzyć się z ilością informacji, których nie jest w stanie przetworzyć. Jego doświadczenie jest fragmentaryczne, a możliwości wyboru wprost nieograniczone. Co gorsza, nie ma nikogo, kto powiedziałby mu, co wybrać i jak żyć. Jeśli więc jako firma zaoferujesz mu kolejną porcję danych i będziesz tylko kolejną z wielu opcji, nie masz co liczyć na to, że zostaniesz zauważony. I że konsument wybierze właśnie Ciebie. Ale ciekawie przyrządzona opowieść to już zupełnie inna historia. Oparta na sprawdzonym schemacie legenda marki, z dobry bohaterem i złym przeciwnikiem nie stawia klienta przed kolejnym wyborem, ale daje mu jasną odpowiedź i pokazuje drogę, którą warto podążać.

Powód 3 Tworzy społeczność, do której klient chce przynależeć

Marketerzy są zgodni: klientowi nie wystarcza już, aby marka zaspokajała jego potrzeby fizyczne i emocjonalne. Dlaczego? Bo ma coraz większe wyrzuty sumienia, że jedynym jego zajęciem staje się konsumowanie, które z kolei przekłada się na pomniejszanie zasobów ważnych surowców i coraz większe zanieczyszczenie środowiska. Firma, która nie tylko sprzedaje produkty czy usługi, ale też oferuje wartości, z którymi klient może się utożsamić i za którymi może chcieć się opowiedzieć, wygrywa dziś w starciu z konkurencją. Warto więc stworzyć historię małej lokalnej firmy walczącej z międzynarodowymi brandami, bo są ludzie, którzy z patriotycznych pobudek będą wspierać lokalnych przedsiębiorców. Warto podkreślać, że odzież produkuje się z bawełny ekologicznej, bo to daje klientom poczucie, że kupując u nas, dbają równocześnie o środowisko. W ten sposób marka staje się symbolem, a klient, wybierając ją, komunikuje, z jakimi wartościami się utożsamia.

Powód 4 Oferuje emocje, które budują więź pomiędzy marką a klientem

Każda silna marka powinna opierać się na solidnej strategii, zbudowanej w oparciu o racjonalne argumenty. By argumenty te mogły dotrzeć do każdego, trzeba je jednak obudować w historię. Opowieść jest prosta, posługuje się znanymi schematami i trafia do każdego, bez względu na wykształcenie, status społeczny, wiek, płeć. Historia właściciela marki, który wywodził się z bardzo ubogiej rodziny, zaczynał od zera i w którego sukces nikt nie wierzył oprócz jego samego to historia bohatera, któremu klient dopinguje. I która rodzi określone emocje, bo przecież każdy z nas zna dziesiątki takich bajek i każdy z nas w dzieciństwie wcielał się w rolę dzielnego rycerza walczącego ze smokiem.

Powód 5 Zwiększa wartość firmy na rynku

Eryk Mistewicz, autor Marketingu narracyjnego, uważa, że nie ma wartościowej firmy bez zestawu firmowych legend, które opowiada się nowo zatrudnionym osobom i które jako ciekawostkę przekazują sobie klienci. Dlaczego? Bo pracuje się nie tylko dla pieniędzy i kupuje się nie tylko ze względu na cenę i jakość. Pracownicy potrzebują historii, które sprawią, że ich działania będą miały sens, konsumenci potrzebują historii, dzięki którym ich wybory będą nie tylko wyborami zakupowymi.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman