Wszystko, co powinieneś wiedzieć o identyfikacji wizualnej, zanim rozpoczniesz współpracę z grafikiem lub agencją

BrandingTożsamość marki02.03.2017

Coraz częściej myślisz o identyfikacji wizualnej Twojego sklepu? Chciałbyś rozpocząć współpracę w tym zakresie, ale nie wiesz, od czego zacząć? W artykule rozwiewamy Twoje wątpliwości.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Co to jest identyfikacja wizualna i z czego się składa.
– Czego wymagać od agencji lub grafika, którzy wykonują identyfikację wizualną dla Twojej firmy.
– Dlaczego warto dodać do identyfikacji wizualnej sklepu projekty opakowań.

Podstawowe wiadomości

Identyfikacja wizualna (ang. visual identity) to nic innego, jak sposób kreowania wizerunku marki, którego celem jest odróżnienie się od innych. „Wyróżnij się lub zgiń” zwykł powtarzać Jack Trout, specjalista doskonale znany w branży marketingowej. Aby zrealizować ten postulat, potrzebna jest nam dobra identyfikacja wizualna, w skład której wchodzą:

– logo/logotyp – czyli esencja marki. Od niego powinniśmy rozpocząć budowanie linii graficznej naszej firmy.

Zapamiętaj!
Nie nakładaj logo na gotowe już materiały. Poprzez takie działanie możesz zachwiać spójność swojej identyfikacji wizualnej, a co za tym idzie – przekaz nie będzie miał wystarczającej mocy oddziaływania. Najpierw logo, potem inne projekty graficzne.

– kolorystyka firmowa,
– typografia firmowa,
– druki firmowe (papeteria, koperty, wizytówki, dokumenty, teczki itp.),
– materiały promocyjne,
– strona internetowa,
– odzież firmowa,
– opakowania produktów.

W ramach identyfikacji wizualnej warto stworzyć księgę identyfikacji wizualnej, która porządkuje sposób korzystania z elementów wizualnych wchodzących w skład brandingu marki oraz zbiera je wszystkie w jednym miejscu. Dzięki temu praktycznemu dokumentowi firma może sama zarządzać systemem identyfikacji wizualnej.

Współpraca krok po kroku

Kiedy już zdecydujesz się na stworzenie identyfikacji wizualnej, czas na kolejne kroki.

Krok 1 – wybierz grafika/agencję
Przejrzyj portfolio i sprawdź klientów interesującej Cię agencji. Dobrym sposobem jest też poleganie na rekomendacji znajomych, którzy już współpracowali w tym zakresie. Dowiesz się od nich m.in. czy grafik jest terminowy i poznasz jego sposób współpracy z klientem.

Krok 2 – przygotuj się!
Przed przystąpieniem do współpracy z grafikiem przygotuj brief – zestaw odpowiedzi na pytania dotyczące Twojej marki i oczekiwań związanych z projektem.

Zapamiętaj!
Przykładowe pytania, potrzebne do przygotowania briefu
: Czym zajmuje się Twoja firma? Jaka jest grupa docelowa klientów? Na co powinien zwrócić uwagę potencjalny klient? Nazwa firmy, która ma znaleźć się w logotypie? Dodatkowy napis/slogan, który ma znaleźć się w obrębie logotypu? Jakie są oczekiwania, jeśli chodzi o kolorystykę? Jakich materiałów potrzebujesz w ramach identyfikacji wizualnej?

Krok 3 – dbaj o swoje interesy

Po zakończeniu współpracy upewnij się, że otrzymałeś odpowiednio przygotowane pliki, które pozwolą Ci na bezproblemowe wdrożenie identyfikacji wizualnej, np. wizytówki przygotowane do druku, logo we właściwych formatach.

Zapamiętaj!
Pliki wektorowe – ai, eps, cdr (zapisywane jako pdf): pozwalają na przeskalowanie logo do potrzebnego rozmiaru, bez straty dla jego jakości.
Pliki rastrowe – jpg, png, gif: to formaty przeznaczone przede wszystkim do internetu.

Opakowanie jest ważne!

Standardowe elementy identyfikacji wizualnej to doskonały sposób, żeby się wyróżnić. Jednak rynek e-commerce rozwija się tak dynamicznie, że musimy pójść o krok dalej. Właściciele sklepów internetowych prześcigają się w pomysłach na oryginalne opakowanie oferowanego przez siebie towaru. Twierdzą, że to doskonały sposób, aby klient zapamiętał naszą markę i w przyszłości do niej wrócił.

Zainspiruj się!

Marka koszulkowo.com, oferująca koszulki wysokiej jakości z oryginalnymi nadrukami, pakuje swoje produkty w pudełka z nadrukowaną wyjątkową opowieścią:

Zanim zaczniesz…/usiądź i pomyśl. Nie otwieraj pochopnie…/Myślisz: „Pudełko, fajnie to wymalowali…”/ To nie jest pudełko. Trzymasz w rękach ciało, które skrywa duszę…

Zaprojektowano z żarliwej pasji/Wyprodukowano z organicznej miłości/Dostarczono właściwej osobie.

Okazuje się, że klienci chętnie fotografują oryginalne opakowania i umieszczają je w mediach społecznościowych. Dzięki temu marka zyskuje olbrzymią ilość contentu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.