White HAT SEO – właściwa droga do zwiększenia popularności i sprzedaży online

Bez kategoriiEcommerce27.05.2014

W ciągu ostatnich kilku lat wielu specjalistów od optymalizacji i pozycjonowania stron musiało zrewidować swoje przekonania. Argumentów dostarczył sam Google – w postaci kolejnych zmian w mechanizmach wyszukiwania, które jasno dały do zrozumienia, iż stosowanie wielu starych metod pozycjonowania będzie surowo karane. Metody SEO z tak zwanego „białego kapelusza” zatriumfowały nad „kapeluszem czarnym”.

Co to dokładnie oznacza? Jakie ma to znaczenie dla Twojej strony internetowej? I przede wszystkim – czym właściwie jest ten biały kapelusz?

Search Engine Optimization for web SEO White Hat

Czym White SEO jest, a czym nie jest

Metody optymalizacji białego kapelusza (ang. white hat SEO) to wszystkie sposoby na poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, które nie korzystają z technik i praktyk uznawanych przez Google za nieetyczne. White hat SEO nie jest nowym konceptem. Sam podział na „white” i „black” znany jest od przeszło dekady i Google zawsze zachęcało do skoncentrowania się na tym pierwszym. Jednak jeszcze kilka lat temu jednak nie miało wystarczająco wielu twardych argumentów, by odstraszyć niezdyscyplinowanych pozycjonerów. Dlatego nagminnie uciekali się oni do m.in.:

  • zapychania stron internetowych ogromną liczbą słów kluczowych. Niektórzy tworzyli nawet całe rzędy słów. Ukrywali je przed przeglądającymi, ale nie przed robotem wyszukiwarki, który indeksował je i przyznawał stronie wysokie miejsca,
  • kupowania linków z innych stron, w tym m.in. z tzw. farm linków,
  • tworzenia doorway pages – stron wypełnionych bezwartościowym kontentem, których celem jest linkowanie do pozycjonowanej strony,
  • duplikowania treści z innych stron.

White SEO jedyną, właściwą drogą

Po wprowadzeniu zmian w działaniu wyszukiwarki Google (więcej m.in. w artykule o algorytmach Panda i Pingwin) powyższe metody nie tylko stały się bezużyteczne, ale ich stosowanie grozi błyskawicznym usunięciem strony z wyników wyszukiwania (tzw. SERP). Dziś przed webmasterami, którzy chcą by ich strony odwiedzały tłumy, a oferowane produkty rozchodziły się jak ciepłe bułeczki, tylko jedna droga – white hat SEO.

Technika białego kapelusza oparta jest na przekonaniu, iż to użytkownicy wyszukiwarki, przeglądający zasoby internetu w celu zaspokojenia swoich potrzeb, są najważniejsi. Właśnie dlatego Google stara się, by w odpowiedzi na każde zapytanie (słowo lub frazę wpisaną w oknie wyszukiwarki) na pierwszych pozycjach pojawiały się wysokiej jakości strony, prezentujące dokładnie to, czego użytkownicy poszukują.

Brzmi nieźle, nie uważasz? Przecież właśnie to chcesz zaoferować swoim klientom – dobry produkt, zaspokojenie potrzeb, przyjemne i komfortowe doświadczenie. Skoro taki jest Twój produkt, dlaczego strona miałaby być inna?

Jak zadbać o popularność strony i jednocześnie podnosić jej jakość?

Wysoka jakość contentu

Google zwraca uwagę przede wszystkim na wysokiej jakości, unikatowy i stanowiący realną korzyść dla użytkownika content. Nie wystarczą już marne, produkowane masowo teksty, pełne błędów gramatycznych i merytorycznych czy, co gorsza, przeklejane z innych stron, duplikaty.

Tworzenie wartościowego contentu może być dość czasochłonne, ale włożony w to wysiłek zostanie nagrodzony. Każdy kolejny artykuł to szansa na przyciągnięcie nowych użytkowników oraz na wartościowe linki do Twojej strony od ludzi szczerze rekomendujących Twój tekst.

Sprawna sieć linków wewnętrznych

Jest to jeden z najlepszych sposobów na uczynienie Twojej strony nie tylko mocniejszą z punktu widzenia optymalizacji, ale także użyteczności. Połączone ze sobą gęstą siecią linków artykuły są łatwe do przeglądania oraz generują mnóstwo wartościowych słów kluczowych. Przeszkodą w linkowaniu wewnętrznym może okazać się rozbudowany design strony, na którym pojawiają się dynamiczne i efektowane graficznie, responsywne elementy interfejsu. Często znakomicie się prezentują, ale trudno zastosować do nich linkowanie wewnętrzne. Jeśli bardzo zależy Ci na efektownej stronie, możesz wykonać osobną nawigację tekstową np. u dołu strony.

Wartościowe linki zewnętrzne

Choć istnieje mnóstwo nieetycznych metod pozyskiwania linków zewnętrznych (adres do Twojej strony pojawiający się na innej stronie), same w sobie są one znakomitą i w pełni dozwoloną formą popularyzacji Twojej strony w SERP.
Najbardziej wartościowe są linki z dużych i uznanych portali, zwłaszcza tych o podobnej do Twojej strony tematyce.Linki takie możesz zdobyć publikując na takim portalu artykuł sponsorowany. Istnieje też szansa, iż portal taki zamieści link do Twojej strony z własnej inicjatywy. Im lepszy i bardziej unikatowy content, tym większa szansa na taki prezent.

Aktywność na stronach zewnętrznych

Jeśli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, udzielaj się w internecie. Pisz artykuły dla różnych stron związanych z bliską Ci tematyką, zamieszczając przy tym linki do swojej strony. Udzielaj się na forach, załóż bloga. Jest mnóstwo możliwości zebrania wartościowych linków.

Mądre korzystanie ze słów kluczowych

Słowa kluczowe to kolejny wątek zdemonizowany przez „czarne charaktery w kapeluszu”. Jednak używane rozsądnie są bardzo ważnym, a nawet fundamentalnym elementem strategii optymalizacji. Ważne, by wynikały one z kontekstu Twojego contetu, a nie były wstawiane do treści w sposób sztuczny. Użytkownik powinien czytać je z przyjemnością, jako integralną część Twoich artykułów.

Słowa i frazy kluczowe powinny się pojawiać zwłaszcza w takich miejscach, jak nagłówki, tytuły, podtytuły, początek kolejnych linijek tekstu, akapitów, linki. Warto stworzyć strategię słów kluczowych. Pomoże Ci w tym choćby bezpłatne narzędzie od Google – Google Keyword Planner. Z jego pomocą dowiesz się, które słowa kluczowe wpisywane są do wyszukiwarek często, o które trwa najbardziej zacięta „walka” między reklamodawcami itp. Używanie słów kluczowych to złożony temat, który szerzej rozwiniemy w innym artykule.