Strona internetowa przyjazna dla odbiorców

EcommerceProjektowanie stron internetowych20.05.2014

Dobrze zaprojektowana strona firmowa to jeden z warunków osiągnięcia sukcesu na e-rynku. Użyteczność, prostota, intuicyjność tworzą środowisko przyjazne dla użytkownika, budują zaangażowanie i pozytywne relacje. Jak jednak zaprojektować taką witrynę? Wykorzystując wiedzę z zakresu usability.

Usability Concept - Check Mark Sign Shaped Word Cloud

Zadbaj o pierwsze wrażenie

W czasach ogromnej konkurencji na rynku i twardych zasad rządzących e-commerce kontakt z klientem musi być zaplanowany do perfekcji, i to na każdym szczeblu. W sieci pierwsze spotkanie na linii firma-konsument odbywa się najczęściej na stronie www. I właśnie dlatego trzeba ją zaprojektować i wypełnić treścią w taki sposób, by od pierwszych sekund zyskać sympatię klienta i rozwiać wszelkie jego wątpliwości.

Dobrze zaprojektowana, czyli jaka?

Dobrze zaprojektowana witryna to taka, która pozwala klientowi jak najszybciej i jak najłatwiej osiągnąć zamierzony cel, bez względu na to czy jest nim znalezienie informacji, zakup produktu czy rozrywka. To strona, po której można się poruszać łatwo i w sposób intuicyjny. To wreszcie strona, która angażuje, buduje relację i sprawia, że zapomina się o czasie, jak przy dobrej grze komputerowej.

Wykorzystaj usability

Termin usability (użyteczność) to własność strony internetowej, która decyduje o tym, że użytkownik w szybki i satysfakcjonujący sposób realizuje zamierzone cele. Serwisy zbudowane w oparciu o zasadę usability są intuicyjne, posiadają łatwą w obsłudze nawigację i jasno komunikują, czym zajmuje się dana firma i co można zrobić na danej stronie.

Poznaj grupę docelową

Zanim zabierzesz się do projektowania witryny firmowej, musisz dokładnie poznać grupę docelową, jej potrzeby i zachowania w sieci. Do tego celu możesz wykorzystać ankiety, badania rynku, wiedzę z zakresu psychologii i marketingu czy, jeśli masz już stronę i chcesz ją po prostu zmodyfikować, monitoring. W ten sposób dowiesz się, czego oczekują Twoi klienci, na czym najbardziej im zależy i w jaki sposób szukają tego, co ich interesuje.

Zaprojektuj funkcjonalność

Przyciski prowadzące donikąd, zbyt wiele poziomów, które trzeba pokonać, by dotrzeć do potrzebnej informacji lub dokonać zakupu, niejasne opisy linków – wszystko to działa na klienta zniechęcająco i odstraszająco. Projekt funkcjonalny strony musi zatem obejmować nawigację, architekturę informacji, czyli rozmieszczenie treści oraz interfejs, który określa m.in. kolorystykę i krój czcionki.

Najistotniejszym elementem nawigacji jest menu, gdyż to ono mówi użytkownikowi, gdzie jest, gdzie może się dostać i jakich informacji może oczekiwać. Zastanów się zatem, jaki rodzaj menu sprawdzi się na twojej stronie najlepiej (poziome, pionowe, połączenie obu) i dobrze zaplanuj kategorie główne i podkategorie.

Przygotowując projekt strony pamiętaj także, by:

  • wykorzystywać znane użytkownikom znaki graficzne,
  • nie bać się sprawdzonych konwencji, gdyż w znanym świecie użytkownikowi będzie się znacznie łatwiej poruszać,
  • precyzyjnie opisywać linki, gdyż „zobacz tutaj” nie niesie ze sobą żadnej przydatnej informacji,
  • minimalizować liczbę kroków, które użytkownik musi pokonać, by osiągnąć swój cel,
  • przewidywać zachowania i reagować na nie, np. projektując boxy prowadzące do najczęściej kupowanych produktów czy najczęściej odwiedzanych zakładek.

Wyznaczniki dobrego usability

Specjaliści wskazują na kilka istotnych elementów, które decydują o tym, czy strona jest dobrze zaprojektowana.

  • Pierwszym z nich jest znajdowalność. Oznacza to, że przygotowana dla użytkownika ścieżka (menu, linki, tagi) umożliwia szybkie znalezienie poszukiwanych informacji i osiągnięcie zamierzonego celu.
  • Wzbudzanie pozytywnych emocji. Tutaj duże znaczenie mają elementy wizerunkowe (grafika, slidery, kolorystyka, czcionka).
  • Dostępność. Witryna powinna być przygotowana w takim sposób, by każdy użytkownik, bez względu na to, jaką dysponuje przeglądarką, mógł ją obejrzeć.
  • Użyteczność i funkcjonalność. Cel ten zostaje osiągnięty wówczas, gdy strona jest prosta w obsłudze i pozwala użytkownikowi osiągnąć zamierzony cel szybko i przyjemnie.