Poznaj swój rynek i konkurencję – osiągnij sukces w eCommerce

EcommerceSEO02.03.2017

Trudno wyobrazić sobie sukces w warunkach eCommerce bez dobrego rozeznania na rynku oraz dokonania analizy konkurencji. To nie tylko sposób na podjęcie ostatecznej decyzji co do profilu sklepu, ale także na zdobycie ogromnej dawki wiedzy, która pozwoli Ci poprowadzić rozwój Twojej platformy w kierunku, który zapewni jej sukces. Dowiedz się, jak się do tego zabrać.

W jednym z poprzednich tekstów podpowiadaliśmy, jakie kroki podjąć, by wybrać swoją grupę docelową – rodzaj klientów, którzy najbardziej interesują się Twoją ofertą, oraz których gusta i zachowanie najbardziej wpłynie na strategię marketingową i wszelkie inne kroki dotyczące rozwoju Twojej platformy eCommerce. Na tym nie kończy się lista rzeczy, które możesz zrobić, by zmaksymalizować szansę na rynkowy sukces. Wciąż stoisz przed koniecznością odpowiedzi na dwa pytania:

  • O jaki rynek przyjdzie mi rywalizować?

Czy sprzedawany przez Ciebie produkt jest bardzo oryginalny? Czy ma na rynku odpowiednik? Jak dowiedzieć się, czy interesuje się nim liczna grupa potencjalnych nabywców?

  • Z kim będę rywalizować?

Odpowiadając na to pytanie, dowiesz się wiele na temat trudności, z jakimi przyjdzie Ci się zmierzyć, zdobywając rynek, a także zyskasz doskonały materiał do nauki.

Wstępny research rynku

Internet dostarcza Ci mnóstwa darmowych oraz płatnych narzędzi i platform, dzięki którym dokonanie wstępnego rozeznania rynku, na którym przyjdzie Ci działać, staje się bardzo proste. Omówmy te najpopularniejsze.

  • Analiza słów kluczowych

Codziennie mnóstwo użytkowników internetu wpisuje w wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing, czy Yahoo, najróżniejsze frazy, by znaleźć produkty i usługi, które ich interesują. Właściciele platform eCommerce inwestują więc w SEO, działania mające na celu poprawianie pozycji ich platform w wyszukiwarce na konkretne frazy, oraz kampanie PPC (ang. pay per click) w wyszukiwarkach, dzięki którym mogą wyświetlać się na każde słowo kluczowe bez wysiłku, po uiszczeniu opłaty liczonej za każde kliknięcie. Popularność takich metod promocji sprawia, iż analiza popularności słów kluczowych jest doskonałym sposobem na poznanie wielkości rynku.

Możesz do niej wykorzystać bezpłatne narzędzie Google Keyword Planner, dostępne po stworzeniu konta reklamowego w usłudze Google Adwords. Pozwala ono na poznanie miesięcznej ilości wyszukiwań każdej frazy, z podziałem na języki i obszary geograficzne.

  • Analiza trendów

Google Trends to kolejne ciekawe narzędzie od Google, które pomoże Ci w analizie rynku. Wykorzystaj je do poznania zmian w czasie popularności interesujących Cię fraz. Po wybraniu odpowiedniej frazy możesz znaleźć dane na temat jej popularności w kolejnych latach. Z łatwością sprawdzisz też, czy popularność Twoich fraz zmienia się w zależności od sezonu (niektóre produkty i usługi mogą być popularniejsze np. zimą, bądź we wrześniu, z różnych przyczyn).

  • Platformy crowdfundingowe

Twój produkt jest bardzo unikalny i nie jesteś w stanie znaleźć dobrych fraz kluczowych? Rozważ skorzystanie z platform crowdfundingu, takich jak PolakPotrafi.pl, Wspieram.to, czy Kickstarter. Dzięki nim możesz zdobyć środki na zorganizowanie sprzedaży produktu bez względu na to, w jakiej fazie rozwoju się on znajduje. Reakcja użytkowników na Twój produkt to także doskonały sposób na poznanie ich opinii o pomyśle. Potraktuj crowdfunding jako rodzaj przedsprzedaży, która pozwoli Ci na rozeznanie na rynku bez ponoszenia dużego ryzyka.

Jak znaleźć konkurentów?

Wiesz już co nieco o rynku. Teraz poszukajmy potencjalnych konkurentów. W warunkach internetu nie jest o to trudno. Zacznij od następujących kroków:

  • Zastanów się, czy znasz jakichś konkurentów bez konieczności robienia analizy – stwórz listę, którą będziesz rozwijał o kolejne nazwy podczas analizy
  • Wykonaj poszukiwania w Google. Wpisz frazy związane z Twoim rynkiem i dodaj do listy każdego znalezionego sprzedawcę
  • Rozszerz poszukiwania o sprzedawców, którzy reklamują się w płatnych wynikach wyszukiwania PPC
  • Znajdź popularne, branżowe portale i poszukaj sprzedawców, którzy reklamują się na ich łamach
  • Wykorzystaj wyszukiwarki portali społecznościowych, np. Facebooka i Twittera. Z łatwością znajdziesz sprzedawców, którzy szczególnie aktywnie publikują na tematy związane z Twoją branżą

Ucz się od najlepszych… i od najgorszych

Zakładamy, że masz już listę potencjalnych konkurentów. Doskonale. Możesz ją teraz wykorzystać do przeprowadzenia dwóch czynności, które będą mieć ogromny wpływ na sposób, w jaki będziesz prowadzić swój biznes:

  • Analiza konkurencji pod względem trudności, z jaką przyjdzie Ci z nią rywalizować

SEMrush to jedno z popularnych narzędzi pozwalających na odkrycie wielu interesujących informacji na temat Twojej internetowej konkurencji. Wśród nich znajdziesz liczbę linków prowadzących do domeny. To dobry sposób na zorientowanie się w popularności strony. Ranking popularności stron i inne wartościowe informacje dostarcza też Alexa. Z kolei za pomocą usług takich, jak Social Mention dowiesz się, jak często o danej marce mówi się w mediach społecznościowych. Wzmianek na temat konkurentów z całej sieci dostarczą także darmowy Google Alerts oraz płatne serwisy, takie jak Brand24.

  • Analiza konkurencji pod względem wniosków, jakie wynikają ze sposobu prowadzenia przez nią swoich platform

Skoro dysponujesz listą konkurentów, możesz przeanalizować, jakie rozwiązania stosują w codziennej walce o swoją pozycję. Sprawdź:

  • jak kształtują się ich ceny (wykorzystaj programy do analizy cen konkurencji, by wybrać takie, którą są jednocześnie konkurencyjne i zapewniają odpowiednio wysokie zyski)
  • prezentację oferty – w jaki sposób kategoryzują produkty
  • obsługę klienta – czy udostępniają live chat oraz inne wygodne metody kontaktu i rozwiązywania problemów klientów
  • opcję dostawy – czy oferują darmową dostawę
  • treść – czy posiadają interesujący kontent, bloga, bazę wiedzy itp.
  • UX/Usability – czy strona jest łatwa w obsłudze, a proces zakupowy prosty i szybki

Spróbuj ocenić każdego z konkurentów. Zanotuj ich mocne i słabe strony. Czy pewne słabe strony, np. brak atrakcyjnej treści, powtarzają się? Wykorzystaj to i zaproponuj wysokiej jakości treść, by przyciągnąć użytkowników! Czy pewne elementy szczególnie Ci się spodobały? Wykorzystaj je na swojej stronie!

Przedstawione powyżej informacje powinny wystarczyć, by ostro wziąć się do analizy internetowej konkurencji. Przekazujemy więc pałeczkę Tobie i życzymy udanego researchu!