Logo w pytaniach i odpowiedziach

Branding02.03.2017

Wiesz już, co to jest identyfikacja wizualna i z czego się składa. Teraz czas na poznanie jej najważniejszego elementu – logo. Postanowiliśmy przybliżyć Ci go w formie pytań i odpowiedzi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Ile kosztuje dobre logo.
– Dlaczego prostota jest ważna przy projektowaniu logo.
– Ilu wersji logo potrzebujesz.

Dlaczego projektowanie wszystkich elementów wizualnych Twojej firmy powinieneś rozpocząć od logo?

Logo to symbol tego, czym jest Twoja firma i jakie wyznaje wartości. Często wybrana do logo typografia czy kolorystyka dominuje w późniejszych materiałach wizualnych firmy. Nie możesz więc najpierw zaprojektować layoutu strony internetowej, a potem dopasowywać do niej designu logo. W takiej sytuacji cały system wizualny firmy może stracić na spójności.

Zapamiętaj!
Gotowe logo warto sprawdzić pod kątem skojarzeń „pożądanych” lub „wrogich” u odbiorców. Jest to bardzo istotne: dzięki temu unikniesz w przyszłości np. dwuznacznych skojarzeń.

Ile kosztuje projekt logo?

Odpowiedź jest prosta – tyle, ile jesteś w stanie za niego zapłacić. Są firmy, które stworzą logo za kilkaset złotych, ale czy będą w stanie zagwarantować wysoką jakość projektu i przeprowadzić jego analizę znaczeniową? Przy odpowiedzi na to pytanie warto mieć na uwadze słowa polskiego specjalisty od brandingu Pawła Tkaczyka, który w swojej książce „Zakamarki marki” pisze: „ (…) Na projekcie logo nie warto oszczędzać, bo będzie Ci ono służyć przez lata. Stanie się Twoim najefektywniejszym pracownikiem (bo w rzeczywistości często samo logo sprzedaje produkty), warto więc zainwestować, by był to pracownik najlepszy”.

Czym powinno się charakteryzować dobre logo?

Dobre logo to nie tylko ładny obrazek. Proces powstania tego znaku wymaga wiedzy z zakresu projektowania graficznego, typografii, psychologii, marketingu i technologii drukowania. Przy jego projektowaniu powinny liczyć się więc następujące elementy:
Prostota. Pamiętaj! Im prostszy znak, tym łatwiej go przyswoić i zapamiętać. Ta cecha wiąże się też z kosztem reprodukcji (wydruku materiałów reklamowych), które będą znacznie wyższe w przypadku trójwymiarowego znaku.

Zapamiętaj!
Logo z gradientem (płynnym przejściem z jednego koloru w drugi) nie można reprodukować na niektórych nośnikach, np. wycinanych foliach. W takich przypadkach stosuje się wariację logo bez gradientu.

Czytelność. Logo musi dobrze i czytelnie wyglądać zarówno na małym gadżecie, takim jak długopis, jak i na wielkich formatach, np. bilbordach lub rollupach. Powinno dobrze prezentować się w jednym kolorze i na ciemnym tle (w kontrze).

Rozpoznawalność. Zadbaj o to, by Twoje logo było charakterystyczne i kojarzyło się właśnie z Twoją firmą. Niech Cię wyróżnia!

Ponadczasowość. Choć w toku działalności wiele firm rewitalizuje swoje logo, to często zmiany te są kosmetyczne. Zadbaj o to, by Twój znak był tak samo efektowny za kilkanaście lat.

Ile wersji logo potrzebuję?

Podstawowe logo występuje często w odmianie poziomej (sygnet w poziomie na wysokości nazwy klienta) i pionowej (najpierw sygnet, potem nazwa). Wersja pozioma logo dobrze prezentuje się np. na długopisach firmowych lub smyczach. Alternatywne wersje to: logo z claimem (hasłem), warianty achromatyczne (w szarościach), warianty monochromatyczne (w jednym kolorze), wersja skrócona (np. sam sygnet lub część typograficzna). Wszystkie te wersje powinny zostać opisane w Księdze Znaku.

Zapamiętaj!
Logo to graficzne przedstawienie nazwy oraz symbolu marki. Może składać się z logotypu (tekstowego przedstawienia nazwy) oraz/lub sygnetu (symbolu graficznego). Na rynku można spotkać logo składające się tylko z sygnetu, z samego logotypu lub łączące te dwa elementy.

Jak zadbać o prawa autorskie do logo?

Musisz pamiętać o tym, by podpisać z grafikiem umowę o przeniesienie praw autorskich lub umowę licencyjną. W poprawnym skonstruowaniu tego typu zapisów pomoże Ci prawnik. Ważną kwestią jest też sprawdzenie logo pod względem plagiatu. W tym przypadku należy przeprowadzić badanie znaków towarowych pod okiem specjalistów. Z czasem, mając tego typu badania, możesz zarejestrować logo jako znak towarowy.

Zapamiętaj!
Znak towarowy z czasem staje się ważnym składnikiem majątkowym przedsiębiorstwa. W przyszłości można go np. sprzedać lub licencjonować.