Jak prowadzić bloga firmowego? Kilka przydatnych wskazówek

Marketing25.06.2014

Myślisz o założeniu lub poważnym usprawnieniu firmowego bloga. Podpowiemy Ci, co zrobić, by był on chętnie czytany, pracował na wizerunek Twojej marki i trafiał do osób, na których Ci zależy.

Treść bloga firmowego

Tematyka Twojego bloga zależy oczywiście od tego, czym się zajmujesz. Wydaje Ci się, że o śrubkach czy wkrętarce nie można napisać niczego ciekawego? Nic bardziej mylnego. Nie musisz przecież rozwodzić się nad ich parametrami, bo – to akurat prawda – instrukcji obsługi nikt nie lubi czytać. Możesz jednak zrobić coś innego. Pokaż jak Twoje produkty ułatwiają życie, w jakich dziedzinach mogą być wykorzystane. Wiedza i pożyteczne porady zawsze są w cenie.

White Keyboard with My Story Button.

Ważne jest również to, by informacje, które podajesz na swoim blogu, były unikatowe, wyróżniały się w jakikolwiek sposób, np. sposobem prezentowania treści (infografiki, pliki video). Jeśli Twój blog będzie taki, jak tysiące innych, raczej nie spodziewaj się przeciążenia serwera, będącego efektem szturmu żądnych wiedzy czytelników.

Pamiętaj, że blog służy do realizowania celów firmy: promowania jej usług (ale nie nachalnie), budowania jej pozycji jako eksperta, zyskiwania lojalności klientów. Pisz zatem ciekawie, zrozumiale, profesjonalnie. I z umiarem, jeśli chodzi o promowanie produktów czy oferty.

Na dobry początek możesz pisać o:

  • ciekawostkach i nowościach z branży,
  • ważnych wydarzeniach z życia firmy,
  • problemach czytelników i sposobach ich rozwiązania,
  • sposobach na wykorzystanie Twoich produktów czy usług.

Wybór grupy docelowej

To jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań, jakie na Ciebie czekają. Jeśli nie wiesz, do kogo piszesz, niemal na pewno nie osiągniesz sukcesu. Dlatego dokładnie określ grupę docelową swojego bloga. Wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania – im więcej wiesz o swoich czytelnikach, tym lepiej dopasujesz do ich potrzeb komunikację na blogu.

Wybór platformy

Jeśli nie posiadasz jeszcze bloga czy strony firmowej, weź pod uwagę systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress. Pozwalają one w prosty sposób stworzyć atrakcyjną pod względem wizualnym, unikatową i funkcjonalną stronę. WordPress posiada tysiące wtyczek, umożliwiających rozszerzenie podstawowych funkcjonalności. Przykładowo, Broken Link Checker sprawdzi, czy Twoja strona nie zawiera nieaktywnych odnośników. Tego typu niedociągnięcia źle wpływają bowiem na SEO i user experience, a wyszukiwanie ich metodą tradycyjną bywa naprawdę żmudne. .

Pozycjonowanie bloga

Zasady pozycjonowania bloga są takie same, jak każdej innej strony. Ważny jest dobór odpowiednich słów kluczowych (w tym celu możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Keyword Planner) oraz ich konsekwentne, ale nie nachalne, stosowanie. W pozycjonowaniu pomogą Ci np. wtyczki. Dzięki nim na końcu każdego wpisu umieścisz słowa kluczowe, po których użytkownicy trafili na Twoją stronę. Wtyczki mogą też automatycznie zaproponować czytelnikom inne, powiązane wpisy. Wszystko to zaś sprzyja liczbie słów kluczowych oraz wewnętrznemu podlinkowaniu strony.

Formatowanie tekstów

Formatowanie to kolejny bardzo ważny aspekt, często niedoceniany przez blogerów. Twój blog powinien się wyróżniać, ale równocześnie być czytelny i „łatwy w obsłudze”. Dotyczy to także czcionki. Pamiętaj o pisaniu stosunkowo krótkich zdań i paragrafów. W każdym akapicie rozwijaj tylko jedną myśl. Używaj też wypunktowania i numeracji – tego typu wyliczenia wpływają na czytelność tekstów i ich atrakcyjność wizualną. Nie zapominaj też o nagłówkach i pamiętaj, by stosować w nich słowa kluczowe.

Połączenie z mediami społecznościowymi

Zadbaj o połączenie bloga z innymi kanałami komunikacyjnymi firmy, np. w mediach społecznościowych. Umieszczaj na nich linki do wpisów z bloga, zwiększając w ten sposób ruch na stronie. Pamiętaj, że umieszczone np. na Facebooku artykuły widoczne są tylko dla części użytkowników to to przez zaledwie kilka godzin. Jeżeli więc na wypromowaniu jakiegoś wpisu zależy Ci w szczególności, pomyśl o reklamie na Facebooku. Dzięki niej Twoja treść może dotrzeć do naprawdę wielu odbiorców z grupy docelowej.

Ucz się od najlepszych

To jeden z najlepszych sposobów na naukę i wcale nie kłóci się z zasadą unikatowości. Wręcz przeciwnie – obserwując najlepsze blogi firmowe polskie i zagraniczne, możesz dostrzec, jak udało im się wybić z tłumu. A następnie użyć tej samej metody do osiągnięcia swoich własnych celów.