Czarno na białym o kolorach w identyfikacji wizualnej i marketingu

BrandingMarketing02.03.2017

Będąc na etapie przygotowywania identyfikacji wizualnej naszej firmy warto uświadomić sobie, jak ważnym elementem wyróżniającym może być kolor. Dowodem na to jest fiolet Milki lub pomarańcz marki Orange.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Dlaczego kolor jest jednym z najbardziej wartościowych elementów odróżniających markę.
– Co to jest Key Visual i jakie znaczenie ma w nim kolor.
– Co symbolizują poszczególne kolory w marketingu.

Wyróżnij się… kolorem!

Dlaczego dzięki kolorowi klienci łatwo mogą zapamiętać naszą markę? Przede wszystkim ze względu na szybką percepcję. Barwy postrzegamy automatycznie, bez wysiłku mózgu. Taka szybkość odbioru nie jest możliwa w przypadku bardziej skomplikowanych znaków, jak logo lub nazwa firmy. Warto to wykorzystać. Kolejnym elementem jest uniwersalność koloru, który występuje praktycznie w każdym obiekcie. Jeśli uda nam się sprawić, że nasza firma będzie kojarzona z kolorem, z łatwością stworzymy Key Visual.

Zapamiętaj!
Key Visual to motywy graficzne: kolory, kombinacje kolorów, typografia, elementy ozdobne, których celem jest odróżnienie naszej marki od innych. Jest to element identyfikacji wizualnej naszej marki. Dobrym przykładem Key Visual są dwa niebieskie łuki z nowego logo PZU – element ten wykorzystywany jest we wszystkich kreacjach marki.

Kolory a uwarunkowania kulturowe

Jest to istotne zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych, którzy swoją ofertę kierują do klientów spoza Polski. Jakie niuanse dotyczące kolorów w różnych kulturach warto zapamiętać?
– Biały to kolor żałoby np. w Chinach i Japonii.
– Zieleń w Malezji kojarzona jest z chorobą, chociaż w Europie przywodzi na myśl nadzieję.
– Kolor niebieski w Chinach ma konotacje związane z pornografią (w Europie – jest to czerwony kolor).
– Słowo „blue” w kulturze anglosaskiej oznacza nie tylko kolor niebieski, ale i smutek – jest to ważne z punktu widzenia namingu.
– Róż ceniony jest przez Japończyków, natomiast w naszej kulturze (Europa Wschodnia) i np. w Indiach uważany jest za niemęski.

Zapamiętaj!
Aby kolor spełnił swoją funkcję wyróżniającą, musi zostać użyty właściwie, czyli zgodnie z normami danego kraju. Brak wiedzy o znaczeniach koloru w różnych krajach może przyczynić się do tego, że stworzymy kreację wywołującą negatywne skojarzenia.

Przyciągnij klienta… kolorem!

Czy wiesz, że więcej niż połowa klientów, wybierając produkt codziennego użytku, kieruje się barwą? Jest to zrozumiałe z punktu widzenia psychologii, która udowadnia, że kolory wpływają na nasz umysł i nastrój, a więc możemy użyć ich również w marketingu i sprzedaży. Poniżej przedstawiamy znaczenie podstawowych kolorów w reklamie.

Kolor czerwony:
– erotyzm (czerwone usta, paznokcie),
– miłość,
– zagrożenie (np. znaki stop),
– energia (często w reklamach napojów energetyzujących).

Kolor pomarańczowy:
– radość, fascynacja, determinacja,
– lubiany przez młodych ludzi,
– pobudza apetyt (wykorzystywany w reklamach jedzenia).

Kolor żółty:
– kolor słońca, a więc konotuje skojarzenia związane z radością, szczęściem,
– wywołuje ciepłe uczucie (stosowany np. w promocjach biur podróży lub produktów dla dzieci).

Kolor zielony:
– kolor natury, który symbolizuje wzrost, świeżość, harmonię (używany w reklamach żywności, by podkreślić ich naturalne pochodzenie),
– symbolizuje bezpieczeństwo.

Kolor niebieski:
– prawda, lojalność, mądrość, wiara (używany w reklamach np. ubezpieczeń, biur rachunkowych, środków czystości),
– nie powinien być używany do promocji żywności, gdyż według psychologii kolorów zaburza apetyt.

Kolor czarny:
– elegancja i tajemniczość, ale też zło i śmierć,
– luksus (np. czarne samochody),
– podkreśla inne barwy.

Zapamiętaj!
Kolory są różnie postrzegane w zależności od płci. Kobiety rozróżniają szerszą gamę barw i dostrzegają więcej, niż mężczyźni. Reakcja na różne kolory związana jest też z wiekiem. Starsi ludzie preferują stonowane kolory, natomiast młodzi ludzie chcą być zaskakiwani żywymi barwami.