Content marketing – dlaczego warto?

Marketing07.05.2014

W czasach gdy tradycyjne formy promowania firmy i pozyskiwania klientów są coraz mniej efektywne, koniecznością staje się sięganie po nowe narzędzia marketingowe. Jednym z nich jest content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści, które są atrakcyjne dla odbiorców.

Content marketing przybiera różne formy: poczynając od tradycyjnego artykułu, poprzez grafiki i raporty, na filmikach kończąc. Treści te mogą być zamieszczane w mediach społecznościowych, na blogach specjalistycznych, strefach wiedzy, będących integralną częścią witryn firmowych czy kanałach na You Tube. Takie działania są oczywiście czasochłonne i wymagają znacznie większej kreatywności i zaangażowania aniżeli mailing, rozesłanie papierowych ulotek z ofertą czy wykonanie kilkuset telefonów. Dlaczego zatem warto w nie inwestować?

Unhappy - Happy

Dawaj, a będzie Ci dane

Tym, co content marketing odróżnia od tradycyjnego marketingu i stanowi o jego sile, jest obietnica obustronnej korzyści. Reklamy, zarówno telewizyjne, jak i te zamieszczane w kolorowych magazynach, już dawno straciły na sile oddziaływania. W opowiadane przez nie historie, które najczęściej są bezużyteczne i zupełnie nic nie wnoszą do codziennego życia, nikt już nie wierzy. Efekt nietrudno przewidzieć. W przypadku pierwszych odbiorca zmienia kanał, drugie są po prostu ignorowane.

Content marketing działa zupełnie inaczej. Już na wstępie oferuje odbiorcy zysk. Co nim jest? Informacja. Może to być rada dotycząca pielęgnacji cery, filmik instruktażowy pokazujący, jak położyć panele czy raport prezentujący ważne branżowe dane. Najważniejsze, by była przydatna dla odbiorcy, przekazywała informacje, do których trudno dotrzeć, była unikatowa. To proste. Dawaj. A klient będzie zobowiązany.

Pozwól się odnaleźć

Content marketing działa na zasadzie haczyka. Rezygnuje on z modelu opartego na aktywnym poszukiwaniu nowych klientów, zachwalaniu im marki i przekonywaniu do zakupu. Po prostu zarzuca przynętę i czeka aż klient sam się pojawi. Jak to możliwe? Informacji coraz częściej szukamy w Internecie. Nie jesteśmy pewni, czy dany lek jest bezpieczny – zaglądamy do sieci. Kupujemy telewizor i chcemy wiedzieć, jaki model najlepiej spełni nasze oczekiwania – przeglądamy fora. Tworząc wartościowe treści, których Twój potencjalny klient może szukać, zwiększasz prawdopodobieństwo, że trafi on właśnie na Twoją stronę. A jeśli przekonasz go, że znasz się na tym, co robisz i jesteś rzetelny, gdy przyjdzie czas zakupu, z całą pewnością dokona go właśnie u Ciebie.

Zyskaj wizerunek specjalisty

Wiedza, doświadczenie i umiejętności pracowników danej firmy to dla klienta konkretne argumenty. Problem w tym, że bardzo często, zwłaszcza w początkowej fazie współpracy, trudno je zweryfikować. A kiedy okazuje się, że cała wiedza doradcy ogranicza się do informacji z ulotki, a ekipa montażowa ma charakter mocno amatorski, jest już za późno, by się wycofać. Content marketing pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Już na etapie „wejścia” do sklepu informuje klienta, że firma jest solidną marką, w której pracują wyłącznie fachowcy.

Zdobądź lojalnych klientów

Bez względu na to, czy Twoja firma zajmuje się sprzedażą grillów czy odzieży sportowej content marketing daje Ci możliwość zaangażowania się w relację z klientem. Strona z wartościowymi treściami nie tylko przyciąga czytelników, ale też – jakby mimochodem – staje się miejscem, w którym gromadzą się ludzie o określonych zainteresowaniach. To zaś buduje poczucie przynależności, wspólnoty i pozwala Ci zyskać lojalnych klientów. A jeśli ponadto na Twoim blogu będzie można zamieszczać komentarze, które nie tylko nie będą ignorowane, ale staną się źródłem dyskusji i przemyśleń nad tym, co można by jeszcze ulepszyć, klient z cała pewnością poczuje się doceniony.

Popraw pozycję w wyszukiwarkach

Wartościowe treści działają na zasadzie marketingu wirusowego. Osoby zainteresowane daną tematyką chętnie dzielą się cennymi informacjami z innymi. Im bardziej unikatowy jest tekst czy film, tym więcej osób chce go publikować i rozsyłać dalej.

W taki sposób tworzy się sieć linków prowadzących do danej strony. W taki też sposób pracuje się na swoją pozycję w wynikach wyszukiwarek.