Banner blindness jedna z przyczyn, dla których warto inwestować w content marketing.

Marketing28.08.2014

Reklama z roku na rok traci na skuteczności. Nachalne oferty, przeładowane efektami bannery, atakujące zewsząd plakaty, załączające się samoistnie filmiki sprawiają, że odbiorca przestaje reagować. Staje się ślepy i głuchy na zabiegi twórców reklam, a jego wzrok omija wszystko, co choćby trochę przypomina reklamę. Co w takiej sytuacji zrobić, by informacje o naszym produkcie dotarły do klientów?

Niewidoczne banery

Reakcje internautów, a raczej ich brak, na zamieszczane w sieci oferty reklamowe mają swoją nazwę. To tzw. banner blindness (ślepota banerowa). Termin został ukuty przez Jana Panero Benwaya i Davida M. Lane’a i był efektem przeprowadzonych przez nich testów użyteczności witryn. Co ważne, ich badania zaprzeczyły obiegowej opinii, zgodnie z którą im większy i bardziej kolorowy jest element, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta go zobaczy.

Kind hält sich die Augen zu

 

Testy zapoczątkowane przez Benwaya i Lane’a kontynuowali Pagendarm i Schaumburg, którzy postanowili wyjaśnić przyczynę zjawiska. Zdaniem badaczy banerowa ślepota jest wynikiem tego, w jaki sposób internauci poszukują informacji. A robią to dwojako: albo mają jasno określony cel i skupiają się wyłącznie na nim, albo po prostu przeglądają jedną stronę za drugą. Grupa pierwsza faktycznie całkowicie ignoruje pojawiające się banery, gdyż przeszkadzają one w osiągnięciu celu. Grupa druga jest bardziej podatna na zamieszczane w sieci reklamy.

Content marketing, czyli lek na ślepotę

Postępująca ślepota internautów zmusiła specjalistów do poszukiwania nowych narzędzi marketingowych, które wspierałyby pozyskiwanie klientów i pomagały budować wizerunek marki. Jedną z takich metod jest content markenting, czyli unikatowe, wartościowe i angażujące treści, jakie dana firma zamieszcza w sieci. Ich celem jest zbudowanie długofalowej relacji z obecnym klientem oraz pozyskanie nowego.

Content marketing ma obecnie różne formy. Może to być artykuł w strefie wiedzy lub na blogu, newsletter, wpisy zamieszczane w Social Mediach, materiał video. Tym co powinno go wyróżniać, bez względu na formę jest:

  • wartość merytoryczna – dobry tekst powinien przekazywać informacje, które bardzo trudno znaleźć w innych miejscach,
  • przydatność – wartościowy content powinien odpowiadać na pytania klienta, rozwiewać jego wątpliwości, służyć mu radą,
  • interesująca treść – liczby, dane są mało ciekawe i trudno je zapamiętać, lepiej postawić na treść dowcipną lub nieco kontrowersyjną, bo taką internauci dzielą się najchętniej z innymi.

Co ważne, treść powinna być napisana językiem zrozumiałym dla odbiorcy i odpowiednio sformatowana (nagłówki, wypunktowania, pogrubienia).

Dlaczego warto inwestować w content marketing?

W przeciwieństwie do nachalnej reklamy, która atakuje klienta, dobry content nie musi się narzucać, promować, bo internauta sam go odnajduje.

Interesujące treści działają wirusowo. Nie musimy martwić się o pozyskiwanie linków, bo internauci sami chętnie zamieszczają linki do wartościowych stron. W ten sposób zyskujemy darmową reklamę.

Buduje pozycję marki w sieci jako eksperta. Unikatowe i bogate w informacje teksty to dowód na to, że marka zna się na tym, co robi. Jeśli internauta skorzysta z naszych porad i uzna je za przydatne, gdy będzie na etapie robienia zakupów, z pewnością wybierze firmę, której ufa i która chętne dzieli się swoją wiedzą.