6 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć, zakładając sklep internetowy

Ecommerce07.02.2017

Zakładanie sklepu internetowego jest dziś o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Równocześnie jednak to właśnie ta stosunkowo niska bariera wejścia sprawia, że tak wiele sklepów nigdy nie przynosi spodziewanych zysków. Dowiedz się, o czym powinieneś pamiętać, by stworzyć sklep internetowy jak najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb oraz zmaksymalizować szansę na rynkowy sukces.

Według różnych badań, od 60 do 80 procent sklepów internetowych upada w ciągu roku od debiutu. Kuszeni perspektywą szybkiego i łatwego zarobku, liczni przedsiębiorcy zakładają sklepy bez chwili zastanowienia. Możliwości jest w końcu wiele – od darmowego i wolnego oprogramowania poprzez liczne platformy oferujące oprogramowanie jako usługę (tzw. model SaaS, o którym więcej dowiesz się w kolejnych akapitach).

Obok pokaźnej grupy osób, które mają już na koncie nieskuteczną próbę podbicia rynku eCommerce, funkcjonują wreszcie Ci, którzy chcieliby spróbować, ale z różnych powodów zwlekają z decyzją. Do najczęstszych powodów tej zwłoki należą:

  • strach przed porażką i koniecznością radzenia sobie z procedurami związanymi z zakładaniem i prowadzeniem sklepu,
  • brak pomysłu na produkt, który mogliby sprzedawać,
  • brak wiedzy na temat dostępnych na rynku narzędzi ułatwiających założenie sklepu.

Łatwość założenia e-sklepu dla wielu początkujących w sieci przedsiębiorców okazuje się pułapką. Zapominają oni bowiem o gruntownych przygotowaniach, poprzedzających założenie sklepu internetowego. Zapoznaj się z sześcioma obszarami, których dogłębna analiza pozwoli Ci na zmaksymalizowanie szansy na sukces.

1. Przetestuj swój pomysł na biznes

Wydaje Ci się, że wpadłeś na doskonały pomysł na sklep internetowy? Niewykluczone. By jednak przekonać się, czy to prawda, powinieneś dokładnie przetestować swoją koncepcję. Jak to zrobić? Na początek odpowiedz sobie na dwa podstawowe pytania:

  • Do jakiego rodzaju konsumentów może trafić mój produkt?

Niektóre produkty są znacznie popularniejsze wśród mężczyzn, kobiet, osób starszych, uczniów, bądź amatorów wspinaczki górskiej. To, jak zdefiniujesz swojego klienta, oraz jak wąska będzie to definicja, będzie miało kluczowy wpływ na wygląd sklepu oraz całą komunikację marketingową, jaką będziesz prowadził.

  • Jakiego rodzaju problem rozwiązuje mój produkt?

Bez względu na to, czy zamierzasz oprzeć swój sklep na jednym produkcie czy też na szerokiej gamie wszelkiego rodzaju towarów, powinieneś zastanowić się, dlaczego potencjalny konsument powinien odwiedzić właśnie Ciebie. Najłatwiej będzie jeśli go o to zapytasz. Możesz to zrobić na kilka sposobów, np. w formie sondy ulicznej, internetowej ankiety czy dyskusji na forum tematycznym. Upewnij się jednak, że profil Twoich respondentów jest zgodny z grupą docelową produktu. Co jeśli Twoi respondenci negatywnie wypowiedzą się o produkcie i nie potwierdzą występowania problemu? Nie poddawaj się! Zmodyfikuj swoje założenia i spróbuj ponownie. Doskonałą strukturę do takich testów zapewnia metodologia Lean Startup, w ramach którego produkt rozwijany jest w zgodzie z hasem buduj-mierz-ucz się (ang. build-measure-learn).

Skuteczną i modną w ostatnich latach metodą testowania zasadności istnienia produktu są portale takie jak PolakPotrafi.pl czy Kickstarter. Te platformy crowdfundingowe pozwalają na zorganizowanie przedsprzedaży. Jeśli posiadasz tylko prototyp produktu i chcesz przekonać się, czy warto w niego inwestować, opowiedz o nim na takim właśnie portalu. Zainteresowani użytkownicy mogą obdarzyć Cię środkami na rozpoczęcie produkcji. Opcja ta jest szczególnie wskazana w przypadku bardzo oryginalnych produktów, np. nietypowych gadżetów technologicznych.

Weź także pod uwagę możliwość rozpoczęcia sprzedaży przed stworzeniem sklepu internetowego. Przy bardzo niewielkiej skali możliwe jest zdobycie klientów np. poprzez sieć znajomych. Pomoże Ci to w pozyskaniu cennego doświadczenia i opinii na temat produktu.

2. Wybierz optymalną platformę eCommerce

Wiesz już, co i komu chcesz sprzedawać? Jesteś przekonany o szansach produktu? Przyszła więc pora na stworzenie Twojego wehikułu sprzedaży – strony internetowej wyposażonej w funkcjonalności eCommerce, która pozwoli odwiedzającym Twój sklep na dokonywanie zakupów. Przed Tobą stoi dość duży wybór:

  • Możesz skorzystać z wyspecjalizowanego oprogramowania eCommerce typu open source, a więc darmowych platform, których licencja często pozwala na ich dowolną modyfikację. Do najpopularniejszych należą Magento (Community Edition), PrestaShop i OpenCart. Dają Ci one możliwość wprowadzenia w życie niemal każdego pomysłu na wygląd i funkcjonalność. Wymagają one jednak dużej wiedzy technicznej. Jeśli takiej nie posiadasz, niezbędne będzie skorzystanie z pomocy profesjonalnego dewelopera, co oczywiście wiąże się ze sporym kosztem.
  • Prosty sklep internetowy postawisz także na open sourcowych platformach takich jak WordPress, Drupal i Joomla. To najpopularniejsze systemy zarządzania treścią (CMS). Zwykle kojarzone są z blogami i portalami internetowymi, ale przy wykorzystaniu odpowiednich wtyczek, takich jak WooCommerce, mogą posłużyć także jako sklep internetowy. Najlepiej sprawdzą się w przypadku niewielkich sklepów. Także wymagają pomocy programisty.
  • Płatne oprogramowanie eCommerce takie jak Magento Enterprise – bogate w funkcjonalności, lecz bardzo drogie propozycje. Są skierowane przede wszystkich do bardzo dużych marek, które gotowe są zainwestować wiele, by przyspieszyć sklep.
  • Oprogramowanie udostępniane w modelu SaaS (ang. software as a service – oprogramowanie jako usługa) – platformy takie jak Shopify czy Shoper udostępniają możliwość stworzenia sklepu internetowego z gotowych komponentów i szablonów w ramach usługi w abonamencie. Cały proces odbywa się w przeglądarce, choć oczywiście można skorzystać z własnej domeny. Jeśli nie posiadasz wiedzy technicznej, to najtańsza opcja – stworzenie sklepu w ramach takiej platformy nie wymaga umiejętności programowania. Równocześnie jednak ograniczone są możliwości dostosowywania wyglądu sklepu oraz jego funkcjonalności.

3. Zapoznaj się z uwarunkowaniami prawnymi

W zależności od branży, rodzaju sprzedawanego produktu, obrotów, a także zasięgu (sprzedaż w Polsce i za granicą), będziesz zmuszony poradzić sobie z innym zestawem formalności. Przykładowo, specjalne zasady obowiązują w przypadku sprzedawania przez Internet produktów spożywczych, m.in. niedozwolone jest swobodne przypisywanie produktom niezwykłych zdolności zdrowotnych (z wyjątkiem niektórych produktów, takich jak np. wody lecznicze, oraz tych popartych odpowiednimi testami i certyfikatami). Sklep musi posiadać też regulamin i politykę prywatności. Z kolei rosnąca baza danych osobowych klientów powinna być zgłoszona do Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO).

4. Przemyśl logistykę

Stawiający w eCommerce pierwsze kroki często późno zdają sobie sprawę z ogromu obowiązków, z jakimi musi zmagać się każdy sklep internetowy, bez względu na jego wielkość. Z wyłączeniem sklepów sprzedających towary niematerialne (np. ebooki, kursy internetowe) konieczne jest prowadzenie magazynu (w przypadku niewielkiego biznesu może się on znajdować po prostu w miejscu zamieszkania przedsiębiorcy). Wiąże się to oczywiście z koniecznością aktualizacji jego stanu wraz z każdą sprzedażą. Towary należy wysyłać, co oznacza współpracę z kurierami bądź operatorami punktów odbioru. Do tego dochodzą metody płatności i metody dostawy – tych powinno być jak najwięcej, gdyż pozytywnie przekłada się to na decyzje zakupowe klientów. Gdy do tego wszystkiego doliczyć księgowość oraz kwestię bezpieczeństwa (np. korzystanie z bezpiecznych internetowych certyfikatów SSL), można dostać zawrotu głowy. Dlatego właśnie ważne jest dobre zaplanowanie tych kwestii.

5. Rozważ integracje zewnętrzne

Zarówno platformy SaaS, takie jak Shopify, jak i oprogramowanie, takie jak Magento, mogą zostać zintegrowane z różnorakimi programami zewnętrznymi, które rozbudują ich funkcjonalności, pomogą w zarządzaniu i promocji. Wiele z nich dostępnych jest za darmo. Przykładowo, Shopify posiada ponad 500 rozszerzeń, w tym m.in.:

  • Order Printer, który pozwala na łatwe drukowanie faktur, rachunków i wszelkiego innego rodzaju dokumentów związanych z prowadzeniem sklepu.
  • Facebook Store – pozwala na wyświetlanie produktów na Facebooku. To tylko jeden z wielu przykładów integracji sklepu z mediami społecznościowymi.
  • Variant Images – pozwala na wyświetlanie różnych wariantów produktu w zależności od wyboru użytkownika (np. zdjęcie torebki ukazuje się po wybraniu koloru czerwonego).

Warto korzystać z integracji, gdyż pozwalają one zwiększyć możliwości Twojego sklepu internetowego łatwo i bez konieczności inwestowania pokaźnych środków.

6. Dopracuj promocję

Wspomniana promocja to kolejny niezbędny element prowadzenia sklepu internetowego. Stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek. Do sukcesu są przecież potrzebni klienci, którzy Twoje miejsce w sieci muszą znaleźć. Jak tego dokonać. Wśród najpopularniejszych metod należy wyróżnić:

  • content marketing – tworzenie interesujących treści, np. w formie bloga lub newslettera; pozwoli na ściągnięcie na stronę ruchu z wyszukiwarki internetowej oraz e-maili;
  • reklama w sieci – w formie display oraz płatnych wyników wyszukiwania, a także reklamy natywnej i innych;
  • aktywności na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter bądź Instagram, którą warto dobrać odpowiednio do grupy docelowej,
  • SEO – pozycjonowanie stron internetowych, a więc wpływanie na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania stron internetowych.

Te i inne metody promocji zostaną szczegółowo omówione w kolejnych artykułach o zakładaniu sklepu internetowego.

Sklep internetowy to potencjalnie niezwykle dochodowa działalność. Mnogość opcji pozwala na dobranie optymalnego rozwiązania do każdego typu i skali działalności. By osiągnąć sukces, trzeba jednak pamiętać o szeregu zadań, bez których nasz sklep będzie tylko jednym z wielu.