5 wskazówek, które pomogą Ci chronić nazwę i logo Twojej firmy

Branding24.02.2017

Aby prawnie zastrzec nazwę Twojej firmy lub domeny internetowej oraz znak graficzny, musisz zarejestrować te elementy jako znak towarowy. Dzięki naszym 5 wskazówkom procedura zastrzegania znaku towarowego nie będzie dla Ciebie tajemnicą.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Gdzie możesz zarejestrować swój znak towarowy?
– Jak wygląda i ile kosztuje taka procedura?

Wskazówka 1 – Sprawdź, gdzie zarejestrować znak towarowy

Jeśli chcesz skorzystać z procedury krajowej, znak towarowy zastrzeżesz w Urzędzie Patentowym RP, który znajduje się w Warszawie. Firmy, które działają na terenie Unii Europejskiej, docenią możliwość zarejestrowania znaku towarowego na jej terenie. W tym przypadku wnioski należy składać do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante (Hiszpania).

Ważne! Nie musimy osobiście składać wniosku, może zrobić to za nas specjalista, np. rzecznik patentowy, adwokat, radca prawny.

Wskazówka 2 – Skalkuluj koszty

W publikacji prawnika Mikołaja Lecha pt. „10 rzeczy, które musisz wiedzieć o ochronie marki” znajdziemy kalkulację przeciętnego zgłoszenia związanego z rejestracją do 3 klas towarowych. Oto jak kształtują się koszty:

1. W Polsce

– Zgłoszenie znaku towarowego do 3 klas towarowych – 550 zł.
– Opłata za każdą klasę powyżej trzech – 120 zł.
– Opłata za 10-letni okres ochronny (3 klasy towarowe) – 400 zł, powyżej trzech 450 zł za każda klasę.
– Opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 zł.

Czas trwania procedury: około 12 miesięcy.

2. W Unii Europejskiej
– Opłata za zgłoszenie i ochronę do 3 klas towarowych – 1050 euro.
– Opłata za zgłoszenie i ochronę do 3 klas towarowych dokonana online – 900 euro.
– Dopłata za zgłoszenie za każdą klasę towarową powyżej trzeciej – 150 euro.

Czas trwania procedury: około 6 miesięcy.

Ważne! Przygotowując swoje zgłoszenie, korzystaj z narzędzia TMClass, który zawiera wykaz towarów i usług, respektowany przez większość Urzędów Patentowych.

Wskazówka 3 – Przed dokonaniem zgłoszenia sprawdź dostępność znaku (słownego lub słowno-graficznego)

Jest to bardzo ważne, żeby nie narazić się w późniejszej procedurze na odrzucenie zgłoszenia. Aby to zrobić, przeszukaj poniższe bazy:
bazę znaków krajowych,
bazę znaków Unii Europejskiej,
bazę znaków międzynarodowych.

Ważne!
Wiesz już, gdzie masz zarejestrować swój znak towarowy, orientujesz się, jakie są koszty, wybrałeś klasy towarowe. Czas na ostateczną decyzję: czy zgłosić znak słowny, a może słowno-graficzny? Pamiętaj, że zastrzegając znak słowny zabezpieczasz tylko brzmienie słów, natomiast ochrona słowno-graficzna chroni słowo w ramach określonej szaty graficznej. Specjaliści przekonują, że ze względu na grafikę, która pozwala na lepsze odróżnianie się, łatwiej uzyskać ochronę na znaki słowno-graficzne.

Wskazówka 4 – Jak wygląda procedura krajowa

Oto 6 najważniejszych kroków do zarejestrowania Twojego znaku towarowego w Polsce:

1. Wypełnij podanie i ureguluj opłatę za zgłoszenie.
2. W terminie 2 miesięcy od daty zgłoszenia Twoje zgłoszenie pojawi się w bazie Register Plus dla znaków towarowych.
3. Jeśli Urząd Patentowy nie znajdzie przeszkód rejestracyjnych, Twoje zgłoszenie zostanie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego.
4. Osoby trzecie mają 3 miesiące, by wnieść ewentualny sprzeciw do Twojego zgłoszenia.
5. Urząd Patentowy wydaje ostateczną decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub jego odmowie.
6. W przypadku udzielenia prawa dokonaj opłaty za ochronę i publikację.

Wskazówka 5 – Jak chronić znak towarowy w Unii Europejskiej?

Pamiętaj, że dokonując tylko jednej rejestracji w ramach unijnego znaku towarowego, otrzymujesz ochronę w 28 państwach członkowskich UE. Zgłoszenie możesz złożyć na kilka sposobów:
– drogą elektroniczną poprzez stronę Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante,
– pocztą na adres EUIPO, Avenida de Europa 4, 03008 Alicante,
– osobiście w Urzędzie,
– faksem.

Ważne! Opłatę za unijny znak towarowy możesz uiścić przelewem bankowym, kartą kredytową lub też z rachunku bieżącego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante.