5 powodów, dla których warto zainwestować w storytelling

Marketing07.10.2014

Nie od dziś wiadomo, że w procesie kupowania nie zawsze chodzi o logikę i przemawiające do rozumu argumenty. A w zasadzie nigdy nie chodzi tylko o nie. Oczywiście są klienci dla których liczą się przede wszystkim liczby, dane, fakty. Ale szerokie grono konsumentów swoje zakupowe decyzje podejmuje w oparciu o impuls, emocje. Nie wybiera tylko zalet konkretnego produktu, ale też wartości, które się za nim kryją. I choćby dlatego warto stworzyć w swojej firmie historię.

Powód 1 Ma charakter wirusowy

Co najczęściej opowiadasz znajomym, gdy się widzicie? Jakimi historiami dzielisz się z rodziną wieczorem przy kolacji? Takimi, które zapadły Ci w pamięć, bo były wesołe, szokujące, wzruszające, inspirujące. Romantyczna historia powstania produktu, biografia właściciela spod znaku „od pucybuta do milionera” to opowieści, dzięki którym Twoja marka może stać się przedmiotem dyskusji i zyskać na popularności. Nie wiesz, jak to zrobić? Weź przykład z krakowskiego producenta słodyczy, firmy Wawel. Jednym z flagowych produktów marki jest batonik Danusia. Jak głosi historia, którą można przeczytać na stronie firmy, czekoladowy batonik z nadzieniem był owocem miłości założyciela marki, Adama Piaseckiego do pięknej pracownicy, Danusi. Oczarowany urodą kobiety mistrz cukiernictwa w dowód swojej bezgranicznej miłości postanowił stworzyć baton o wyjątkowej recepturze. I tak powstała Danusia, najbardziej romantyczny łakoć na świecie.

everyone has a story

Powód 2 Daje klientowi poczucie sensu

Każdy z nas czytał w szkole greckie mity i wie, że ich najważniejszym zadaniem było tłumaczenie zjawisk, porządkowanie świata i dawanie ludziom poczucia bezpieczeństwa. Nie inaczej jest dzisiaj. Współczesny konsument codziennie musi zmierzyć się z ilością informacji, których nie jest w stanie przetworzyć. Jego doświadczenie jest fragmentaryczne, a możliwości wyboru wprost nieograniczone. Co gorsza, nie ma nikogo, kto powiedziałby mu, co wybrać i jak żyć. Jeśli więc jako firma zaoferujesz mu kolejną porcję danych i będziesz tylko kolejną z wielu opcji, nie masz co liczyć na to, że zostaniesz zauważony. I że konsument wybierze właśnie Ciebie. Ale ciekawie przyrządzona opowieść to już zupełnie inna historia. Oparta na sprawdzonym schemacie legenda marki, z dobry bohaterem i złym przeciwnikiem nie stawia klienta przed kolejnym wyborem, ale daje mu jasną odpowiedź i pokazuje drogę, którą warto podążać.

Powód 3 Tworzy społeczność, do której klient chce przynależeć

Marketerzy są zgodni: klientowi nie wystarcza już, aby marka zaspokajała jego potrzeby fizyczne i emocjonalne. Dlaczego? Bo ma coraz większe wyrzuty sumienia, że jedynym jego zajęciem staje się konsumowanie, które z kolei przekłada się na pomniejszanie zasobów ważnych surowców i coraz większe zanieczyszczenie środowiska. Firma, która nie tylko sprzedaje produkty czy usługi, ale też oferuje wartości, z którymi klient może się utożsamić i za którymi może chcieć się opowiedzieć, wygrywa dziś w starciu z konkurencją. Warto więc stworzyć historię małej lokalnej firmy walczącej z międzynarodowymi brandami, bo są ludzie, którzy z patriotycznych pobudek będą wspierać lokalnych przedsiębiorców. Warto podkreślać, że odzież produkuje się z bawełny ekologicznej, bo to daje klientom poczucie, że kupując u nas, dbają równocześnie o środowisko. W ten sposób marka staje się symbolem, a klient, wybierając ją, komunikuje, z jakimi wartościami się utożsamia.

Powód 4 Oferuje emocje, które budują więź pomiędzy marką a klientem

Każda silna marka powinna opierać się na solidnej strategii, zbudowanej w oparciu o racjonalne argumenty. By argumenty te mogły dotrzeć do każdego, trzeba je jednak obudować w historię. Opowieść jest prosta, posługuje się znanymi schematami i trafia do każdego, bez względu na wykształcenie, status społeczny, wiek, płeć. Historia właściciela marki, który wywodził się z bardzo ubogiej rodziny, zaczynał od zera i w którego sukces nikt nie wierzył oprócz jego samego to historia bohatera, któremu klient dopinguje. I która rodzi określone emocje, bo przecież każdy z nas zna dziesiątki takich bajek i każdy z nas w dzieciństwie wcielał się w rolę dzielnego rycerza walczącego ze smokiem.

Powód 5 Zwiększa wartość firmy na rynku

Eryk Mistewicz, autor Marketingu narracyjnego, uważa, że nie ma wartościowej firmy bez zestawu firmowych legend, które opowiada się nowo zatrudnionym osobom i które jako ciekawostkę przekazują sobie klienci. Dlaczego? Bo pracuje się nie tylko dla pieniędzy i kupuje się nie tylko ze względu na cenę i jakość. Pracownicy potrzebują historii, które sprawią, że ich działania będą miały sens, konsumenci potrzebują historii, dzięki którym ich wybory będą nie tylko wyborami zakupowymi.