10 elementów nowoczesnego i użytecznego sklepu internetowego

EcommerceOptymalizacja07.02.2017

Czym jest użyteczność? Użyteczny serwis internetowy to taki, który pozwala użytkownikom bez trudu odnaleźć się w strukturze strony i intuicyjnie wykonać akcję, na której im zależy. W przypadku sklepów użyteczność to kluczowy element zwiększający sprzedaż.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest użyteczność w serwisach www?
Jak zbudować użyteczny sklep internetowy?
Jak testować i udoskonalać funkcje Twojego sklepu.

Oto 10 wskazówek, dzięki którym Twój sklep stanie się bardziej przyjazny dla klienta.

1. Nastawienie na użytkownika

Zanim wybierzesz nazwę i domenę, zadbasz o identyfikację wizualną oraz odpowiedni wygląd sklepu, poświęć czas na rozpisanie możliwie jak największej liczby elementów, które są ważne dla Twojego klienta. Błędem większości e-sklepów jest konstruowanie ich pod oczekiwania właściciela. Tymczasem to klient powinien być w centrum. Zastanów się:

  • czego oczekuje Twój klient od sklepu internetowego, co jest dla niego ważne,
  • jak wygląda jego droga zakupowa – od wyboru produktu do zapłaty,
  • jakie usługi dodatkowe mogą zachęcić go do zakupów.

2. Nazwa, domena i identyfikacja wizualna

Jeśli ustalisz już charakter swojego sklepu, pora stworzyć nazwę – najlepiej taką, która zaciekawi klienta, zapadnie w pamięć i przede wszystkim zachęci do odwiedzenia serwisu. Wybierając ją, pamiętaj, że najprawdopodobniej będzie ona także służyć jako nazwa domeny internetowej Twojego sklepu.

W przyszłości bez problemu zmienisz kolorystykę czy układ strony, ale nazwa firmy i domena będą związane z e-sklepem końca.

Ważne!
Tworząc identyfikację wizualną, postaw na prostą i wyrazistą formę. Niech kształt i kolorystyka logo będą punktem wyjściowym do stworzenia szaty graficznej sklepu – oba te elementy muszą być ze sobą spójne. Jeśli użytkownik wejdzie na witrynę, na której logo i wygląd strony głównej nie będą tworzyły spójnej całości, zmniejszysz prawdopodobieństwo na zyskanie jego zaufania.

3. Oprogramowanie sklepu

O sukcesie Twojego sklepu decydują nie tylko elementy widoczne na pierwszy rzut oka, jak przejrzysta i funkcjonalna strona główna, ale także ukryte pod nią mechanizmy. Budując sklep w sieci, musisz wybrać „silnik”, na którym Twój sklep będzie działał.

Możesz postawić na jeden z gotowych szablonów dostępnych w serwisach oferujących sklepy www, jak goshop.pl, e-sklepy.pl czy shoper.pl lub też wybrać całkowicie autorski CMS, na którym zbudujesz sklep od postaw. Oba te rozwiązania mają swoje plusy i minusy:

Szablon
+ gotowy sklep z bogatymi sprawdzonymi funkcjonalnościami,
+ błyskawiczne wdrożenie, w kilka minut od zakupu,
– ograniczone możliwości rozbudowy,
– problem z wyróżnieniem się.

Sklep autorski
+ możliwość wdrożenia dowolnych funkcjonalności i szaty graficznej,
+ możliwość swobodnej rozbudowy sklepu,
– wysoka cena
– długie terminy realizacji i optymalizacji.

4. Użyteczna strona główna

Strona główna nie może być przeładowana (pamiętaj o zasadzie czytelności i intuicyjności!), ale równocześnie muszą się na niej znaleźć informacje, które przykują uwagę klienta: nowości, promocje, komentarze użytkowników.

Podglądaj i analizuj strony konkurencji.
Porównaj, w których miejscach umieszczone są przyciski CTA  (call to action – wezwanie do działania), takie jak „Kup”, „Dodaj do koszyka” itp.

5. Testuj i rozwijaj

Projektując stronę internetową, zadbaj o to, by można ją było łatwo edytować i poprawiać. Rozwój sklepu internetowego to niekończący się proces. Dzięki najróżniejszym technikom, jak testy A/B czy testy eye-tracking, znacząco zwiększysz sprzedaż.

Testy A/B – ich głównym zadaniem jest zwiększenie konwersji, czyli ilości pożądanych działań wykonanych na Twojej stronie przez użytkownika. W ramach testu sprawdzane są dwa warianty danego rozwiązania, np. kolor przycisku „Kup”. Badania pozwalają stwierdzić, który z nich jest częściej wybierany.

Badania eye-tracking – polegają na śledzeniu ruchu gałek ocznych przy pomocy specjalnego urządzenia. Pozwala to stwierdzić, na których elementach serwisu www użytkownicy najbardziej skupiają uwagę, a które są pomijane. Dzięki temu kluczowe informacje rozmieścisz w punktach, które cieszą się największym zainteresowaniem.

6. Atrakcyjna prezentacja

Układ sklepu musi zachęcać do przeglądania produktów i ich zakupu. Wszystko ma tutaj znaczenie: ilość tekstu, rozmiar grafiki, ilość przycisków CTA. Zadbaj o to, by klient otrzymał jak najwięcej przydatnych informacji:

  • cenę produktu i kosztów dostawy,
  • kilka zdjęć dobrej jakości przedstawiających produkt,
  • niezbędne informacje o produkcie,
  • komentarze i oceny użytkowników.

7. Strategia cenowa

Konkurencja w sieci, poza wąskim gronem sklepów specjalistycznych, jest ogromna. Ma to znaczenie szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy większość potencjalnych klientów korzysta z porównywarek cenowych.

Wprowadź mądrą strategię cenową, którą wyróżnisz się na tle innych sklepów. Unikaj jednak przesadnego zaniżania cen produktów i „odbijania” sobie tego na wyższych kosztach transportu. Klienci podchodzą do tego typu zabiegów nieufnie.

8. Przyjazny zakup

Im więcej kroków od wyboru produktu do zapłaty, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje i wybierze inny sklep, w którym zakupy robi się szybko. Zadbaj o to by klient:

  • mógł złożyć zamówienie bez zakładania konta,
  • jak najwcześniej dostał informację o kosztach transportu i czasie dostawy,
  • mógł sprawnie dodać więcej sztuk wybranego produktu lub/i wrócić do sklepu, by dodać inne produkty.

9. Opinie użytkowników

Nic tak dobrze nie zwiększa sprzedaży, jak pozytywne opinie klientów na temat produktów i sklepu. Budując serwis, warto przewidzieć w nim miejsce na komentarze użytkowników – zarówno pod produktami, jak i na stronie głównej.

Zadbaj, by recenzje były odpowiednio wyróżnione i łatwo dostępne. Poza komentarzami warto wprowadzić także systemy ocen – takie rozwiązania mogą okazać się kluczowe w momencie, gdy klient się waha.

10. Up selling i cross selling

Te dwa narzędzia nie tylko pozytywnie wpływają na sprzedaż w e-sklepie, ale też zwiększają przywiązanie klienta do marki.

Up selling, czyli sprzedaż dodatkowa, polega na prezentowaniu klientowi produktów o wyższym standardzie niż aktualnie wybrany towar. Klient zazwyczaj nie wie o istnieniu lepszej alternatywy. Dzięki podpowiedzi może się na nią zdecydować.

Cross selling, czyli sprzedaż krzyżowa, to nic innego jak sprzedaż produktów uzupełniających. Przykładowo, kupując rower, użytkownik otrzyma podpowiedź o możliwości zakupu dodatkowego osprzętu.